خدای زمین میانه “Eru Iluvatar” در آثار تالکین کیست؟

«ارو ایلوواتار» خدای سرزمین میانه در آثار تالکین کیست؟

همانطور که سری Rings of Power پیشرفت می کند و عمیق تر رازهای دنیای افسانه ای جی. آر آر تالکین، شخصیتی در سرزمین میانه وجود دارد که هنوز ظاهر نشده است.

به گزارش روزیاتو، شاید نام او را در این سریال نشنیده باشید، اما هر جستجویی در آثار گسترده تالکین، موجودی برتر به نام «ارو ایلوواتار» را آشکار می کند.

اگرچه در هابیت یا ارباب حلقه‌ها به طور مستقیم از او نامی برده نشده است، اما ارو ایلوواتار در ضمیمه بازگشت پادشاه که به سقوط نومنور می‌پردازد، به عنوان «یک» یاد می‌شود.

با توجه به نقش Eru Iluvatar در تاریخ Aea (نام اصلی جهان تالکین)، او شخصیتی مرموز است که ارزش بررسی دارد. به خصوص که ممکن است به زودی وارد دایره قدرت شود.

ارو ایلوواتار، تنها خالق داستان های تالکین

ایمان عمیق تالکین بر داستان های او، به ویژه در ارباب حلقه ها تأثیر زیادی گذاشت. او در یکی از نامه های خود می گوید: «ارباب حلقه ها اساساً یک اثر مذهبی و کاتولیک است. اگرچه در ابتدا ناخودآگاه چنین بود، اما بعداً آگاهانه تجدید نظر شد.

موضوعاتی مانند رستگاری، افتخار، فروپاشی خلقت، تجدید حیات و رستاخیز در طول تاریخ سرزمین میانه ظاهر می شوند. اگرچه تالکین از استفاده از استعاره های مستقیم پرهیز می کرد (که منجر به اختلاف نظر با دوستش سی. اس. لوئیس، نویسنده ماجراهای نارنیا شد)، او دنیای اساطیری خود را بر اساس ارزش های مذهبی بنا کرد.

با این حال، جای تعجب نیست که تنها یک خالق در دنیای تالکین وجود دارد. در این دنیا، ارو خالق ایلوواتار است.

نام کوئنیای تالکین “Eru” به معنای “یک” و “Iluvatar” به معنای “پدر همه” است. قسمت اول The Silmarillion که Ainulindale (به معنای موسیقی آینور) نام دارد، داستان خلقت آینور، ارواح جاودانه فرشته مانند که شامل Valar و Maiar می شود را روایت می کند.

مورگوت یک والار بود که بعداً تبدیل به یک شیطان شد و سائورون در اصل مایار بود و حتی جادوگران ایستاری مانند گندالف مایار بودند.

ایلوواتار دستورات خود را از طریق موسیقی منتقل کرد و آینورها افکار خلاق خود را گسترش دادند، اما در نهایت این ایلوواتار بود که همه چیز را به وجود آورد.

البته آینورها در تمام آثار ایلوواتار نقشی نداشتند. خود ایلوواتار بود که قوانین طبیعت را وضع کرد و مفاهیم خیر و شر را تعریف کرد. او همچنین فرزندان، جن ها و انسان های خود را بدون کمک دیگران خلق کرد.

حتی زمانی که آئوله، آهنگر والار، کوتوله ها را خلق کرد، این ایلوواتار بود که به آنها زندگی داد و آنها را به عنوان فرزندان خود پذیرفت. بنابراین، هیچ موجودی در EA نمی تواند به موجودات دیگری مانند ایلوواتار حیات بدهد.