چگونه ژن لاغری را فعال کنیم؟

چگونه ژن لاغری را فعال کنیم؟

در این مطالعه، محققان دریافتند که افراد دارای این ژن ها دو برابر بیشتر از افراد فاقد این ژن با ورزش منظم وزن کم کردند.

کسانی که دارای بیشترین نشانگرهای ژنتیکی بودند پس از هشت هفته دویدن تا 5 کیلو وزن کم کردند، در حالی که آنهایی که این ترکیب ژنتیکی را نداشتند فقط حدود 2 کیلو وزن کم کردند.

محققان مدرسه علوم ورزشی و توانبخشی بریتانیا در اسکس، 38 فرد 20 تا 40 ساله را برای این مطالعه انتخاب کردند. از حدود نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد تا 20 تا 30 دقیقه سه بار در هفته بدوند و در عین حال عادات غذایی و سبک زندگی معمول خود را حفظ کنند. بقیه به عنوان گروه کنترل خدمت کردند. یافته های این محققان نشان داد که ژن خاصی به نام PPARCG1A که در متابولیسم انرژی نقش دارد و کلید اصلی کاهش وزن است، در شرکت کنندگانی که بیشترین کاهش وزن را داشتند وجود داشت.

سایر این “ژن های ضعیف” با رژیم غذایی، ذخیره چربی، متابولیسم، هوش و عوارض روانی مرتبط بودند.

بر اساس نتایج این محققان، تقریباً 62 درصد کاهش وزن در این مطالعه مربوط به ژن ها و 37 درصد مربوط به ورزش و سبک زندگی بوده است.

برنامه غذایی و ورزش بر اساس ژن های فردی

محققان می گویند که پزشکان ممکن است روزی برنامه های ورزشی و رژیم غذایی را برای افراد چاق بر اساس ژن آنها تنظیم کنند.

آنها می گویند که امید است اگر مشخصات ژنتیکی خاص یک فرد بهتر درک شود، می توان مداخلات بهتر و موفق تری برای کاهش وزن و بهبود نتایج سلامتی انجام داد.

اما این محققان تاکید می کنند که ورزش برای همه افراد مفید است، حتی کسانی که این ژن ها را ندارند. ورزش علاوه بر کاهش وزن، فواید بسیار دیگری نیز دارد، از تأثیر مثبت آن بر سلامت روان گرفته تا آمادگی قلبی عروقی بهتر.

یافته های این بررسی جدید در مجله Research Quarterly for Exercise and Sport منتشر شد.