چالش های ازدواج با افراد دوقطبی چیست؟

چالش های ازدواج با افراد دوقطبی چیست؟

انتخابتو، اختلال دوقطبی یکی از اختلالات خلقی محسوب می شود که در آن افراد مبتلا به این بیماری دوره های شیدایی، طغیان های عاطفی، دوره های افسردگی و فراز و نشیب های روحی را تجربه می کنند و به نوعی با تغییرات خلقی، رفتارها و تغییرات زیادی مواجه می شوند. احساسات تحت تاثیر دوره ای که این افراد در آن زندگی می کنند متفاوت خواهد بود و علت اصلی این اختلال هنوز مشخص نیست، اما عواملی مانند عوامل محیطی و ژنتیکی می تواند در افراد مبتلا به این اختلال موثر باشد.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در دوره شیدایی هیجان و انرژی بالایی خواهند داشت، اما همچنین به طرز عجیبی پرحرف خواهند بود، نیازی به خواب ندارند، توانایی تصمیم گیری هوشمندانه را از دست می دهند و ایده های زیادی را تجربه می کنند. از سوی دیگر، زمانی که در مرحله افسردگی این اختلال قرار می گیرند، احساساتی مانند غم و اندوه، ناامیدی، پوچی و نفرت را تجربه می کنند و علاقه خود را نسبت به تمام فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند، از دست می دهند. اختلال دوقطبی در این دوره به خواب بیشتری نیاز دارد. یا در صورت بروز بی خوابی، در انجام فعالیت ها کند می شوند و دچار خستگی مفرط می شوند.

بر اساس تحقیقات، اختلال دوقطبی اغلب در مردان زودتر از زنان تشخیص داده می شود و زنان مبتلا به این اختلال حالت های افسردگی بیشتری را تجربه می کنند. این اختلال می تواند هر جنبه ای از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین شناخت علائم آن و نحوه درمان افراد مبتلا به این اختلال از اهمیت بالایی برخوردار است.

رفتارهای افراد دوقطبی چیست؟

ازدواج و زندگی مشترک یکی از مهم ترین تصمیماتی است که یک فرد در طول زندگی خود می گیرد و ازدواج با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند چالش هایی را ایجاد کند که افراد باید قبل از ازدواج با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی با آن مواجه شوند و خود را برای آن آماده کنند. ; در این راستا، شقایق درویشی، دکترای روانشناسی. و عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران است. وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ازدواج یکی از مهمترین تصمیماتی است که هر فردی باید با آگاهی و آگاهی کامل نسبت به برقراری یک زندگی مشترک بگیرد، گفت: زندگی مشترک علاوه بر زیبایی هایی که برای مردم به ارمغان می آورد. مشکلاتی دارد و اگر یکی از همسران یا هر دو مشکل روانی داشته باشند، مشکلات زندگی مشترک به طور تصاعدی افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به اختلال دوقطبی یکی از عواملی است که می تواند زندگی مشترک افراد را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دچار نوسانات خلقی می شوند; گاهی رفتار پرشور و احساسی می تواند به سردی تبدیل شود و گاهی دوره های شیدایی می تواند منجر به رفتارهای هیجانی خطرناک شود.

دارنده دکتری تخصصی روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با بیان اینکه ممکن است ژنتیک در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تاثیرگذار باشد، گفت: احتمال ابتلای کودک به این اختلال را به شدت افزایش می دهد. برخی از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نیز با اختلال افسردگی مواجه هستند، بنابراین در دوره های افسردگی ممکن است از بسیاری چیزها کناره گیری کنند و شریک زندگی خود را ناامید کنند.

تاثیر دوستی با بیماران دوقطبی و اطلاع از علائم بیماری در طول مراحل درمان/قبل از ازدواج.

درویشی با تاکید بر لزوم اقدام برای آگاهی و درمان افراد مبتلا به اختلال دوقطبی خاطرنشان کرد: ابتدا افراد باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند و بتوانند زندگی مشترک خود را مدیریت کنند تا روانشناس راهکارهایی برای درمان اختلال افراد ارائه دهد یا روانپزشک بتواند راه حل هایی برای درمان این اختلال ارائه دهد. تجویز تثبیت کننده های خلقی برای کاهش علائم این اختلال می تواند تا حد زیادی تحت کنترل باشد.

وی با بیان اینکه افراد قبل از ازدواج با فرد مبتلا به اختلالات روانی و اختلال دوقطبی باید علائم این اختلال را بشناسند و آمادگی خود را برای موقعیت های احتمالی بسنجند، گفت: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی وارد یک زندگی مشترک می شوند، از روحیات همسر خود در در به منظور کمک به او و جلوگیری از توسعه علائم بیماری باید باشد.

یک پزشک متخصص روانشناسی و عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران با بیان اینکه شریک زندگی فرد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بتواند او را درک کند، به او انگیزه دهد و او را به درمان بیماری تشویق کند، افزود: مشارکت همسرشان در درمان روند این اختلال می تواند نتیجه رضایت بخش تری به همراه داشته باشد همچنین در صورت بروز علائم جدید و پیشرفت بیماری، همسران این افراد می توانند موضوع را به تیم درمانی همسر خود برسانند تا راه حل های موثرتری به آنها ارائه شود. آنها

چالش های ازدواج با افراد دوقطبی چیست؟

علاوه بر مراقبت از شریک زندگی خود، مراقب سلامت روحی و جسمی خود نیز باشید

درویشی تصریح کرد: افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می توانند بدون اینکه به عواقب رفتار خود فکر کنند دست به رفتارهای خطرناک بزنند و همسران این افراد باید رفتار تکانشی خود را به همسر خود گوشزد کنند و راهی برای کنترل رفتار تکانشی خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه درک افراد از وضعیت روانی شریک زندگی خود نقش مهمی در بهبود روابط آنها خواهد داشت، افزود: افرادی که با اختلال دوقطبی سروکار دارند، احساسات ثابتی ندارند، بنابراین اگر شریک زندگی آنها از این احساسات آگاه باشد، امکان پذیر است. از حالات تغییرات غافل نباشید، تعجب کنید.

یک دکترای تخصصی روانشناسی و یکی از اعضای سازمان روانشناسی و مشاوره ایران بیان می کند که در واقع دانستن تغییرات عاطفی و خلقی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوعی درمان است که با استفاده از آن افراد می توانند درک کنند که شریک زندگی خود چه نوع تغییرات خلقی را می خواهند. و با بیان اینکه برای مقابله با آن آماده می شوند، تصریح کرد: خواب کافی برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نشانه کنترل و آرام شدن بیماری است، اما خواب کمتر از حد معمول می تواند نشانه عود بیماری باشد. بیماری و شروع یک دوره نوسانات خلقی.

درویشی با بیان اینکه همسران مبتلایان به اختلال دوقطبی نباید نسبت به سلامت روحی و جسمی خود بی تفاوت باشند، گفت: اگر همسران این افراد به سلامتی خود توجه نکنند ممکن است دچار افسردگی شده و دچار احساس کینه و بی فایده شدن شوند. بنابراین توصیه می شود علاوه بر توجه به همسرتان، فعالیت های مورد علاقه خود را نیز دنبال کنید.