نقش کبد در تنظیم متابولیسم بدن چیست؟

نقش کبد در تنظیم متابولیسم بدن چیست؟

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کبد یکی از قسمت های دستگاه گوارش است که با ترشح مواد مختلف در هضم غذا نقش دارد، گفت: کبد بزرگترین غده بدن است. می توان آن را به یک کارخانه شیمیایی تشبیه کرد که وظیفه آن تولید، اصلاح و مسئولیت نگهداری و دفع مواد است.

وی با بیان اینکه کبد در سمت راست و بالای شکم، پشت دنده ها و زیر دیافراگم قرار دارد، گفت: وزن کبد در یک انسان بالغ تقریباً 1500 گرم است و میزان خونی که به کبد می رسد. بسیار بالا خون سرشار از مواد مغذی از دستگاه گوارش است و مستقیماً در کبد جذب می شود.

رئیس انجمن تحقیقات کبدی ایران با بیان اینکه مواد وارده به کبد در کبد ذخیره یا به مواد شیمیایی مورد نیاز بدن تبدیل می شود، اظهار داشت: از سلول های کبد، رگ های خونی، مجاری صفراوی و شبکه های عروقی تشکیل شده است. در اطراف سلول های کبد، مواد مغذی هضم و جذب شده را از روده ها به سلول ها می برد و در آنجا ذخیره می کند.

علویان اظهار داشتند که مصالحی وجود دارد برای از بین بردن و ترشحی از کیسه صفرا وارد کیسه صفرا می شود، ادامه داد: کبد در تنظیم متابولیسم گلوکز و پروتئین بسیار مهم است و این عضو با تولید و ترشح مایع برونش نقش مهمی در هضم و جذب چربی ها دارد.

وی گفت: کبد مواد زائد متابولیک را از بدن خارج کرده و به کیسه صفرا ترشح می کند. صفرا تولید شده توسط کبد، به طور موقت در کیسه صفرا ذخیره می شود و در صورت نیاز برای فرآیند گوارش، با انقباض کیسه صفرا وارد لوله گوارش می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد افزود: به جز مراحل پایانی و دیر تشخیص بیماری کبد تنها با لمس کبد و معاینه شکم امکان پذیر نیست و باید توجه داشت که حتی با سونوگرافی شکم نیز در همه موارد وجود بیماری در کبد قابل تشخیص نیست و آزمایش خون و سایر معاینات تکمیلی برای تشخیص بیماری ضروری تلقی می شوند.