کودکان مبتلا به سرطان چگونه باید تغذیه شوند؟

کودکان مبتلا به سرطان چگونه باید تغذیه شوند؟

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، به اهمیت برنامه تغذیه کودکان سرطانی اشاره کرد و گفت: مواد مورد نیاز کودکان سرطانی شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامین ها و مواد معدنی است.

برای این کودکان رژیم غذایی، نوع بیماری، برنامه درمانی، سن، میزان فعالیت بدنی و داروهای مصرفی در نظر گرفته خواهد شد و افزود: سلول های خونی، سیستم ایمنی و… تاس دستگاه گوارش استفاده می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران اعلام کرد که اگر کودکان مبتلا به سرطان پروتئین کافی دریافت نکنند، بهبودی آنها کندتر می شود و گوشت کم چرب، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، نخود و عدس و غذاهای حاوی سویا مفید هستند. منابع پروتئینی

عادلی ادامه داد: کربوهیدرات ها سوخت مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت های بدنی و عملکرد اندام ها را تامین می کند و ممکن است کودکان مبتلا به سرطان برای بهبود بافت ها و تامین انرژی مورد نیاز خود به کالری بیشتری نیاز داشته باشند.

وی بهترین منابع کربوهیدرات را میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و سایر منابع کربوهیدراتی را نان، سیب زمینی، برنج، ذرت، نخود و لوبیا دانست و ویتامین ها و مواد معدنی را نیز برای رشد ضروری دانست. همچنین ممکن است برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان سطح کلسیم و ویتامین D را در بدن کاهش دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران با اشاره به اینکه کودکان سرطانی باید بیشتر از کلسیم و ویتامین D استفاده کنند، افزود: تمام سلول های بدن به آب نیاز دارند و اگر کودک مایعات کافی ننوشد یا مایعات بدنش از دست برود، ممکن است بدنش کم آب شود.

عادلی خاطرنشان کرد: احساس خشکی ممکن است از جمله علائم کمبود آب در بدن باشد. تاس علائم دهان، ادرار تیره، بی قراری و سرگیجه را نشان می دهد و والدین در صورتی که فکر می کنند بدن فرزندشان کم آبی است، حتما باید با پزشک مشورت کنند.