کشف قبرهای گرد کودکان

کشف قبرهای گرد کودکان

باستان شناسان در حفاری در جنوب نروژ ده ها قبر از کودکان عصر برنز و عصر آهن را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، کاوش های سال گذشته توسط باستان شناسان موزه تاریخ فرهنگی نروژ در نزدیکی فردریکستاد، شهری در حدود 50 کیلومتری اسلو، به کشف گورهای عصر برنز و آهن منجر شد که هر کدام با دایره ای از سنگ مشخص شده اند. با دقت در کنار هم قرار می گیرند.

«گورو فاسم» باستان شناس موزه تاریخ و فرهنگ نروژ در گفت و گو با «لایو ساینس» از کشف 41 دایره سنگی خبر داد.

این دایره‌های سنگی با قطر تا ۲ متر از سنگ‌هایی تشکیل شده‌اند که مانند سنگفرش‌های خیابان در کنار هم قرار گرفته‌اند، اما در چند سانتی‌متر زیر سطح زمین مدفون شده‌اند.

این نقوش از دایره های متعددی تشکیل شده است که به دور یک سنگ مرکزی چیده شده اند و با بررسی دقیق تر مشخص می شود که زیر این سنگ ها استخوان های سوخته و خرده های سفال وجود دارد.

اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که قدمت تقریباً تمام این گورها به قبل از میلاد مسیح می رسد. این نشان می‌دهد که بقایای کودکانی که بین 800 تا 200 سال قبل از میلاد مرده‌اند را در خود جای داده است. اکثر این کودکان نوزاد و بقیه بین 3 تا 6 سال سن داشتند.

«فاسم» فکر می کند قدمت این قبرستان نشان می دهد که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین امکان ندارد همه این کودکان بر اثر یک بلای طبیعی یا شیوع یک بیماری جان خود را از دست بدهند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که احتمالاً در آن زمان میزان مرگ و میر نوزادان بالا بوده است، اما هنوز درباره قبر این کودکان اظهار نظری نشده است.

به گفته یک باستان شناس از موزه تاریخ و فرهنگ نروژ، در عصر برنز و آهن کشورهای اسکاندیناوی سوزاندن مردگان و دفن استخوان های باقی مانده معمول بود و یک لایه صاف از سنگ ها اغلب به شکل مارپیچی ساخته می شد. بالای قبر منطقه سوزاندن

با این حال، گورستان کشف شده در فردریکستاد غیرعادی است. چون قبرها خیلی به هم نزدیک هستند.