گنبد امامزاده عبدالله ترک خورد

گنبد امامزاده عبدالله ترک خورد

انتخابتو، آستان به نقل از تسنیم، مدیر امامزاده عبدالله (ع) با تشریح وجود شکاف های خطرناک و رطوبت بسیار مزمن در گنبد و بقعه امامزاده عبدالله از دوره صفویه، گفت: بنای تاریخی به زودی وارد می شود و با مجوز به عنوان میراث فرهنگی آماده و اجرا می شود.

مقبره امامزاده عبدالله (ع) در شهری قرار دارد و آرامگاه ایشان مدفن شخصیت های مشهور معاصری چون صابر حمدانی، صادق سرمد، وحید دستگردی، محمد هاشم افضل علما، شمس العلماء محلاتی، محمد صنیع خوانساری، استاد جعفر است. شهیدی، علی دشتی، عمادالکتاب و شهدای 16 آذر و دوم. کسانی که در طول جنگ جهانی دوم بر اثر تیفوس جان باختند.

این امامزاده که در 24 اردیبهشت 1378 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید دارای قبرستان، صحن و بقعه است که در ابتدا 12000 متر مربع مساحت داشت اما بعداً مساحت قبرستان به 90000 متر مربع افزایش یافت. متر متر

بنای اصلی بقعه احتمالاً مربوط به قرن یازدهم و متعلق به دوره صفویه است و تزئینات رواق فعلی و رواق شرقی توسط میرزا کاظم خان نظام الملک در سال ۲۷۴ هجری قمری انجام شده است.

این امامزاده دارای رواق، صومعه و بقعه است. آینه کاری ایوان در سال 1362 مرمت شد و قدمت بنای اولیه آن به دوره صفویه می رسد. به دلیل وجود کتیبه ای بر سردر رواق، مرمت آن به دستور ناصرالدین شاه انجام شد و در سال 1325 دو مرمت از جمله مرمت رواق و سردر حاتم با قدمت 125 ساله انجام شد. تا به امروز زنده مانده است. میرزا کاظم خان نظام الملک این بنا را ساخت که با تلاش مرحوم حاجی مهدی دربل و پدرش آقا ملاعباس پدید آمد.

سبک نقاشی های زیر گنبد که قدیمی ترین نقوش بکار رفته در بقعه است، مربوط به دوره صفویه است و شباهت زیادی به نقوش سایر بناهای چهلستون، علی کاپی و میدان نقش جهان دارد.

اخیراً شکاف هایی در بقعه و گنبد آستان امامزاده عبدالله شهری به وجود آمده که به دلیل اهمیت بنا و لزوم حفاظت از این بنای ارزشمند موجب نگرانی شده است.

حجت الاسلام جواد علیرضایی در خصوص ایجاد ترک در بنای آرامگاه با بیان این مطلب گفت: پس از مشاهده رطوبت بسیار زیاد و مزمن در این مجموعه و همچنین ایجاد ترک در بنا و گنبد این مجموعه، درخواست مرمت شد. . پس از تعیین اداره میراث فرهنگی و شرکت مرمت، بررسی ها در این زمینه آغاز شد.

گنبد امامزاده عبدالله شهری ترک خورد

وی با اشاره به مکاتبات کتبی با سازمان اوقاف افزود: در این مکاتبات آمده است که پس از اصلاح عیوب سازه ای آستان امامزاده عبدالله (ع) در خصوص ترک های خطرناک در بقه شریف و بسیار مزمن و بسیار مزمن و بسیار مزمن و بسیار مزمن. ترک های مزمن رطوبت مخرب پایه های قدیمی آستان، مرمت باید با هماهنگی اداره میراث انجام شود و با بررسی کاستی ها و مشکلات، راهکارهایی برای نجات بنای قدیمی آستان تهیه شود.

تولیت آستان امامزاده عبدالله (ع) با اشاره به دستور رسمی و کتبی رئیس سازمان بنیادها گفت: بنا به دستور حجت الاسلام والمسلمین حجت الاسلام والمسلمین امامزاده عبدالله (ع) مرمت ویژه بنا با نظارت رسمی انجام شد. و کارشناسان حقوقی، این امر به نفع اقتصاد آستان امامزاده عبدالله (ع) است که با توجه به علم و درایت ایشان باید بررسی شود. پیشنهاد این پروژه پذیرفته شد.

حجت الاسلام علیرضایی افزود: رطوبت زیادی در این بنای آستان وجود دارد که نیاز به رسیدگی عاجل دارد و گنبد این بنا از عرض و طول دارای ترک هایی است که البته اینها قابل تعمیر و مرمت هستند.

به گزارش سلامنو