کدام افراد از پرخوری عصبی رنج می برند؟

کدام افراد از پرخوری عصبی رنج می برند؟

انتخابتو، پرخوری عصبی که به آن پرخوری هیستریک نیز گفته می شود، نوعی اختلال در خوردن است که در آن فرد مقادیر زیادی غذا را به طور مکرر و بدون کنترل مصرف می کند. انگیزه پرخوری برخلاف گرسنگی طبیعی، پر کردن معده نیست، بلکه برای رهایی از احساسات منفی مانند اضطراب، تنش یا غم است، اما این تسکین موقتی و ساختگی است، بنابراین پرخوری به تنهایی مشکلات عاطفی کودکان را حل نمی کند. علاوه بر بدتر شدن حال فرد و آسیب رساندن به سلامتی، آسیب جسمی و روحی نیز به وی وارد می شود و احساس پشیمانی ناشی از پرخوری نیز به این امر اضافه می شود.

پرخوری عصبی عصبی در زنان شایع تر از مردان است. این عادت در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می شود، اما می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. یک تا دو درصد از مردم هر ساله دچار پرخوری عصبی می شوند، بنابراین پرخوری عصبی می تواند در افراد با هر جنس، جنسیت، سن، نژاد، قومیت یا نوع بدن رخ دهد.

بیماران پرخوری عصبی دارای وزن طبیعی هستند. این افراد در چرخه پرخوری و استفراغ هستند، بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی کم وزن هستند، رژیم های غذایی افراطی برای کاهش وزن می گیرند، رژیم های غذایی شدید و ورزش های شدید انجام می دهند، بیماران بی اشتهایی عصبی با وجود اینکه لاغر هستند بسیار لاغر هستند، اما فکر می کنند لاغر هستند. آنها حتی می توانند آنقدر لاغر شوند که بیمار شوند.

اگرچه داروهای شیمیایی یک رویکرد رایج برای درمان پرخوری عصبی هستند، طب سنتی راه حل های طبیعی و جایگزینی را ارائه می دهد که می تواند به افراد مبتلا به این اختلال کمک کند. این روش ها بر تغییر رژیم غذایی و استفاده از گیاهان برای رفع ریشه مشکل و کمک به بازگرداندن تعادل و سلامت فرد تمرکز می کنند.

اثرات پرخوری عصبی بر مشکلات سلامتی و باروری و از دست دادن تعادل هورمونی

زهرا سادات کاظمی، روانشناس و مشاور آموزشی وی در مورد جنبه های کمتر شناخته شده پرخوری عصبی می گوید: پرخوری عصبی با عزت نفس همراه است. افراد مبتلا به بولیمیا اغلب عزت نفس پایینی دارند و ارزش خود را بر اساس شکل بدن و وزن خود تعریف می کنند. آنها ممکن است احساس چاقی یا غیرقابل قبولی داشته باشند و ترس شدیدی از افزایش وزن داشته باشند، که می تواند به چرخه پرخوری به عنوان راهی برای مقابله با احساسات منفی و تصور از خود منجر شود.

او در ادامه درباره تاثیر پرخوری عصبی بر روابط افراد صحبت می کند: پرخوری عصبی می تواند به طور جدی بر روابط فرد با دوستان، خانواده و شریک زندگی تأثیر بگذارد. شرم و انزوا که اغلب با این اختلال همراه است می تواند منجر به کناره گیری از موقعیت های اجتماعی و دروغ گفتن به عزیزان در مورد رفتارشان شود.

این روانشناس با بیان پیامدهای پزشکی پرخوری عصبی می گوید: پرخوری عصبی می تواند منجر به مشکلات جدی پزشکی از جمله آسیب دستگاه گوارش، مشکلات باروری و از دست دادن تعادل هورمونی، پوکی استخوان، مشکلات قلبی، ضعف عضلانی و حتی مرگ شود.

وی در خصوص درمان پرخوری عصبی می گوید: درمان انفرادی به افراد کمک می کند تا منشا پرخوری عصبی را شناسایی کرده و مکانیسم های مقابله ای سالم را برای مدیریت هیجانات و رفتارهای خود بیاموزند و گروه درمانی می تواند به افراد مبتلا به پرخوری عصبی کمک کند کمتر احساس تنهایی کنند و یاد بگیرند که چگونه با آن کنار بیایند. پرخوری عصبی با تکیه بر تجربیات و حمایت یکدیگر، باید توجه داشت که استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلقی ممکن است گاهی برای درمان علائم افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان مرتبط با پرخوری عصبی ضروری باشد.

با مهم ترین خواص اسفناج برای خانم ها آشنا شوید!  -مجله اکالا

توصیه های غذایی طب سنتی برای درمان پرخوری عصبی

رضا معطری، متخصص طب سنتی و عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران وی در خصوص روش های درمان پرخوری عصبی در طب ایرانی می گوید: طب سنتی با ارائه رویکردی جامع و طبیعی برای درمان پرخوری عصبی می تواند به افراد مبتلا به این اختلال کمک کند تا سلامت روحی و جسمی خود را بازیابند و زندگی متعادل و رضایت بخشی داشته باشند. . .

اهمیت مرکبات در درمان پرخوری عصبی مورد تاکید قرار می گیرد، این میوه ها حاوی متابولیت هایی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، اسانس ها و لیمونوئیدها هستند که نقش موثری در سلامت بدن دارند، بنابراین مصرف این گونه میوه ها باید کم باشد. مانند پرتقال، مبتلایان به بولیمیک نگران افزایش وزن نخواهند بود و می توانند میل خود به پرخوری را کنترل کنند. مرکبات را به طور منظم در رژیم غذایی خود در طول روز برای نتایج بهتر بگنجانید.

این متخصص طب سنتی می گوید: ماهی قزل آلا یکی از غذاهایی است که ممکن است در درمان پرخوری عصبی مفید باشد زیرا منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که نقش مهمی در بهبود عملکرد قلب و کاهش سطح چربی خون دارد. در حالی که پرخوری عصبی می تواند میل شما را به خوردن غذاهای ناسالم افزایش دهد، ماهی سالمون می تواند با ارائه مواد مغذی ضروری و مفید به بهبود وضعیت فرد کمک کند.

وی می افزاید: رژیم غذایی ضد بولیمیا شامل موارد مختلفی از جمله مصرف دمنوش های گیاهی است، از جمله دمنوش های مورد استفاده در این رژیم، چای رازیانه است که به عنوان یک درمان سنتی برای کنترل پرخوری عصبی شناخته می شود، به عنوان یک گیاه دارویی، دانه های رازیانه نیز به طور طبیعی حاوی دو قطره در یک لیوان آب داغ می توانید تا چهار قاشق رازیانه دم کرده و بعد از غذا بنوشید، مصرف این چای میل شما را به خوردن کاهش می دهد و به شما در کنترل پرخوری کمک می کند.

معطری می گوید: استفاده از آلوئه ورا در درمان بولیمیا می تواند بسیار مفید باشد. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد اضطراب، ضد استرس است. آرامش آلوئه ورا با کمک به کاهش اضطراب و تنش ذهنی، ممکن است عملکرد گوارشی را بهبود بخشد و علائم پرخوری عصبی مانند درد معده و سوء هاضمه را کاهش دهد.

وی می افزاید: برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان پرخوری عصبی می توان از عصاره یا ژل آلوئه ورا استفاده کرد، یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را به یک لیوان آب یا آبلیمو اضافه کرده و میل کرد، همچنین می توان از عصاره آلوئه ورا استفاده کرد. آن را به سایر نوشیدنی ها یا غذاهای خود اضافه کنید.

هر آنچه باید در مورد لبنیات بدانید

پروبیوتیک ها به درمان پرخوری کمک می کنند

این متخصص طب سنتی می گوید: پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند; این میکروارگانیسم ها در حفظ تعادل باکتری های روده بسیار موثر هستند. مطالعات مختلف نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند برخی از علائم پرخوری عصبی مانند افزایش تحمل به استرس و کاهش ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول را بهبود بخشند. مصرف پروبیوتیک ممکن است منجر به بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش التهاب دستگاه گوارش و تنظیم فعالیت سیستم ایمنی شود.

به این صورت است: اسفناج انواع ویتامین ها و مواد مغذی مانند آهن، فیبر، کلسیم و آنتی اکسیدان ها را برای بدن فراهم می کند که همگی برای کاهش علائم پرخوری عصبی مفید هستند. این مواد مغذی به بهبود سیستم گوارشی کمک کرده و در تنظیم سطح قند خون و کاهش التهاب در بدن نقش دارند. بنابراین، مصرف اسفناج ممکن است به عنوان یکی از روش های درمان پرخوری عصبی مفید باشد.

معطری می گوید: برای استفاده از اسفناج به عنوان درمان طبیعی بولیمیا، می توان آن را به صورت تازه مصرف کرد یا به صورت پخته در غذاها استفاده کرد. اگر از اسفناج تازه استفاده می کنید می توانید آن را به عنوان سالاد یا ترشی تهیه کنید و اسفناج را که یکی از مواد اصلی غذایتان است به آن اضافه کنید. بهتر است اسفناج را بعد از شستن کامل و خشک کردن آن مصرف کنید. می توانید از اسفناج منجمد یا کنسرو شده نیز استفاده کنید، اما بهتر است از اسفناج تازه استفاده کنید تا بهترین اثر را داشته باشید.

وی می افزاید: جینسینگ گیاهی محبوب است که ممکن است برای درمان پرخوری عصبی مفید باشد. جینسینگ دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند به بهبود سلامت روان شما کمک کند. علاوه بر این، مصرف جینسینگ ممکن است به شما در کنترل قند خون و بهبود کلسترول کمک کند، که می تواند وضعیت روحی و عاطفی شما را بهبود بخشد. عوض شدن چای گیاهی جینسینگ اولین کاری که باید در درمان پرخوری عصبی انجام داد قاشق است. قاشق چایخوری ریشه جینسینگ آن را در یک لیوان آب بجوشانید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا مواد نرم شوند. موثر است انتقال به آب؛ برای افزایش طعم و خواص چای، می توانید آن را با مقداری عصاره لیمو، عسل یا نعناع ترکیب کنید.

با این حال، پرخوری وضعیتی است که در آن فرد تحت تأثیر احساساتی مانند غم و اندوه، شادی، حتی استرس و اضطراب، تمایل به خوردن غیرقابل کنترل دارد، از سوی دیگر، راه حل هایی از دیدگاه سنتی وجود دارد. پزشکی و روانشناسی می تواند این مشکل را کنترل کند تا با درمان مناسب افراد مبتلا به پرخوری عصبی بر این اختلال غلبه کرده و زندگی سالم و پرباری داشته باشند.