روش‌های موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی + درمان سریع آنفولانزا

images 1728379217 6704f951af8fb

نیمه دوم سال با وجود همه مناظر زیبا و بارش‌های دلچسب خود، چالش‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را برای برخی از افراد بويژه کودکان، بانوان باردار، سالمندان و به طور کلی افراد آسیب‌پذیر، به همراه دارد. احتمالا بارها این گزاره را شنیده‌ایم که می‌گویند «پیشگیری بهتر از درمان است».

بنابراین، با توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی خود، می‌توانیم ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های مختلف به‌خصوص در روزهای سرد سال شویم. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به چند روش‌ موثر برای جلوگیری از آنفولانزا و همچنین، راهکارهایی برای درمان سریع سرماخوردگی اشاره کنیم.

برای پیشگیری از سرماخوردگی چی بخوریم؟

نتایج بدست آمده از پژوهش‌ محققان نشان می‌دهد که راهکارهای مختلفی برای بهبود سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی وجود دارد. در ادامه، به اهمیت رژیم غذایی سالم و مصرف برخی از خوراکی‌ها برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی می‌پردازیم.

خوراکی‌های مناسب برای تقویت سلول‌های دفاعی بدن در برابر سرماخوردگی

مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین C

یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی، مصرف منظم خوراکی‌هایی است که دارای مقادیر مناسبی از ویتامین C هستند. این ویتامین، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده قوی برای تقویت سیستم دفاعی بدن و مقابله با ویروس‌های مختلف کاربرد دارد. مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای، از جمله خوراکی‌های سرشار از ویتامین C هستند.

خوردن مایعات به منظور حفظ رطوبت بدن

جالب است بدانیم که عملکرد سلول‌های دفاعی ما، تا حد زیادی به میزان رطوبت بدن وابسته است. برای این کار، کافی است تا به صورت پیوسته نوشیدن آب و برخی مایعات طبیعی مانند انواع دمنوش‌های گیاهی را در طول روز استفاده کنیم. گفتنی است که نوشیدن آب دارای خواص دیگری نیز هست که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش وزن، بهبود سطح قند خون و سلامت قلب اشاره کرد.

استفاده از بادام هندی به عنوان میان وعده

بادام هندی، یکی از خوراکی‌های پرخاصیتی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها، نقش بسزایی ایفا می‌کند. این مغز خوشمزه سرشار از مواد مغذی نظیر روی و ویتامین E است که سبب تقویت سلول‌های دفاعی بدن می‌شود.

بنابراین، بادام هندی علاوه بر طعم بی‌نظیر و متمایز خود، می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده عالی و مقوی مورد استفاده قرار گیرد. متخصصان تغذیه خوردن روزانه این آجیل خوش‌طعم را به مادران باردار، شیرده، کودکان و همچنین سالمندان، پیشنهاد می‌کنند. برای خرید آنلاین بادام هندی درجه یک به لینک مورد نظر مراجعه کنید.

مصرف عسل در کنار صبحانه

عسل، دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی است که می‌تواند به افزایش توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها موثر باشد. در نتیجه، عسل طبیعی را می‌توانیم همراه با صبحانه میل کنیم.

ماهی‌های چرب

ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین، سرشار از امگا۳ و ویتامین D هستند که وجود این دو ماده مغذی در بدن، سیستم ایمنی ما را تضمین می‌کند. ناگفته نماند که مصرف منظم این ماهی‌ها ضمن کاهش التهابات بدن، برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی نیز موثر هستند.

افزودن سبزیجات به رژیم غذایی خود

سبزیجات به دلیل برخورداری از مواد مغذی فراوان، ضمن تقویت سیستم دفاعی بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند. برخی از اصلی‌ترین سبزیجاتی که دانشمندان خوردن آن را برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می‌کنند عبارتند از:

اسفناج
اسفناج سرشار از ویتامین C، ویتامین K، بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ است که هر کدام از آن‌ها تاثیر شگفت‌انگیزی برای بدن دارند. این سبزی همچنین دارای ترکیبات ضدالتهابی است که از بدن در برابر انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند.

کلم‌پیچ
کلم‌پیچ یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C وK است که برای بهبود سیستم ایمنی بدن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه، کلم‌پیچ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کوئرستین و کامفرول است که برای رفع التهابات نیز کاربرد دارد.

کلم بروکلی
و اما سومین سبزی مفید، مربوط به کلم بروکلی می‌شود که از خواص معجزه‌آسای آن نباید غافل شد. این سبزی سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ C است که برای کاهش ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها موثر است. ناگفته نماند که کلم بروکلی را می‌توانیم به دو صورت بخارپز و خام مصرف کنیم.

برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا چیکار کنیم؟

صرف‌نظر از رژیم غذایی و مصرف برخی از خوراکی‌ها که پیشتر به آن اشاره شد، سبک زندگی ما نیز اهمیت بسیاری در سلامت عمومی و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی دارد. برخی از این موارد شامل:

  • خواب کافی

  • ورزش منظم

  • مدیریت استرس و اضطراب

  • تزریق واکسن آنفولانزا

  • مرطوب نگه داشتن محیط

  • شست‌وشوی مداوم دست‌ها

در ادامه هر یک از موارد بالا را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

خواب کافی

گزارشات دانشمندان حاکی از آن است که نداشتن خواب کافی می‌تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی و افزایش آسیب‌پذیری بدن در برابر عفونت‌ها شود. بنابراین، داشتن خواب منظم و کافی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ورزش منظم

فعالیت بدنی، فارغ از فواید بی‌شماری که برای سلامت روان، تحکیم استخوان‌ها و افزایش قدرت ماهیچه‌ها دارد، سبب بهبود گردش خون و افزایش عملکرد سلول‌های دفاعی بدن می‌شود. در نتیجه، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن و یوگا، این امکان را به ما می‌دهد تا ریسک ابتلا به آنفولانزا در فصل‌های سرد سال را تا حد چشم‌گیری کاهش دهیم.

مدیریت استرس و اضطراب

استرس، یکی دیگر از مواردی است که ارتباط مستقیمی با سلامت عمومی بدن دارد. بنابراین، آن دسته از افرادی که دچار وسواس فکری و دغدغه‌های ذهنی هستند، ضمن تضعیف سیستم ایمنی بدن، خود را در معرض سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی برخی بیماری‌های خطرناک مثل سرطان قرار می‌دهند.

به منظور کاهش استرس، می‌توانیم از تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، تنفس عمیق و یوگا که جزو بهترین و موثرترین روش‌ها برای مدیریت درگیری‌ها و مشغولیت‌های فکری است، استفاده کنیم.

تزریق واکسن

اگرچه واکسن آنفلوآنزا به صورت مستقیم از سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند، اما می‌تواند بدن ما را از ابتلا به یکی از شایع‌ترین ویروس‌های زمستانی محافظت کند. تزریق این واکسن به‌ویژه برای افراد مسن، کودکان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند نیز توصیه می‌شود.

مرطوب نگه داشتن محیط

در فصل سرما، هوای خشک می‌تواند باعث خشکی مخاط بینی و گلو شود که بستر فوق‌العاده‌ای برای ورود و تکثیر ویروس‌ها است. بنابراین، استفاده از دستگاه بخور یا مرطوب نگه داشتن هوای خانه، سبب مرطوب ماندن مجاری تنفسی و کاهش ریسک ابتلا به سرماخوردگی بویژه در افراد مستعد و آسیب‌پذیر می‌شود.

شستن مداوم دست‌ها

ویروس‌ سرماخوردگی معمولاً از طریق تماس با سطوح آلوده، به بدن منتقل می‌شوند. شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون به‌خصوص پس از لمس فضاهای عمومی و قبل از غذا خوردن، یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس‌ها است.

چگونه سرماخوردگی را در نطفه خفه کنیم؟

برخی از نشانه‌های اولیه مانند عطسه، سرفه و گلودرد می‌توانند به‌وضوح هشدار دهند که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با یک ویروس است. ویروس سرماخوردگی به گونه‌ای است که اگر به سرعت و با روش‌های مناسب با آن مقابله کنیم، می‌توانیم شدت و مدت آن را به طرز قابل توجهی کاهش دهیم.

بنابراین انجام برخی کارها و مصرف برخی از خوراکی‌ها پس از ظهور اولین علائم ناشی از سرماخوردگی، به ما کمک می‌کند تا ویروس را در نطفه خفه کنیم.

درمان سرماخوردگی با استفاده از روش‌های که در خانه کاربرد دارد

سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان سریع سرماخوردگی به شمار می‌رود. این غذای ساده و مقوی با خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند به کاهش التهابات سیستم تنفسی کمک کند. علاوه بر این، مایعات موجود در سوپ مرغ بدن ما را قادر می‌سازد تا علائم سرماخوردگی مانند گلودرد و گرفتگی بینی را کاهش دهد.

مصرف سیر

سیر، جزو یکی از موثرترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی محسوب می‌شود که قرن‌ها برای مقابله با بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ترکیبات گوگردی موجود در سیر به بدن کمک می‌کنند تا با عفونت‌ها مبارزه کرده و تعداد گلبول‌های سفید را افزایش دهد. بنابراین، افزودن سیر به غذاهای گرم می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش شدت سرماخوردگی داشته باشد.

زنجبیل

زنجبیل به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود، یکی دیگر از خوراکی‌های مفید برای تسکین علائم سرماخوردگی است. مصرف زنجبیل تازه یا دمنوش آن، سبب کاهش التهابات گلو، سینوس‌ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به خاطر داشته باشیم که اضافه کردن کمی عسل یا آبلیمو به دمنوش زنجبیل، تاثیر آن را چندبرابر می‌کند.

ادویه‌های گرم

برخی از ادویه‌ها مثل دارچین، زردچوبه و فلفل قرمز، حاوی خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی هستند. این ادویه‌ها علاوه بر اینکه به غذاها طعم خاصی می‌بخشند، می‌توانند به بدن در مقابله با عفونت‌ها نیز کمک کنند. برای مثال، زردچوبه را به دلیل دارا بودن کورکومین که یک ضدالتهاب قوی محسوب می‌شود را می‌توان به همراه شیر گرم مصرف کرد.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از روش‌های خانگی موثر برای درمان سرماخوردگی در کمترین زمان ممکن است؛ این ماده می‌تواند به تنظیم pH بدن کمک کرده و مانع از تکثیر ویروس‌ سرماخوردگی شود.

مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب همراه با یک لیوان آب گرم می‌تواند نقش بسزایی در تسریع بهبود علائم بیماری داشته باشد. به منظور بهره‌مندی از خواص حداکثری این خوراکی پرفایده، می‌توانیم دو الی سه مرتبه در روز از آن استفاده کنیم.

ماست پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ که در ماست‌های طبیعی یافت می‌شود، ضمن تقویت باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش، قدرت فوق‌العاده‌ای به سیستم دفاعی بدن می‌بخشد. مصرف ماست‌های حاوی پروبیوتیک در روزهای اولیه سرماخوردگی، می‌تواند برای کاهش مدت زمان بیماری و محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها موثر باشد.

خرما

خرما، به دلیل دارا بودن قند طبیعی و برخی از مواد مغذی، یک گزینه بسیار عالی برای تامین قوای از دست‌رفته در طول دوره بیماری است. بنابراین مصرف چند عدد خرما در روز علاوه بر رفع ضعف و خستگی، می‌تواند بدن را برای مبارزه با ویروس‌ها تقویت کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به جهت بهره‌مندی از اسید لوریک، بدن ما را قادر می‌سازد تا برای مبارزه با ویروس‌های مختلف آماده شود. مصرف یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به طور روزانه، باعث تسریع روند بهبودی بیمار می‌شود.

نمک دریا برای تسکین گلودرد

غرغره کردن آب گرم و نمک دریا، یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای تسکین سریع گلودرد و از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها در نظر گرفته می‌شود. نمک به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده‌ خود، به کاهش التهابات و رفع عفونت کمک کند.

بنابراین غرغره کردن آب‌نمک به صورت روزانه برای تسکین گلودرد و کاهش علائم بیماری بسیار موثر است.

بخور گیاهی

استفاده از بخور گیاهی یکی از روش‌های موثر برای تسکین گرفتگی بینی و سینوس‌هاست. بخور با گیاهانی مانند اکالیپتوس، نعناع یا آویشن می‌تواند به کاهش التهاب‌ها و باز شدن مجاری تنفسی کمک کند. تنفس بخار گرم این گیاهان باعث می‌شود تا مخاط‌ها رقیق شده و دفع آن‌ها راحت‌تر شود.

دوش آب گرم

یک حمام گرم می‌تواند برای تسکین بدن درد و کاهش گرفتگی‌های عضلانی و سینوسی موثر باشد. بخار آب گرم در حمام سبب باز شدن مجاری تنفسی و به بهبود گردش خون می‌شود. همچنین اضافه کردن چند قطره از روغن‌های گیاهی مانند اسطوخودوس یا نعناع به آب حمام نیز اثر آرام‌بخش فوق‌العاده‌ای دارد.