این شهر به پرتقال هایش معروف است. قطب مرکبات ایران کجاست؟

این شهر به پرتقال هایش معروف است قطب مرکبات ایران

جعبه های مرکبات سرریز از این منطقه توسط کامیون ها به نقاط مختلف کشور و برخی کشورهای همسایه صادر می شود. اگرچه بخش قابل توجهی از تولید مرکبات مازندران یعنی تقریباً یک ششم کل تولید متعلق به قائم شهر است، اما این شهرستان قطب تولید مرکبات کشور نیز محسوب می شود.

چرا قائم شهر قطب است؟

به گزارش همشهری، آمارها نشان می دهد سطح زیر کشت مرکبات دنیا 11 میلیون هکتار، سطح زیر کشت مرکبات ایران 300 هزار هکتار، سطح زیر کشت مرکبات مازندران 120 هزار هکتار و از این میزان 15 هزار هکتار سهم کیم شهر است. مازندران با تولید سالانه بیش از 3.5 میلیون تن بیش از 52 درصد نیاز بازار داخلی را تامین می کند و سهم قائم شهر در این تولید بالغ بر 400 هزار تن مرکبات است.

حدود 11500 هکتار پرتقال و 3500 هکتار نارنگی در شهرستان قائم شهر کشت می شود. آمارها نشان می دهد میانگین تولید پرتقال در نخلستان های این شهرستان 23 تن در هکتار و نارنگی 27 تن است و این شهرستان رتبه اول مازندران را در صادرات مرکبات به سایر کشورها دارد. به طوری که سال گذشته بیش از 4 هزار تن مرکبات این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.

بیش از 25 نوع مرکبات از جمله پرتقال تامسون، ناول، ناولینا، مورو، سنگین، بیروتی، پرتقال خونی کاراکارا، پرتقال خونی تاراکو، پرتقال خونی موز، سلطان مرکبات یا گریپ فروت، لیمو و لیموترش و انواع ماندارین مانند کلمانتین. (جفا)، نارنگی اولیه در قائم شهر، محلی، انشو، نارنگی صفحه، بالانگ، پرتقال و غیره. تخمین زده می شود که میزان تولید مرکبات در قائم شهر در سال 1403 به رکورد برسد.

مازندران در بین استان ها رتبه اول را دارد

بیش از 52 درصد تولید مرکبات کشور متعلق به استان مازندران است، پس چگونه مازندران به قطب مرکبات کشور تبدیل شد؟ به گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، چند دهه است که مرکبات در مازندران تولید می شود و ده ها سال است که رونق داشته است.

آن طور که هادی باقری به همشهری توضیح داد، مراکز تحقیقاتی در این زمینه منجر به اقدامات خوبی در زمینه تولید مرکبات به ویژه توسعه ارقام جدید با بهره وری بالاتر و معرفی تدریجی ارقام مناسب با شرایط اقلیمی شده است. به باغداران استان، به حداقل رساندن عوارض و آفات. وی با اشاره به اینکه فصل برداشت مرکبات با نارنگی رسیده آغاز می شود، می گوید: در ابتدای آبان ماه از برداشت انواع پرتقال استقبال می کنیم و از این پس دولت از رقم اصلی مرکبات تامسون اورنج استقبال می کند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه مرکبات مازندران پس از برنج مهمترین محصول اقتصادی و منبع درآمد استان است، می افزاید: ظرفیت ذخیره سازی محصولات کشاورزی مازندران نیز از 800 هزار تن افزایش می یابد. به یک میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته است به گفته باقری ظرفیت ذخیره سازی محصولات کشاورزی مازندران بالای 50 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد مسئولان باید به تولید سبزی در مازندران توجه بیشتری داشته باشند. بودجه مناسب به استان، هم در توسعه گلخانه های عاری از ویروس و هم در زمینه مبارزه با آفات.

امسال وضعیت خوب است و صادرات

به گفته نماینده تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، وضعیت مرکبات مازندران در سال 1403 کاملاً خوب بوده است. هادی باقری به همشهری می گوید: باغداران توانسته اند باغات خود را اصلاح کنند و امسال امیدوارند محصولات خود را با قیمتی مناسب عرضه کنند که سود کشاورز و باغدار را تضمین کند و کرامت مصرف کننده حفظ شود. وی با بیان اینکه نرخ صادرات از مازندران در سال 1403 12 درصد افزایش یافته است، همچنین تاکید کرد: قیمت محصولات باغی و مرکبات تاکنون خوب بوده است.

مازندران با تولید سالانه بیش از 3.5 میلیون تن بیش از 52 درصد نیاز بازار داخلی را تامین می کند و سهم قائم شهر در این تولید سالانه بالغ بر 400 هزار تن مرکبات است.

روستای «ابتوت» و مهاجرت معکوس

روستای «آب توت» در کهگیلویه و بویراحمد یکی از مراکز مهم تولید مرکبات است.

این روستا در شهرستان گچساران قرار دارد و همه ساله در فصول پاییزه و زمستانه از بیش از 124 هکتار از باغات این روستا محصول برداشت می شود. پرتقال و نارنگی دو محصول اصلی این روستا هستند و جالب اینجاست که ایجاد باغات مرکبات در روستای آبتوت و درآمد خوب حاصل از آن باعث مهاجرت معکوس ساکنان سابق آن از اوایل دهه 1390 شد. در فصل چیدن میوه در روستای آب توت بیش از 120 نفر از روستاهای اطراف به مدت 4 ماه کار می کنند.

قیر و کارزین بزرگترین تولیدکنندگان لیموترش

شهرستان قیر و کارزین در استان فارس به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی منحصر به فرد، بزرگترین تولید کننده لیمو شیرین و لیموترش در کشور است. به طوری که باغداران این شهر سالانه 43 درصد لیمو شیرین و 25 درصد لیموی مصرفی کشور را تامین می کنند. محصولات جمع آوری شده از این شهرستان برای مصارف داخلی به کشورهای دیگر مانند روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود. برداشت این محصول با ایجاد اشتغال فصلی برای 20 هزار نفر به رفاه اقتصادی و معیشت مردم این شهرستان کمک کرد. در شهرستان های قیر و کارزین به طور متوسط ​​در هر هکتار 38 تن لیموترش برداشت می شود که بسته به سطح زیرکشت این رقم سالانه به 171 هزار تن می رسد.

روستای «صنم حاجیکلا».

اهالی روستای «صنم حاجی کلا» در استان مازندران عموماً به باغداری مشغول هستند. کشاورزی (باغداری و شالیکاری) در این روستا که مرکز تولید مرکبات قائم شهر محسوب می شود و در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر قائم شهر قرار دارد، جایگاه ویژه ای دارد. البته باغبانی از این دو مهمتر و مقرون به صرفه تر است. در این روستا باغداران نمونه استان وجود دارد. بیشتر محصولات آنها مرکباتی مانند تامسون، بلاد تامسون، نارنگی، پرتقال و لیمو است. البته برخی از آنها از زمین های خود کیوی، توت فرنگی، نخود و لوبیا، گوجه فرنگی، حتی گیلاس و مرکبات برداشت می کنند که در مقایسه با مرکبات بسیار ناچیز است.

این شهر به پرتقال هایش معروف است + قطب های مرکبات ایران را بشناسید