دوست ندارم فیلم زیرزمینی بسازم/ نمی دانستم «نفس عمیق» محبوب خواهد شد

دوست ندارم فیلم زیرزمینی بسازم نمی دانستم نفس عمیق محبوب

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، اولین روز از مستر کلاس «شکوه سینما» که یکشنبه 8 مهر 1403 با حضور سلیم اوجی فیلمساز ترک و پرویز شهبازی کارگردان ایرانی در دو جلسه برگزار شد. کیوان کاتیریان این جلسات را رهبری می کرد.

مستانه مهاجر که در ابتدا کارگردانی رویداد «سینما گلوری» را بر عهده داشت، ضمن خیر مقدم به حاضران ابراز امیدواری کرد که این دوره بتواند پیوند فرهنگی خوبی ایجاد کند. اولین جلسه از مستر کلاس با عنوان «سینمای مستقل ترکیه و مختصات آن» با عنوان «عظمت سینما» با حضور سلیم اوجی فیلمساز ترک برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست با بیان این مطلب گفت: دلیل اصلی ورود من به این دوره ایجاد پل ارتباطی بین سینمای ایران و ترکیه است. سینمای ایران بسیار عمیق است و در ترکیه هم همیشه این را دیده ایم. ایران یکی از کشورهایی است که در تاریخ سینما متحول شده و تاثیر خود را به جای گذاشته است.

اوجی با ابراز خرسندی از نمایش فیلمش در مستر کلاس «شکوه سینما»، آن را رویدادی ویژه دانست و گفت: این فیلم یکی از اولین جاهایی است که فیلم «پساجدا» در آن اکران می شود.

وی با بیان اینکه کار خود را با موسیقی شروع کرده است، گفت: من فیلم کوتاه را خیلی دوست دارم، فیلم کوتاه به این معنا نیست که بخواهیم فقط یک چیز را از اکران سینما یاد بگیریم، تفاوت فیلم کوتاه باعث شد برای من مهم باشد.

این کارگردان با اشاره به شرایط فیلمبرداری اولین فیلم کوتاه خود گفت: سینما چیزی است که در مراحل تولید آموخته می شود. من فیلمنامه را نگه نداشتم و فیلم را تهیه کردم. اولین فیلم من به جشنواره مونترال رفت. خیلی خوشحال شدم؛ پس از آن فیلم به ونیز رسید. این فیلم که با کمترین هزینه فیلمبرداری شد، از ونیز ساخته شد. این مشکل جسارت من را چندین برابر کرده است.

وی ادامه داد: بعد ترجیح دادم سینما و مخاطب خودم را داشته باشم. من عاشق نشان دادن زندگی واقعی مردم در سینما هستم. من شخصیت های سیاه و سفید را دوست ندارم. از آنجایی که من عاشق زندگی واقعی هستم، شخصیت های خاکستری اولویت من هستند.

سلیم اوجی در بخشی دیگر از این نشست گفت: باید تجربیات خود را کلاژ کنید. برای من سینما کلاژ زندگی است. من به دنبال شخصیت هایی هستم که بتوانم برای شخصیت ها قرض بگیرم. وقتی یک فیلمساز می پرسد “چرا باید فیلم بسازم؟” باید به سوال پاسخ دهد. خود را به آینه سپردن

این کارگردان درباره سینمای عباس کیارستمی گفت: عباس کیارستمی در حالی که بر اساس داستان در سینما پیش می رفت، ریسک کرد و شخصیت های واقعی را جلوی دوربین برد. پس از آن مسیر جدیدی در سینما باز شد. نوری بیلگه جیلان نیز این جریان را در سینمای ترکیه ایجاد کرد.

در ادامه جلسه سلیم اوجی به سوالات حاضرین پاسخ داد.

دومین جلسه از مستر کلاس «شکوه سینما» با عنوان ایجاد جو در سینما با حضور پرویز شهبازی برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست به اهمیت فضاسازی در سینما اشاره کرد و یادآور شد: گاهی فیلم ها با فیلمنامه خوب و کارگردانی بی نقص ساخته می شوند، از نظر فنی خوب هستند اما این فیلم نیست. که دوست داریم و روی آن تاثیر می گذاریم؛ این اثر فاقد فضاسازی است.

شهبازی گفت: فیلمنامه نویس فضای فیلم را می شناسد. اگر کارگردان فردی غیر از فیلمنامه نویس است، باید بودجه را با لوکیشن مورد نظر خود تطبیق دهیم. نمی توان انتظار داشت که ساخت فضای مورد نظر با هزینه ای ارزان محقق شود. بودجه فیلم اولین شماره است. زیرا تعداد جلسات تصویربرداری برای ایجاد فضای مناسب در حال افزایش است. علاوه بر این، شما نمی توانید بازیکنان مورد نظر خود را با بودجه کم خریداری کنید. اگر نیاز به سفر و تجهیزات داشته باشید، ممکن است نتوانید از پس هزینه آن برآیید که به فضای فیلم آسیب می رساند.

وی در بخشی دیگر از این مستر کلاس یادآور شد: موضوع دیگر زمان تیراندازی است. یعنی در کدام فصل و چه زمانی شلیک کردید. صحنه های خاصی که باید در زمان های خاص ضبط شوند نیز باید در نظر گرفته شوند. مشکل برخی فیلم های با فضای نامناسب لوکیشن است. مکان باید با توجه به حال و هوای شخصیت انتخاب شود. باید دارای نویسه مکان باشد.

من دوست ندارم فیلم زیرزمینی بسازم/

این کارگردان در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این مطلب گفت: نموداری تهیه شود که نشان دهد چه مقدار از فیلم در نماهای داخلی و چه مقدار در نماهای بیرونی گرفته شده است. در انتخاب دوربین باید بسیار دقت کنید. موضوع بعدی لنز است. باید بدانید به چه محدوده لنز نیاز دارید.

پرویز شهبازی به سوالات حضار پاسخ داد.

در پایان فیلم سینمایی «در گوزر زمان» با حضور کارگردان سلیم اوجی به نمایش درآمد.

شهبازی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه که با توجه به تغییر شرایط و گستره جامعه سعی در حفظ فضای رئالیستی در آثارش دارد، گفت: فکر می کنم فیلم نمی سازم. من بدون اجازه و به دلیل سنم فیلم زیرزمینی ندارم و دوست ندارم تنکیو برای خارج از کشور فیلم بسازد، بنابراین اینجا می مانم و سعی می کنم از مخاطبان بازخورد بگیرم.

وی افزود: معتقدم باید فیلم هایی بسازیم که مناسب همه و البته در راستای فکر و اندیشه خودمان باشد نه اینکه در خدمت سرمایه و فضای فکری مخاطب باشد. افراد زیادی در کشور ما کار می کنند.

شهبازی همچنین به سوالی درباره «نفس عمیق» که زمانی به عنوان فیلم محبوب نسل جوان شناخته می شد و از آن به عنوان فیلم کالت یاد می شد و اینکه نسل جوان کنونی شاید هرگز این فیلم را ندیده اند، پاسخ داد. آن زمان نمی دانستم که «نفس عمیق» را می سازم، اما با جدیت کارم را انجام دادم و فکر می کنم اگر یک نفر بنشیند و بگوید می خواهد فیلم کالت بسازد، کارم نمی آید. مثل مهرجو که می گفت اگر «هامون» را نمی توان ساخت چون از قبل ساخته شده، چرا دوباره «هامون» را نمی سازی؟ حقیقت این است که گاهی اوقات با یک فیلم برنده می شوید.

وی ادامه داد: اگر مریم پالیزبان برای تست بازیگری فیلم «نفس عمیق» از در رد نمی شد، «نفس عمیق» الان نبود، بقیه بازیگران هم همین وضعیت را دارند، اتفاقاتی می افتد و غیرقابل پیش بینی است. در فیلمسازی هم همینطور است، گاهی همه کارها را درست انجام می‌دهی، اما نتیجه خوب نیست و نمی‌دانی چرا «دربند» را بسیار دوست دارد.

همچنین ابراهیم حقیقی، پارسا پیروزفر، فرشته صدر عرفائی، پژمان بازغی، حامد کمیلی، مرجان اشرفی زاده، مرجان شیرمحمدی، مهرداد غفارزاده، کاوه سجادی حسینی، لیلا نخدی پری، سام نوری، دانش آموزی، درناز حاجی ها، س نوروزی، کامیار محسنین، شبنم قربانی، نفس بازغی، علیرضا اخلیکراد، حنیف سروری، سودابه خسروی، حسن مصطفوی، حسین اکبری، مونا احمدی، سها نیاستی از جمله هنرمندانی بودند که همراه با هنردوستان در اولین روز این مراسم شرکت کردند. دوستان

۲۴۳۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین