مطالبات داروسازان کجا رفت؟

مطالبات داروسازان کجا رفت؟

انتخابتو، مدتی پیش داروسازان برای بررسی مطالبات و پیگیری مطالبات خود جلساتی برگزار کرده بودند. در سال جاری نیز شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران در نامه ای به رئیس جمهور مشکلات موجود در این زمینه را بیان کرد. نظام دارویی کشور و استمرار آن در این نامه، تاخیر شرکت های بیمه در پرداخت بدهی خود به موسسات بهداشتی در زنجیره تامین دارویی، ناکافی بودن منابع و اعتبار طرح دروار و دخالت بی رویه نهادهای غیرمسئول در تصمیم گیری عنوان شده است. فرآیندهای اتخاذ شده با رویکرد اقتصادی، عدم استقلال سازمان غذا و دارو در تصمیم گیری و تاثیر روندهای اقتصادی از جمله چالش های سیستم دارویی کشور عنوان شد.

در پنجمین روز از شهریور ماه به مناسبت روز داروساز، داروسازان متخصص و دانشجویان داروسازی با اعضای انجمن داروسازان و دانشگاه های علوم پزشکی دیدار و در این نشست به بیان مطالبات و درخواست های خود پرداختند. مقرر شد درخواست داروسازان از محمدرضا ظفر قندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شود.

14. دولت باید به جایگاه داروساز توجه ویژه داشته باشد

بهزاد ذوالفکری عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان استان اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره اعطای مجوز تاسیس داروخانه به غیر داروسازان گفت: پس از اعلام مطالبات داروسازان و تایید مسئولان دانشگاه، همکاران و نهادهای خارج از دانشگاه این داروساز قول مساعدت و پیگیری دادند. . تا آنها نیز به این خواسته ها عمل کنند.

وی ادامه داد: هدف از این تغییر اصطلاحات حذف داروساز از چرخه درمان است به طوری که عده ای بدون کنترل داروساز با مدیریت سرمایه داران خرده فروشی داروهایی را به عهده می گیرند که باعث آسیب می شود. مشکلات کلان مردم، نظام سلامت و کشور را به دنبال خواهد داشت، بنابراین همه مردم باید با این موضوع برخورد کنند. داروها در سال های آینده

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماهیت سرمایه را تشدید کننده مصرف دانست و ادامه داد: هدف سرمایه گذاران و سرمایه داران فروش بیشتر با افزایش مصرف مردم است که برخلاف سیاست های بیان شده مقام معظم رهبری است و وظیفه ما را دو چندان می کند. مشکل اصلی داروسازان علاوه بر افزایش آگاهی عمومی برای مقابله با این مشکل این است که داروساز باید نقش فعالی در تهیه دارو و درمان داشته باشد تا برخی سرمایه داران نتوانند به تدریج بازار را در اختیار بگیرند. کل فرآیند را با در اختیار گرفتن پایین ترین سطح هرم توزیع دارو مدیریت می کند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه صنعت دارو تقریباً 5.5 درصد از بودجه کشور را تشکیل می دهد، گفت: اگر سرمایه داران پایین ترین پله هرم توزیع دارو را در دست بگیرند، پس از مدتی کل بودجه دارویی کشور را در اختیار خواهند گرفت. از تولیدکنندگان دارو پیگیری می شود، اما این موارد سیستم مدیریتی کشور نیاز به پیگیری دارد تا بتواند با حساسیت کامل صنعت داروسازی را از خطرات کنونی مصون نگه دارد.

14. وی با بیان مطالبات خود از دولت افزود: طی چند سال گذشته تولیدکنندگان دارو تحت فشارهای مختلفی از جمله مقررات، کنترل ورود بسترها به توزیع و عرضه دارو، پرداخت مطالبات بیمه ای با تاخیر در پرداخت بوده اند. حدود پنج ماه است که فشار مضاعفی بر داروسازان شاغل در زنجیره تامین دارو و امنیت شغلی، وضعیت، اعتبار اجتماعی و تامین اجتماعی آنها تحت تاثیر قرار گرفته است، لذا از دولت چهاردهم تقاضا داریم به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. نباید اجازه داد افرادی خارج از جایگاه داروساز و نظام سلامت به جایگاه شناخته شده داروسازی و حرفه داروسازی حمله کنند تا داروسازان را قربانی منافع اقتصادی کنند.

خواسته داروسازان از دولت چهاردهم چیست؟

پزشکی نباید وارد بحث های رقابتی شود

محمدرضا آذربایجانی، رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان وی در گفت و گوهای قبلی خود با خبرگزاری ایمنا در خصوص سختی هایی که تولیدکنندگان دارو داشتند، گفت: در گذشته دولت ها، سازمان ها و نهادهایی که مرتبط با داروسازی نبودند وارد این عرصه شدند و قوانین را تصویب و ابلاغ کردند، اما با توجه به اینکه این دارو یک محصول غیررقابتی است و رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد، نباید وارد بحث رقابتی شد زیرا اثر آن ابتدا توسط افراد جامعه مشاهده خواهد شد.

وی با بیان تنها درخواست تولیدکنندگان دارو از دولت چهاردهم، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان GNAT را متولیان اصلی سلامت و بهداشت در کشور دانستند و می‌توانند در حوزه سلامت دخالت کنند. و با توجه به نبود تخصص کافی در حوزه های مختلف بهداشتی باید از ورود افراد یا سازمان های غیر مرتبط جلوگیری شود در واقع حوزه سلامت به دست متولیان و غیر افراد سپرده شود. کارشناسان باید قطع شوند.

تزریق 8.2 مطالعه برای تامین نقدینگی بخش دارویی/ رشد مثبت تولید برخی شرکت های دارویی

8.2 تلاش روزافزون برای تامین نقدینگی صنعت دارو/ رشد مثبت تولید برخی شرکت های دارویی

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو وی گفت: در سال 1400 ارز دارویی بیش از پنج میلیارد بود که بخشی از آن برای عرضه بود. برای واکسن کرونا و مقداری هم برای دارو و لوازم پزشکی بود. در سال 1401 این مقدار بدون تغییر باقی ماند. در سال 1402 سهمیه ارزی 4 میلیارد دلار بود و در سال 1403 به 3.5 میلیارد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه اصلاح سیاست ارزی نیازمند نقدینگی و تسهیلات ارزی و ریالی است و مطالبات بخش دارویی باید توسط نهادهای بیمه ای پرداخت شود، گفت: شرکت های دارویی اذعان دارند که مشکل واقعی تامین نقدینگی است، یعنی تامین نقدینگی. با دستور رئیس جمهور مبلغ 8200 تومان از مطالبات داروخانه ها، شرکت های دارویی و ناشران پرداخت شد. همچنین اعتباری بالغ بر 6 میلیارد و 400 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شد و امیدواریم به زودی این اعتبار تامین شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از تصمیمات دقیق دولت که بارها توضیح داده ایم که منابع دارویی تخصیص داده شود، انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی بود که هدفمندی و دارویی بود. منابع باید به بودجه عمومی واریز شود و این امر با دستور رئیس جمهور و تصویب وزرا انجام شد.

محمدی با تاکید بر اینکه یکی از نقاط قوت صنعت داروسازی در کشور خودکفایی آن است، گفت: اجازه نمی دهیم صنعت دارو آسیب ببیند، با پیگیری فرصت های ریالی و نقدینگی به تقویت این حوزه کمک می کنیم. در پایان سال 1402 روند تولید در بسیاری از شرکت ها رشد خواهد کرد و پزشکان و پزشکان متخصص در حوزه بهداشت و درمان رشد خواهند کرد. امیدواریم با نظارت مستمر وزیر بهداشت و رئیس جمهور متخصص این مشکلات برطرف شود.

در سال جاری نیز شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران در نامه ای به رئیس جمهور، چالش های نظام دارویی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد و راهکارهایی را برای غلبه بر شرایط فعلی درمان و نارسایی های موجود در زنجیره تامین دارویی پیشنهاد کرد. منابع و وام های طرح دروار و دخالت نابجای سازمان های غیرمسئول در فرآیندهای تصمیم گیری موسسه با رویکرد اقتصادی، عدم استقلال سازمان غذا و دارو در تصمیم گیری و تصمیم گیری و تاثیر تصمیمات در ایجاد جریان های اقتصاد محور به مشکلات موجود در نظام دارویی کشور پرداخته شد.