علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

محسن شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به سرطان روده بزرگ و علائم خطر این بیماری اشاره کرد و گفت: شیوع سرطان روده بزرگ نسبتاً بالا است، تعداد موارد این بیماری در کشور رو به افزایش است و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در حال افزایش است. نیز در حال افزایش است. به دلیل رکود غذا در روده بزرگ و تماس طولانی تر با غذا افزایش می یابد. دیوار خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و روده کوچک بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص سرطان روده بزرگ نسبت به سرطان روده باریک آسانتر است، افزود: توجه به علائم اولیه این بیماری بسیار مهم است و خطر ابتلا به این بیماری در افراد بالای 45 سال بیشتر است، اما این بیماری همچنین در افراد زیر 45 سال رخ می دهد. همچنین در مواردی که زمینه ژنتیکی وجود دارد دیده می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: افراد بالای 45 سال که حتی کمی خون دفع می کنند و قطر مدفوعشان تغییر می کند و باریک می شود و افراد بالای 50 سال که الگوی اجابت مزاج غیرطبیعی دارند حتما با پزشک مشورت کنند. آنها تا کنون طبیعی بوده اند و اسهال یا یبوست را تجربه نکرده اند اما اگر اخیرا با این مشکلات مواجه شده اند باید به این موضوع توجه کنند و به پزشک مراجعه کنند.

شریفی ادامه داد: دردهای مبهم شکم به ویژه در ناحیه شکم، احساس تخلیه کامل مدفوع، کاهش اشتها یا کاهش وزن غیر طبیعی، کم خونی. دلیل و خستگی زودرس از دیگر علائم خطر ابتلا به این بیماری است که افراد باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی گفت: شرایط درخواست است کولونوسکوپی برای افراد بالای 45 سال انجام نمی شود، شما باید هر سال آزمایش خون مخفی مدفوع انجام دهید و در صورت مثبت بودن نتیجه، کولونوسکوپی اما در کل اگر شرایط مردم برای آن مهیا باشد کولونوسکوپیبهتر است افراد بالای 45 سال این کار را انجام دهند. کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار این کار را انجام دهید.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: در صورتی که زیرساخت های ژنتیکی برای ابتلای افراد به این بیماری مهیا باشد، افراد باید هر پنج سال یک بار آزمایش شوند. کولونوسکوپی البته تکرار میکنم کولونوسکوپی مهم این است که پزشک باتجربه باشد، دستگاه مورد استفاده صحیح باشد و روده بیمار کاملاً تمیز باشد، اما در صورت معیوب بودن هر یک از اینها ارزش آنها آشکار می شود. کولونوسکوپی آنچه انجام شده کم می شود و باید تکرار شود.