این دو ماده پرکاربرد سلامت استخوان را تهدید می کنند

bato-adv

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ها به طور فزاینده‌ای شکننده می‌شوند و حتی با ضربه‌های جزئی نیز خطر شکستگی افزایش می‌یابد. این بیماری معمولا بعد از 35 سالگی شروع می شود و به ویژه در زنان بعد از 45 سالگی شایع است. طبق آمار تقریبا نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد زنان بالای 75 سال به این بیماری مبتلا هستند. اگرچه در مردان کمتر شایع است، اما همچنان قابل توجه است.

به گزارش فارس؛ احمد اسماعیل زاده متخصص بیماری های فک و صورت در این باره گفت: کلسیم و ویتامین D دو عنصر اساسی در حفظ سلامت استخوان ها هستند. وی بر مصرف منابع غنی این دو ماده غذایی تاکید کرد و افزود: روزانه 2 تا 4 وعده لبنیات مصرف شود.

وی منابع دیگر کلسیم را مانند حبوبات، مغزها (مانند بادام و کنجد) و سبزیجات برگ دار ذکر کرد و تاکید کرد: ماهی هایی مانند ساردین نیز از منابع خوب کلسیم هستند.

اسماعیل زاده همچنین به مضرات مصرف بیش از حد نمک اشاره کرد و گفت: نمک زیاد باعث دفع کلسیم از بدن و در نهایت ضعف و پوکی استخوان می شود. وی تاکید کرد: مصرف نوشابه های گازدار به ویژه نوشیدنی های حاوی فسفات بالا باید کاهش یابد زیرا این نوشیدنی ها جذب کلسیم را مختل می کنند.
این متخصص خاطرنشان کرد: ویتامین D برای جذب مناسب کلسیم نیز ضروری است. وی توصیه کرد افراد روزانه 10 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند و در صورت لزوم از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.

با توجه به پیامدهای جدی پوکی استخوان، آگاهی از غذاهای موثر و عوامل خطر می تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند. به همین دلیل باید از مصرف بیش از حد نوشابه های نمکی و گازدار پرهیز کرد و مصرف کافی کلسیم و ویتامین D را در نظر گرفت. در نهایت، سلامت استخوان ها به ویژه در سنین بالاتر نیازمند مراقبت و توجه ویژه است.