چقدر مجاز به مصرف شکر هستیم؟

چقدر مجاز به مصرف شکر هستیم؟

انتخابتو، در زندگی مدرن امروزی که سرعت رویدادها و پدیده های روزمره افزایش یافته و بر شدت آن افزوده می شود، افراد با فرصت های محدودی مواجه می شوند، گاه برخی از جنبه های زندگی نادیده گرفته می شود و سلامت انسان به خطر می افتد. به رژیم غذایی و سبک تغذیه سالم در زندگی توجه می شود که برخی از افراد با مصرف غذاهای ناسالم که قند و چربی بالایی دارند یا مواد مضری مانند مواد نگهدارنده دارند آن را به خطر می اندازند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مصرف زیاد شکر با دیابت، بیماری های قلبی و از همه مهمتر چاقی و اضافه وزن مرتبط است، طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، 1.9 میلیارد بزرگسال در سراسر جهان دارای اضافه وزن هستند و مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی قند می تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود. اعتیاد به قند همیشه شیرینی، به خصوص در موقعیت های استرس زا.

انجمن قلب آمریکا بیان می کند که برای جلوگیری از بیماری قلبی باید مصرف قند روزانه خود را محدود کنید، اما برخی افراد بدون در نظر گرفتن سلامتی خود، بیش از مقدار توصیه شده قند مصرف می کنند. غنی با عوارض مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی خود آشنا بود. از مصرف زیاد پرهیز کردند.

قندها ذاتا مضر نیستند/ مردم بیش از نیمی از انرژی روزانه خود را از مواد قندی دریافت می کنند.

محمدحسن نظامی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی وی در خصوص مضرات مصرف مواد قندی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: اینکه گفته می شود مصرف تمام قندها مضر است، حرف اشتباهی است. زیرا انسان بیش از نیمی از انرژی روزانه خود را از مواد قندی دریافت می کند و مواد قندی فقط مواد قندی هستند. برای شکر؛ نه ملاس، نوشابه، حلوا و مواد غذایی مشابه، اما نان و برنجی که هر روز مصرف می کنیم حاوی قند است، بنابراین شکر ذاتا مضر نیست.

وی با بیان اینکه زیاده روی در مصرف قندهای ساده که به نام شکر می شناسیم و در غذاهای شیرین مانند حلوا، غازها و دسرها یافت می شود، می تواند در بدن مشکلاتی ایجاد کند، گفت: در حال افزایش میزان جذب یک قند مکعبی ساده هستیم. چندین برابر میزان جذب قند در برنج باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه می دهد: با تصفیه مواد قندی، ارزش غذایی مواد کاهش می یابد و احتمال ابتلای افراد به بیماری هایی مانند چاقی، کبد چرب، بیماری های قلبی و عروقی و گوارشی افزایش می یابد. در واقع این قندهای ساده و تصفیه شده هستند که مضر هستند. قندها ساخته می شوند، در غیر این صورت مصرف کربوهیدرات یا قند برای بدن ضروری است و بخش قابل توجهی از انرژی بدن را تامین می کند.

اعتزیری می گوید: تمام قندی که در بدن انسان در گردش است، حدود پنج گرم است، اگر قندهای مصرفی دیر جذب بدن شوند، به آرامی در واکنش های بدن مصرف و مصرف می شوند، اما اگر جذب آنها کند باشد، قند می شود. به سرعت ساخته می شود، قند خون به طور ناگهانی افزایش می یابد و باعث دیابت در بدن می شود. برای جلوگیری از این امر، سیستم های بدن قند اضافی را به چربی تبدیل می کند و در دراز مدت باعث چاقی، کبد چرب، نارسایی قلبی، مشکلات تنفسی و گوارشی می شود.

وی می افزاید: بزرگترین مشکل مصرف قندهای ساده این است که سریع جذب بدن می شوند، ارزش غذایی بسیار کمتری دارند و فقط کالری دارند، بنابراین باید سعی کنیم مصرف قندهای ساده را کاهش دهیم. بیان شد که وجود 10 درصد قندهای ساده در بدن در رژیم غذایی قابل تحمل است اما این دلیل بر مصرف قندهای ساده نیست و باید به کاهش مصرف این مواد مضر و یا حتی به صفر رساندن ادامه داد.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی افراد به مصرف شکر ساده علاقه زیادی نشان می دهند، بیان می کند: اگرچه مصرف شکر برای سلامتی لازم است، اما بدن انسان به طور طبیعی از مصرف شکر شیرین و ساده لذت می برد. اما مصرف زیاد قندهای ساده و جذب سریع آنها در بدن باعث بیماری می شود.

اساتی با ارائه غذاهای جایگزین برای کاهش مصرف قند ساده می افزاید: میوه ها بهترین غذای جایگزین هستند زیرا اساس شیرینی آنها شکر است اما قند آنها نیز از انواع زیر است: فروکتوز کندتر جذب می شود و کمتر در خون به چربی تبدیل می شود، بنابراین بهترین جایگزین شیرین برای کاهش مصرف قند ساده میوه ها هستند. مصرف نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی نیز از منابع جایگزین سالم و غیرشیرین هستند. برای کاهش مصرف قند ساده: قندهای موجود در این مواد با سایر املاح و ویتامین ها ترکیب شده و کندتر از قندهای ساده در بدن جذب می شوند.

وی بر مصرف مواد قندی در وعده سحری مهم تاکید می کند: مصرف سه قاشق عسل طبیعی ضرری ندارد اما اگر با کره و خامه مصرف شود برای افراد چاق ناسالم و به خصوص مضر است. شیرین کردن آن با استفاده از قندهای ساده مانند شکر مضر است و جوشاندن میوه ها و درست کردن مربا در واقع ارزش غذایی آنها را کاهش داده و کالری آنها را افزایش می دهد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید: بهترین غذا برای صبحانه تخم مرغ است زیرا حاوی مواد مغذی مختلفی است اما برای افراد چاق بهتر است آن را به صورت آب پز تهیه و مصرف کنند. همچنین مصرف سوپ و حبوبات مانند عدس و حبوبات در وعده صبحانه مفید است.

اعتيري مي گويد: در تمام وعده هاي غذايي حداقل دو مشت نان بخوريم بهتر و سالم تر است اگر نان و برنجي كه در وعده هاي غذايي مي خوريم سبوس دار باشد مصرف نان جو و زرشک نيز به آرامي جذب مي شود. مواد موجود در بدن از چاقی جلوگیری می کند و عاملی است که قند خون انسان را کنترل می کند.

چقدر مجاز به مصرف شکر هستیم؟

قندها و کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای تمام سلول های بدن هستند

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قندها به گلوکز تبدیل می شوند که منبع اصلی انرژی تمام سلول های بدن است، بنابراین مصرف قند یکی از نیازهای بدن برای تامین انرژی است. اما غذاهایی که برای تهیه قند لازم مصرف می کنیم باید حاوی قند باشند. شکر ساده نیست، اما همه غذاهای طبیعی از جمله غلات مانند نان و گندم، سبزیجات و میوه ها و لبنیات حاوی قند هستند و مقداری از گلوکز مورد نیاز بدن را تامین می کنند. همچنین می تواند مواد مغذی دیگری مانند پروتئین، چربی و ویتامین ها را نیز فراهم کند. شما می توانید مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها را از این مواد دریافت کنید.

وی با بیان اینکه اگر مصرف قندهای ساده را کاهش دهیم یا حتی مصرف آنها را به صفر برسانیم، میزان قند مورد نیاز بدن با مصرف سایر مواد غذایی روزانه تامین می شود و کمبودی برای بدن ایجاد نمی شود، گفت: از نظر انجمن قلب آمریکا و دانشگاه هاروارد، مصرف روزانه شکر برای زنان شش قاشق چای‌خوری است، یعنی تقریباً 24 قاشق چای‌خوری شکر که برای مردان تقریباً 34 گرم است، مشکلی ندارد، اما بیشتر از آن باعث ایجاد مشکل می‌شود. .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه می دهد: بر اساس مطالعه ای که در سال 1396 انجام شد، مشخص شد که دو سوم افرادی که قهوه یا چای می نوشند، شکر یا سایر شیرین کننده ها را همراه با نوشیدنی خود مصرف می کنند، در حالی که بیش از 60 درصد شکر و غیره مصرف می کنند. شیرین کننده ها کالری به دست آمده از مصرف این شیرین کننده ها و مصرف قند بیش از حد نیاز بدن، خطر بزرگی برای سلامتی انسان است و می تواند باعث بیماری هایی مانند فشار خون و افزایش وزن، بیماری های التهابی، دیابت، کبد چرب و بیماری های قلبی عروقی شود. .

رحمانی خاطرنشان کرد: وجود تمام مواد غذایی حاوی آرد و نشاسته تصفیه شده مانند نان سفید، انواع شیرینی ها و دسرها و فرآورده های آرد سفید مانند نان و برنج ممکن است باعث افزایش قند خون شود. مواردی که روی برچسب بسته بندی غذاهای آماده باید به آن توجه کرد عبارت هایی مانند شیرین کننده، شکر قهوه ای، کنسانتره آب میوه، قند میوه و به طور کلی مولکول هایی با پسوند “” است.وزوزهمراه مانند » فروکتوز، مالتوز گالاکتوز به قندها و قندهای اضافه شده به غذاها اشاره دارد.

وی با اشاره به غذاهایی که می تواند جایگزین مصرف قند ساده شود، می افزاید: غذاهای روزانه مانند نان سبوس دار و برنج، کاهش مصرف قند با نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه، مصرف روزانه شکر از منابع طبیعی مانند مصرف حدوداً سه تا پنج عدد خرما سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی، سه قاشق چای‌خوری شکر خانگی یا دو قاشق غذاخوری کشمش یا میوه‌های خشک، منابع سالمی هستند که با خوردن غذاهای سالم، قند مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

بر این اساس، مصرف بیش از حد قند، سلامت انسان، اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سرطان، افسردگی، کاهش سطح انرژی، پوسیدگی دندان، گرسنگی مکرر، نارسایی کبد، فشار خون بالا و کمبودهای تغذیه ای را به خطر می اندازد. به این نتیجه رسیده است که مصرف بیش از حد مواد قندی یکی از مهم ترین خطرات است، بنابراین افراد باید به سبک زندگی و تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشند و نسبت به مصرف مواد غذایی مختلف حساس باشند تا گامی در جهت حفظ سلامت جسمی و روحی خود بردارند.