با خواص + فواید و عوارض بامیه سبز بیشتر آشنا شوید

با خواص فواید و عوارض بامیه سبز بیشتر آشنا

انتخابتو، بامیه گیاهی سبز و بلند است که در مکان هایی با هوای گرم می روید، برای پوسته بیرونی آن برداشت می شود اما به صورت بخارپز، سرخ شده، آب پز یا خام مصرف می شود. علاوه بر استفاده از بامیه در سالاد و پختن در کاسه، از ساقه آن به صورت صنعتی نیز استفاده می شود.

علاوه بر این که بیشتر قسمت‌های گیاه بامیه قابل استفاده است، از برگ‌ها، جوانه‌ها، گل‌ها و میوه‌های غلاف شکل آن استفاده می‌کنند. این واقعیت که دانه و ساقه روغن بامیه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که برای سلامتی انسان بسیار مفید است، نشان می دهد که روغن بامیه برای استفاده در سوخت های زیستی بسیار مناسب است.

خواص بامیه در طب سنتی

طبع بامیه از نظر طب سنتی سرد و مرطوب و کمی شیرین است. بامیه منبع غنی ویتامین هایی مانند K، E، C و A است. بامیه حاوی مواد معدنی مانند B، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی، و همچنین مقدار زیادی فیبر مخاطی است، زیرا از هر قسمت از بامیه می توان به جز میوه استفاده کرد. از آنجایی که از آن بسیار استفاده می شود، می توان از برگ های آن در سالاد نیز استفاده کرد.

فواید بامیه برای سلامت بدن چیست؟

بامیه گیاهی مفید است و خواص زیادی برای سلامت بدن انسان دارد:

سلامت کبد و درمان کبد چرب و بامیه

یکی از مهم ترین ویژگی های بامیه تقویت کبد و پاکسازی آن از سموم است. تحقیقات جدید نشان داده است که بامیه ممکن است به سم زدایی کبد کمک کند و همچنین ممکن است در درمان بیماری کبد چرب مفید باشد.

برای زنان باردار و جنین مفید است

بامیه حاوی مقادیر زیادی فولات است که برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است، فولات موجود در بامیه نقص لوله عصبی جنین را به حداقل می رساند، این ماده معدنی همچنین می تواند از سقط جنین و زایمان زودرس جلوگیری کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

بامیه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است، بنابراین مصرف بامیه نه تنها می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن این بیماری را درمان می کند.

جوانسازی پوست و رفع چین و چروک

بامیه حاوی مقادیر غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند رادیکال های آزاد مخرب را کنترل و کاهش دهد، رادیکال های آزاد باعث پیری پوست و ایجاد چین و چروک روی پوست می شوند که با مصرف بامیه می توان آن را کنترل کرد. علاوه بر بامیه باعث درخشندگی پوست نیز می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از فواید بامیه تقویت استخوان ها است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین K12 است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. مصرف بامیه نه تنها باعث تقویت استخوان ها می شود بلکه از بیماری هایی مانند پوکی استخوان نیز پیشگیری می کند.

یبوست را با خوردن بامیه درمان کنید

بامیه حاوی مقدار زیادی فیبر است که از یبوست پیشگیری کرده و آن را درمان می کند، فیبر موجود در بامیه با بهبود حرکات روده یبوست را برطرف می کند، علاوه بر درمان یبوست می تواند به درمان اسهال نیز کمک کند.

کاهش چربی خون

بامیه همچنین ممکن است چربی خون را کاهش دهد. فیبر موجود در بامیه به حذف کلسترول اضافی از بدن کمک می کند و در نتیجه به درمان تری گلیسیرید، کلسترول و چربی خون بالا کمک می کند.

پیشگیری از آب مروارید و سلامت چشم

بیماری هایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا به دلیل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن ایجاد می شود، بامیه حاوی مقادیر کافی ویتامین A و آنتی اکسیدان های بتاکاروتن، گزانتین و لوتئین است که برای سلامت چشم و همچنین پیشگیری از برخی چشم ها ضروری است. بیماری ها بیماری ها بینایی را نیز بهبود می بخشد.

مبارزه با سرطان سینه

یکی از خواص بامیه مبارزه با سلول های سرطانی است، در تحقیقات اخیر دانشمندان دریافته اند که لکتین موجود در بامیه می تواند با سلول های سرطان سینه مبارزه کند و به درمان این سرطان کمک کند.

دفع سموم از دستگاه گوارش

یکی از ویژگی های مهم بامیه این است که مانند شنبلیله توانایی دفع سموم از دستگاه گوارش را دارد.

با خواص + فواید و عوارض بامیه سبز بیشتر آشنا شوید

کاهش وزن

بامیه یکی از غذاهایی است که می تواند در هر رژیم غذایی گنجانده شود، حاوی مقدار زیادی فیبر است که بعد از مصرف بامیه باعث احساس سیری در فرد می شود، بامیه می تواند اشتها را کاهش داده و از پرخوری جلوگیری کند و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.

عوارض بامیه چیست؟

بامیه علاوه بر خواص فراوانی که دارد، مانند بسیاری از مواد دیگر، برای برخی افراد مضراتی نیز دارد. از جمله عوارض مصرف بامیه از جمله تداخل با متفورمین و کاهش اثر این دارو در بیماران دیابتی است. بامیه حاوی فولات است، مصرف زیاد آن می تواند باعث اسهال، گرفتگی عضلات و نفخ شود، مصرف بیش از حد بامیه می تواند مشکلاتی را در میان سایر عوارض جانبی بامیه در بین مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر ایجاد کند.، اگزالات موجود در بامیه ممکن است باعث تشکیل سنگ در افراد مبتلا به سنگ کلیه شود و همچنین بیماران نقرس باید مراقب مصرف آن باشند.

از آنجایی که بامیه بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید مراقب مصرف آن باشند. این ویتامین علاوه بر خواصی که دارد برای کسانی که از داروهایی مانند وارفارین و کومادین برای لخته شدن خون استفاده می کنند مضر است و در مصرف آن باید احتیاط کرد.