مشارکت حدود 7000 پزشک در اجرای طرح طب خانواده روستایی

پوشش بیمه درمانی رایگان در دولت سیزدهم دو برابر شد

انتخابتو و به نقل از سازمان بیمه سلامت، مسعود مشایخی در خصوص آخرین رویه طب خانواده روستایی گفت: پزشکی خانواده روستایی ایجاد نظام ارجاع در روستاها و شهرها و دسترسی راحت و راحت به خدمات سلامت است. در سال 2004 به همین منظور ساخته شد. جمعیت کمتر از 20 هزار نفر بود.

وی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش طب خانواده روستایی بیش از 20 میلیون نفر است خاطرنشان کرد: خدمات تحت پوشش طب خانواده روستایی شامل پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، سلامت روان، بهبود تغذیه، تصویربرداری پزشکی، آزمایشگاه و دارویی است.

مدیر کل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران تعداد مراکز خدمات جامع سلامت فعال را 4 هزار و 287 مرکز اعلام کرد و تاکید کرد: نزدیک به 7 هزار پزشک و 5 هزار و 662 پزشک در طرح طب خانواده روستایی وجود دارد. مادر و 1893 دندانپزشک و بهداشت دهان و دندان شرکت می کنند.

مشاییخی ادامه داد: امسال خدمات تخصصی سلامت روان و خدمات تخصصی بهبود تغذیه نیز به بسته خدمات پزشکی خانواده روستایی اضافه شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت درمانی خانواده در فارس و مازندران گفت: این طرح در سال 1392 در استان های فارس و مازندران اجرا شد، در استان فارس خدمات درمانی خانواده توسط هزار و 190 پزشک برای جمعیت یک میلیون و 35 هزار نفری ارائه می شود. در مازندران در استان با جمعیت 524 هزار و 254 نفری 840 پزشک به جمعیت خدمات رسانی می کنند.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: دو کارگاه آموزشی سبک زندگی سالم بر اساس آموزه های طب ایرانی برای 7 هزار پزشک خانواده روستایی برگزار می شود.

مشایخی درباره نظام ارجاع صندوق بیمه سلامت همگانی ایران گفت: این طرح در سال 1400 اجرا شد، در حال حاضر 953 هزار نفر از جمعیت 3 میلیونی و خدمات 3579 پزشک که با این طرح همکاری می کنند بهره مند هستند.

به هلدینگ اشاره کرد وبینار آنلاین به خصوص پیشگیری سطح چهار با حضور پروفسور مایک جامولا مبتکر چهارمین سطح پیشگیری افزود: طرح پیشگیری اولیه در کهنوج، زرند و تخلیه این طرح که به منظور پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری آغاز شده است، قرار است در 60 استان کشور ادامه یابد.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران درباره سطح چهارم پیشگیری گفت: اجرای طرح پیشگیری سطح چهارم با هدف جلوگیری از عوارض نسخه های پزشکی در سطح کشور با برگزاری دوره های بازآموزی برای پزشکان است.