این ماده در الکل شما را می کشد

این ماده در الکل شما را می کشد

این روزها بار دیگر خبر مرگ و نابینایی در میان مشروب خواران بر سر زبان ها افتاده است. آمار مسمومیت های نوشابه های حاوی متانول در همدان، زنجان، گیلان و مازندران رو به افزایش است. تنها در استان مازندران 344 نفر بر اثر مسمومیت با الکل بستری شدند، 90 نفر دیالیز شدند، 5 نفر به مراقبت های ویژه منتقل شدند، 4 نفر نابینا شدند و تعدادی فوت کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، داروساز و نایب رئیس انجمن واردکنندگان دارو، دکتر. مجتبی بوربور مهمترین دلیل مضر بودن مشروبات الکلی را اینگونه بیان می کند: مهم ترین دلیل آلودگی این نوشیدنی ها متانول است. البته اساس تولید الکل اتانول است که به سرعت جذب می شود و به راحتی از تمام سیستم های بدن از جمله مننژ عبور می کند. با این حال، متانول مولکولی کوچکتر از اتانول است، میزان آلودگی به سرعت پخش می شود، بنابراین عوارض جانبی آن به سرعت ظاهر می شود.

به گفته بوربور، متانول به طور انتخابی سلول های شبکیه را هدف قرار می دهد که علت اختلال عملکرد و آسیب به چشم، از جمله نابینایی یا کم بینایی است.

وی با تاکید بر اینکه متانول می تواند منجر به مرگ مصرف کنندگان شود، ادامه می دهد: سایر آلاینده ها از جمله فلزات سنگین نیز می توانند باعث مسمومیت شوند. علاوه بر این، آلودگی ریز ذرات مانند مخمر، باکتری ها (به میزان کمتر) و قارچ ها می تواند مضر باشد و در دراز مدت باعث عوارض جانبی سیستمیک، به ویژه بر روی کبد شود. البته این آسیب عموما مربوط به مصرف الکل است و کبد را درگیر می کند.

اتفاقی که در مورد مشروبات الکلی تقلبی می افتد این است که فرآیند تقطیر به درستی انجام نمی شود، حتی اگر حاوی مقدار کمی متانول باشد، عوارض کمی ایجاد می شود و با افزایش این مقدار، آسیب افزایش می یابد یا منجر به خراب شدن می شود. مرگ

هیچ راهی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد

پیش از این رئیس بخش مراقبت های ویژه سمی بیمارستان لقمان حکیم تهران، دکتر. شاهین شادنیا به همشهری آنلاین گفته بود که هیچ روشی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد و تمام روش هایی که در اینترنت برای تشخیص آنها ذکر شده می تواند به برخی کمک کند. گسترده است، اما در مورد هیچ یک از آن قطعی نیست.

این پزشک درباره علائم مسمومیت با الکل نیز گفت: علائم اولیه مشابه مصرف مشروبات الکلی معمولی و غیرسمی است اما به تدریج فرد دچار سردرد، تهوع و استفراغ می شود. بسیاری از این بیماران علائم بینایی، خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری را تجربه می کنند. با این حال، به دلیل تاخیر در ظهور چنین علائمی، بیمار زمان حیاتی را برای اقدامات درمانی از دست می دهد، زیرا ممکن است عوارض مسمومیت و تاخیر در درمان ایجاد شده باشد و شانس نوعی بهبودی از بین رفته باشد. .

وی توصیه کرد: افرادی که به هر دلیلی مشروبات الکلی مصرف می کنند، در صورت بروز چنین علائمی سریعاً برای معاینه اولیه به مراکز درمانی مراجعه کنند. آنها نباید منتظر علائم شدیدتر و تاخیری باشند زیرا مهم این است که زمان طلایی درمان را از دست ندهید.