دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: پیگیری حضورم در انتخاب آثار

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران پیگیری حضورم در انتخاب آثار

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، مهدی آذرپندار در نشست خبری روز یکشنبه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس گالری سینمایی ملت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت با بیان این مطلب گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذرماه سال جاری آغاز به کار کرد. با انتشار فراخوان شصت و هشتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوانان در مشکین شهر کار خود را آغاز کرد. ما تاکید کردیم که جشنواره های منطقه ای را بعد از فرصتی که جشنواره های منطقه ای ایجاد کردند برگزار کنیم.

وی افزود: تلاش کردیم راه را برای فیلم های استانی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران هموار کنیم. قرار بود دو جشنواره منطقه ای در خرداد و تیر در مشهد و قزوین برگزار شود که به دلیل شهادت آیت الله رئیسی به تعویق افتاد و در شهریور برگزار شد. با توجه به اتفاقاتی که در این مدت رخ داد، این جشنواره ها در تاریخ جدید اعلام شده برگزار شد. امروز 14 فیلم از جشنواره های منطقه ای در جشنواره تهران حضور داشتند. 5 فیلم از جشنواره مشکین شهر به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافتند.

آذرپندار شعار این دوره از جشنواره را اینگونه تشریح کرد: در گذشته تنوع گونه ها و بومی بودن گونه ها را مورد توجه قرار می دادیم. امسال در ادامه این سیاست شعار جشنواره را «به دنیای رویایی خود خوش آمدید» تعیین کردیم. این شعار را با آسیب شناسی دروس گذشته انتخاب کردیم.

مدیر جشنواره با اشاره به اهمیت فانتزی در سینما گفت: همچنان در سینما ضعف مبتنی بر تخیل داریم. ما روی این جنبه از سینما اصرار داشتیم تا سینمای خلاق تری در حوزه فیلم کوتاه داشته باشیم که بعداً در فیلم بلند مثمر ثمر باشد.

ذائقه مخاطب ما در برخی ژانرها مانند فانتزی، علمی تخیلی و برخی لوکیشن های تخیلی هنوز به این نوع سینما عادت نکرده است، بنابراین جشنواره به این موضوع اهمیت داد.

آذرپندار تعداد فیلم های این بخش را اینگونه توضیح داد: از 55 فیلم پذیرفته شده امروز در بخش داستانی 26 فیلم دارای عناصر خارق العاده هستند و این اتفاق مهمی است. فانتزی و تخیل جنبه تکنولوژیکی سینما را مهم می کند.

برای اولین بار در جشنواره می توان فیلم ها را با عینک واقعیت مجازی ویژه تماشا کرد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش هوش مصنوعی را اینگونه توضیح داد: به عنوان اولین جشنواره بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم. برای اولین بار در جشنواره می توانید فیلم های ساخته شده با هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را با عینک مخصوص تماشا کنید.

وی ادامه داد: اتفاقاً خیلی خوشحالیم که برخی از فیلم ها محصول ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی 344 فیلم از کشورهای جهان دریافت کردیم و در بخش بین الملل نیز 11 فیلم پذیرفته شدیم. 3 فیلم ایرانی در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد. 8 فیلم شامل 1 فیلم ایرانی در بخش VR پذیرفته شد.

آذرپندار در پاسخ به این سوال که دبیر جشنواره چقدر در انتخاب فیلم ها و حضور آنها در جشنواره نقش داشته است، گفت: در این مدت هیچ فردی نبود که بتواند مدعی دخالت دبیر در انتخاب شود. از فیلم ها سال گذشته درباره فیلم مدیر مدرسه صحبت شد اما مدیر مدرسه کدام جایزه را در جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفت؟! این فیلم تنها یک جایزه گرفت. فکر می‌کنم اگر کسی دوست من است نباید منع فیلم شود و اگر کسی با من دشمن است، رسانه‌اش آبروی خود را ندهد.

وی ادامه داد: بهترین گواه این ماجرا تماس گرفتن با هیات انتخاب و جویا شدن روند کار است. لطفاً میزان مشارکت معلم را در این سه سال وارد کرده و پیگیری کنید. وقتی سه سال فیلم را اعلام می کنیم، کمترین انتقاد و ایراد به کنترل و انتخاب می شود. اگر اعتراضی باشد حتماً شنیده می شود. همه دوستان حساس هستند و اگر شک و شبهه ای باشد حتما به رسانه ها اطلاع می دهند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: پیگیری حضورم در انتخاب آثار

سهم 30 درصدی تولیدات انجمن سینمای جوانان در بین آثار پذیرفته شده جشنواره

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران همچنین با بیان اینکه فیلمسازان مستقل در این جشنواره حضور داشتند، گفت: 30 درصد فیلم های پذیرفته شده توسط انجمن سینمای جوان و مابقی متعلق به فیلمسازان مستقل است. فیلم‌های باقی‌مانده ممکن است توسط جاهای دیگر حمایت شده باشند، اما برای ما مهم نیست که فیلم به جایی از بخش انتخاب تعلق داشته باشد. بسیاری از فیلم ها نیز بخشی از هزینه های خود را از انجمن دریافت می کنند. امروز فیلمسازان تنها 250 میلیون تومان برای تولید از انجمن دریافت می کنند.

آذرپندار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تاثیر روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکردی متفاوت بر تشکیلات جشنواره و روند انتخاب فیلم، اینگونه پاسخ داد: تاثیر دولت ها بر جشنواره ها یک تاثیر دائمی است. ما در زمان برگزاری جشنواره آزادی عمل داشتیم و از همه مهمتر این جشنواره محصول حمایت ما و تیم ما در انجمن و سازمان سینمایی در هر ایالت است. طبیعتا بیشتر این حمایت ها در دوره دولت سیزدهم صورت گرفت.

245245

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین