سخنگوی دولت: وزیر فرهنگ برای حل مشکل بازیگران ممنوع الکار تلاش می کند

سخنگوی دولت تلاش وزیر فرهنگ برای حل مشکل بازیگران ممنوع

مهسا بهادری: در پی جشن فرهنگی روز ملی سینما و افزایش وفاق ملی بین دولت و هنرمندان، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم در جشن خانه سینما به بیان اهمیت هنر و هنرمندان پرداخت. این شخصیت سیاسی را در ادامه خواهید خواند.

شرکت در رویدادهای فرهنگی برای شخصیت های سیاسی افتخار بزرگی است. سال هاست که به مناسبت روز ملی سینما جشن خانه سینما را برگزار می کنیم، اما حالا این مراسم به جشنی یک هفته ای تبدیل شده است. به نظر شما این اتفاق چقدر می تواند بین سینما و مردم تعامل ایجاد کند و چه سیاسی باشد و چه نباشد، می تواند مردم را به سینما جذب کند تا در بطن فرهنگ و سینما قرار گیرد؟

حقیقت این است که بودن در میان هنرمندانی که از هنر نفس می کشند بسیار لذت بخش است. به همین دلیل خوشحالم که در جمع شما عزیزان هستم. در پاسخ به سوال شما باید بگویم تعیین روز برای موضوعی به نوعی آن موضوع را مطرح می کند یا به قول غربی ها آن واقعه را مطرح می کند. وقتی موضوعی را برجسته می‌کنید، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنید، مثلاً وقتی یک کلمه را در یک کتاب می‌نویسیم و پررنگ می‌کنیم، این باعث می‌شود مردم بیشتر به آن موضوع توجه کنند، این روزها و این اتفاقات خاص می‌تواند توجه بیشتری را به خود جلب کند. برای علاقه مندان به این رشته؛ هم اهالی سیاسی و فرهنگی، هم دانشگاهیان و هم مردم به این موضوع علاقه دارند. بنابراین، من این رویداد را بسیار مثبت می بینم.

موضوع وحدت ملی را در دولت جدید زیاد شنیدیم. اعضای دولت به ویژه رئیس جمهور بارها اعلام کرده اند که خواهان آشتی هستند. به نظر شما گرامیداشت فرهنگی روز ملی سینما و برگزاری آن به این شکل برای رسیدن به این هدف چقدر مناسب است؟

برای من اساساً سینما; به معنای توافق است. سینما یعنی عادت دادن افراد با سلایق مختلف به یکدیگر. زمانی که شما اثری را می سازید که هنرمندان برجسته را در آن به نمایش می گذارد و به خانه های مردم می رود، این خود باعث ایجاد اجماع می شود. به هر حال، اینجاست که اصل توافق ایجاد می شود. تمام تلاش ها در جهت حداکثر کردن انطباق است. حضور من در اینجا نیز نمادی از دولت است که ما واقعاً علاقه مندیم هنرمندان را به عنوان ذخایر ارزشمند جامعه معرفی کنیم. دولتمردان بدون استراتژی هنری نمی توانند مواضع خود را تقویت کنند. این هنر و هنرمند است که به فکر جامعه سخاوتمند است و البته دولت نیز وظیفه دارد آنچه را که شایسته هنرمند است فراهم کند. چون سینما فقط برای سینما نیست.

در این مدت با تغییر دولت، نکته ای که بیش از همه مورد توجه قرار گرفت و بحث های اجماعی دنبال شد، رسیدگی به پرونده علنی هنرمندان و رفع محرومیت بازیگری بود. برنامه چیه؟ و چه برنامه ای برای حل مشکل این هنرمندان وجود دارد؟

من می دانم که وزیر ما پیگیر مسائل است.

چند روز پیش آقای صدر عاملی گفت: اولین شرط ما با آقای صالحی رسیدگی به پرونده این هنرمندان بود.

بله، می دانم که دنبال می کنند. خود آقای صالحی هنرمند است و سال هاست در این عرصه فعالیت می کند. او فردی است که برای حل مشکلات تلاش می کند.

حمایت مالی و معنوی از سینما در همه جای دنیا مطرح است اما در حدودی. به نظر شما مرز استاندارد حاکمیتی که باید وارد سینما و هنر شود کجاست و حکمرانی چقدر می تواند مفید باشد؟

در اینکه سینما ثروت ملی یک کشور است شکی نیست اما ترجیح می دهم آقای وزیر پاسخ دهند که حد استاندارد چقدر است. چون نمی توانم از طرف آنها چیزی بگویم، اما مطمئنم تمام تلاششان انجام می شود و می دانم که نگاهشان تقویت سینماست.

به دلیل اتفاقاتی که از سال 1398 تا 1402 رخ داد، جشن خانه سینما برگزار نشد. به نظر شما بازگشت این جشن می تواند تاثیرگذار باشد و همدلی برای سینما را در بین دولت و مردم و همچنین سینماگران افزایش دهد؟

من بسیار خوشبین هستم و معتقدم که بر دل مردم مهر شده است. ما انسان ها می فهمیم که چه کسی در کجا تلاش می کند مشکل را حل کند. هنردوستان بسیار حساس تر و حساس تر هستند و البته موضوع را بهتر درک می کنند. من خوشبین هستم و معتقدم که شرایط بهتر خواهد شد.

در حالی که جشنواره خانه سینما در زمان تأسیس عموماً به 32 صنف و افراد خاص تقسیم می شد، امروز کمی کلی و عمومی شده است، چه تأثیری دارد؟

هنرمندان سرمایه مردم هستند و مردم دوست دارند آنها را ببینند و این نکته بسیار مثبتی است. همچنین از هنرمندانی که برای کشور تلاش می کنند تشکر می کنم. امیدوارم به آنچه که لیاقتش را دارند برسند.

آیا برای حضور در این رویدادها برنامه ریزی کرده اید یا به جز این رویداد در رویدادهای دیگری شرکت کرده اید؟

چون جنسیت خود را اجتماعی می بینم و معتقدم اگر درست نشنوم نمی توانم درست ارتباط برقرار کنم، چه از دولت به مردم و چه از مردم به دولت. به همین دلیل سعی می کنم تا حد امکان با دعوت نامه رسمی یا بدون دعوتنامه در این مراسم حضور داشته باشم. اگر بفهمم معمولا شرکت می کنم.

عکاس: فرناز عزیزی

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین