هشدار؛ از این نوع بسته بندی مواد غذایی به سرطان سینه مبتلا نشوید.

هشدار؛ از این نوع بسته بندی مواد غذایی به سرطان

محققان گزارش می دهند که مواد بسته بندی مواد غذایی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند حاوی 189 ماده شیمیایی هستند که به طور بالقوه می توانند باعث سرطان سینه شوند.

به گزارش مهر، به گفته محققان، این مواد شیمیایی خطرناک از جمله PFAS، بیسفنول ها و فتالات ها می توانند از بسته بندی به غذا منتقل شده و در نتیجه توسط فرد بلعیده شوند.

جین مونکه، محقق ارشد، مدیر عامل انجمن بسته بندی مواد غذایی، گفت: «این مطالعه مهم است زیرا نشان می دهد فرصتی بزرگ برای جلوگیری از قرار گرفتن افراد در معرض مواد شیمیایی مرتبط با سرطان سینه وجود دارد. پتانسیل پیشگیری از سرطان با کاهش مواد شیمیایی خطرناک در زندگی روزمره هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است و شایسته توجه بیشتر است.

انجمن بسته بندی مواد غذایی یک پایگاه داده جامع از مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از هزاران مطالعه علمی منتشر شده گردآوری کرده است.

با استفاده از پایگاه داده، محققان 143 ماده شیمیایی مورد استفاده در بسته بندی های پلاستیکی را شناسایی کردند که با سرطان سینه مرتبط است، که 89 مورد از آنها در کاغذ یا مقوا یافت شد.

به گفته محققان، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد انسان به طور مرتب در معرض حداقل 76 مورد از این مواد شیمیایی سرطان زا از طریق رژیم غذایی قرار دارد.

محققان خاطرنشان کردند که نزدیک به 40 مورد از 76 ماده شیمیایی سرطان زا در حال حاضر توسط تنظیم کننده های مختلف بین المللی به عنوان مواد خطرناک طبقه بندی می شوند، اما هنوز در بسته بندی مواد غذایی یافت می شوند.

به گفته محققان، این وضعیت نشان می دهد که قوانین فعلی برای حفظ سلامت انسان کافی نیست.

این مطالعه گزارش دیگری را که هفته گذشته توسط همین گروه منتشر شد، دنبال می‌کند که نشان می‌دهد بیش از 3600 ماده شیمیایی در طی فرآیند بسته‌بندی وارد مواد غذایی شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده، 79 مورد از این مواد شیمیایی باعث سرطان، جهش ژنتیکی، مشکلات غدد درون ریز و تولید مثل می شود.