علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم عفونت ادراری چیست؟

پیمان صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عفونت ادراری و عوارض ناشی از آن گفت: کلیه ها در حالی که مواد زائد مایع را از خون تصفیه کرده و به صورت ادرار از بدن خارج می کنند، سطح بسیاری از مواد شیمیایی را نیز متعادل می کنند. در بدن بدن، از جمله وظایف دیگر؛ ادرار خروجی از بدن معمولاً حاوی هیچ باکتری نیست و جریان یک باکتری دارد سمت این به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

وی با بیان اینکه باکتری ها می توانند از طریق مجرای ادرار وارد ادرار شده و به سمت مثانه حرکت کنند، تصریح کرد: عفونت ادراری می تواند قسمت های مختلف دستگاه ادراری را درگیر کرده و باعث ایجاد آبسه شود. اورتریت، سیستیت و پیلونفریت بودن

این جراح کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: در صورت تجمع چرک در مجاری ادراری، بیمار دچار آبسه و عفونت می شود. اورتریت عفونت مجرای ادرار یا لوله توخالی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد. پیلونفریت عفونتی است که در اثر عفونت رایج در مجاری ادراری یا در اثر انسداد مجاری ادراری، ادرار به کلیه ها برمی گردد و عفونت ایجاد می شود. پیلونوفریت خواهد بود

صالحی بوی بد ادرار، خستگی، حالت تهوع یا استفراغ و تکرر ادرار را از شایع ترین علائم عفونت ادراری عنوان کرد و گفت: سوزش در هنگام ادرار، رنگ تیره و کدر ادرار و درد حتی در صورت عدم ادرار. درد در پشت یا پهلوها و زیر دنده ها از دیگر علائمی است که افراد مبتلا به عفونت ادراری تجربه می کنند.

وی با اشاره به اینکه مجرای ادرار زنان نسبت به مردان کوتاهتر است و باکتری ها بیشتر به مثانه یا کلیه آنها می رسند و باعث عفونت می شوند، خاطرنشان کرد: عفونت ادراری اغلب با ورود باکتری از مدفوع و مجاری ادراری ایجاد می شود و باکتری ها نیز می توانند وارد مثانه یا کلیه شوند. مثانه از طریق لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند، وارد بدن می شود.

فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: وجود سنگ کلیه، شرایطی که تخلیه کامل مثانه را مشکل می کند، مانند بزرگ شدن پروستات و یبوست در کودکان، ننوشیدن مایعات کافی و تمیز و ضعف سیستم ایمنی، مستعد ابتلا به این بیماری است. بیماری کلیوی که وارد مثانه می شود نیز می تواند عفونت های مجاری ادراری را افزایش دهد.