انواع غذاهای محلی مازندران را در خانه تهیه کنید!

مقدار کدو سبز تازه 1 کیلوگرم

زمانی که نام مازندران را برای اولین بار شنیدید، احتمالا به یاد دریای خزر و خاویار ماهی افتاده اید. شاید دوست داری اکبر جوچه بخوری. غذاهای محلی مازندران به همین جا ختم نمی شود. مازنی ها افرادی هستند که با پختن غذاها و دسرهای لذیذ و خوشمزه با ساده ترین مواد اولیه غذاها و دسرهای بسیار خوشمزه ای را تهیه می کنند. در این مطلب از مجموعه مقالات انتخابتو به معرفی بیش از 10 نوع غذای محلی مازندرانی پرداخته ایم. با ما بمان.

کدو بره، غذای مناسب برای گیاهخواران

برای تهیه کدو سبز بره به مواد ساده ای مانند سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی و پیاز نیاز دارید. پیاز خرد شده را تفت دهید و بعد از طلایی شدن مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید. سیب زمینی ها را در تابه بریزید و بگذارید خوب بپزند. در مرحله بعد کدو حلوایی پیچیده شده را به مواد اضافه کرده و کاملا تفت دهید. وقتی کدوها طلایی شد، گوجه فرنگی و تخم مرغ خرد شده را به مواد اضافه کنید و در ظرف را بپوشانید تا تخم مرغ ها سفت شوند.

مواد لازم برای تهیه کدو حلوایی بره مازندرانی

عنوان میزان
کدو سبز (حلقه ای) شماره 5
سیب زمینی (قبض شده) 2 عدد
گوجه فرنگیها شماره 5
تخم مرغ 2 عدد
پیاز شماره 1
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه کافی

مرغ شکم پر محبوب ترین غذای محلی مازندران

اگر همیشه هنگام پخت و پز از تکه های مرغ مانند بال، شانه یا سینه استفاده می کنید، توصیه می کنیم این بار آن را امتحان کنید. برای تهیه مرغ شکم پر به سبک مازندرانی مرغ را بشویید و داخل آن را کاملا تمیز کنید. قسمت بیرونی مرغ را با ادویه و زعفران آغشته کنید و با چاقوی تیز چند خط روی مرغ بکشید تا مواد جذب شده و مرغ بهتر بپزد. برای اطمینان از طعم خوب، مرغ را حداقل سه ساعت در یخچال قرار دهید. پیاز داغ کاراملی شده را آماده کرده، ادویه، سبزی معطر، آلو بخارا، زرشک و دانه انار را اضافه کرده و تفت دهید. مواد را با قاشق داخل شکم بریزید و با نخ و سوزن استریل بدوزید. در قابلمه ای بزرگتر از اندازه مرغ مقداری روغن بریزید و گوشت را در آن تفت دهید. سپس نصف لیوان آب در قابلمه بریزید و مرغ را بپزید.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر مازندرانی

عنوان میزان
مرغ کوچک یک عدد
سبزیجات معطر نیم کیلو
پیاز 2 عدد
گردو خرد شده 100 گرم
دانه های زرشک یا انار یک قاشق غذا خوری
آل بخارا 10 مسئله
زعفران، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و روغن کافی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ شکم پر

مرغ کامل درجه یک سمین - 1600 گرم

۱۲۴۸۰۰

۱۲۳,۴۰۰

به مرد

فیله مرغ پروتئین را تامین می کند - 0.9 کیلوگرم

مرغ شکم پر، غذای محلی مازندرانی

خورش ناردون، غذای اصیل مازندرانی

اگر برای شب یلدا به فکر غذاهای خوشمزه ایرانی هستید، تهیه خورش انار مازندرانی را فراموش نکنید. برای تهیه این قابلمه باید مرغ را تمیز و شسته و سپس مزه دار کنید. سپس مرغ را به مدت سه ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم خوبی پیدا کند. پس از استراحت کافی، مرغ را در کره ذوب شده سرخ کنید تا قهوه ای طلایی شود. پیازها را در یک قابلمه دیگر با کره تفت دهید تا کاراملی و طلایی شوند. سپس مرغ، رب گوجه فرنگی و آب انار را به پیازها اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد. حدود دو ساعت زمان نیاز دارید تا ظرف ته نشین شود. در دقایق پایانی پخت، ده دقیقه آخر، دانه های انار را به خورش اضافه کنید و از این غذای محلی مازندرانی لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه کاسرول ناردون

عنوان میزان
جوجه یک کیلوگرم
دانه های انار یک لیوان
سیر 4 عشق
آب انار یک لیوان
کره 50 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
زعفران، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر گشنیز به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ ناردونی; کاسر شمالی خوشمزه و اصیل برای شب یلدا

آب انار خالص 125 - 2 عدد در بسته 1 لیتری
۱۵ %

15000

۱۲۷۵۰۰ به مرد

خورش ناردون، غذای محلی مازندران

ملا قورمه غذای ساده مازندرانی

بادمجان یکی از پر مصرف ترین غذاها در فرهنگ ما ایرانیان است. برای تهیه ملاقورمه مازندرانی ابتدا پیازها را نگینی خرد کرده و تفت دهید تا طلایی شوند. سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و جعفری خشک را اضافه کرده و کمی تفت دهید. بادمجان ها و گوجه فرنگی ها را پس از پوست کندن و خردکردن به مواد اضافه کنید. مقداری آب جوش به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و حدود 2 ساعت بگذارید مواد بپزند. در مرحله آخر می توانید از مقداری آب پرتقال، آب پرتقال یا آب لیمو برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. این غذای مازندرانی را می توانید با نان یا کیت میل کنید.

مواد لازم برای تهیه قرمه ملا مازندرانی

عنوان میزان
بادمجان 3 عدد
پیاز شماره 1
گوجه فرنگیها شماره 5
آب پرتقال، آب پرتقال یا آب لیمو یک لیوان
آب جوش دو لیوان
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، نعنا، جعفری خشک به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار بدون گوشت

مقدار بادمجان بوته ای تازه 1 کیلوگرم

آش غزنه، پیش غذای محلی مازندرانی مناسب دیابتی ها

اگر قصد تهیه غذاهای مناسب برای تمام فصول را دارید، تهیه سوپ گزنه را فراموش نکنید. می توانید این غذای محلی مازندرانی مانند شب یلدا، چهارانباش سوری و … را میل کنید. می توانید آن را برای رویدادهای مختلف از جمله. برای تهیه آش گزنه سبزی و گزنه را خرد کرده و در قابلمه با لوبیا و کدو سبز و چغندر بپزید. سپس سیر را پوست گرفته و رنده کنید. بعد از پختن مواد در قابلمه ماست سیر، رشته و ادویه را اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه آش گزنه مازندرانی

عنوان میزان
کدو سبز 100 گرم
ماست 1 کیلوگرم
گزنه، گشنیز و جعفری 100 گرم
چغندر 50 گرم
لوبیای چشم بلبلی 30 گرم
لوبیا، عدس و نخود پوست کنده 50 گرم (هر کدام)
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه هرجور عشقته
حوزه مقدار فضای مورد نیاز

لوبیا سفید همدل - 900 گرم

۱۴۹,۹۰۰

۱۳۷,۹۱۰

به مرد

لوبیا سفید صنایع غذایی سالیان - 900 گرم

خورش اسپیناسک خورش اسفناج مازندرانی

استفاده از سبزیجات در تهیه غذا نه تنها به سالم‌تر شدن غذا کمک می‌کند، بلکه تأثیر زیادی بر طعم آن دارد. اسفناج یکی از این سبزیجات مقوی و خوشمزه است. برای تهیه خورش اسپیناسک مازندرانی کافی است اسفناج های شسته شده را خرد کنید. سپس گوشت گوسفند یا مرغ را خرد کرده و پس از تفت دادن سیر و پیاز، گوشت را تفت دهید. بعد از طلایی شدن گوشت، اسفناج و سبزیجات معطر را اضافه کنید و تفت دهید. در قابلمه را بپوشانید و بگذارید حدود 2 ساعت روی حرارت ملایم بپزد. در صورت تمایل می توانید رب انار یا رب پرتقال را نیز اضافه کنید تا ترشی غذا بیشتر شود. خورش سپناسک مازندرانی را می توانید با برنج یا نان سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش اسپیناسک مازندرانی

عنوان میزان
گوشت (قرمز یا مرغ) 300 گرم
اسفناج 1 کیلوگرم
سبزیجات معطر 300 گرم
سیر 3 قرص
پیاز متوسط 2 عدد
نمک، زردچوبه و ادویه جات کافی
هویج اگر بخواهید

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاسه آلو اسفناج

مقدار هویج تازه 1 کیلوگرم

سپناسک، غذای محلی مازندران

آغوز مسما، ​​غذای محلی مازندرانی با گوشت اردک

گوشت اردک یکی از غذاهای ضروری در سفره مازندرانی هاست. آغوز مسما یکی از غذاهای مازنی است که با این گوشت تهیه می شود. برای تهیه آغوز مسما ابتدا باید گوشت اردک را کاملا سرخ کنید. سپس پیاز تفت داده شده را اضافه کنید. مقداری آب به همراه دانه های انار و گردوی خرد شده به قابلمه اضافه کنید. بعد از دو ساعت، ظرف شما آماده خواهد بود. قبل از اینکه قابلمه را از روی اجاق بردارید، رب انار ترش، نمک و زردچوبه را اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه آغوز مسما

عنوان میزان
گوشت اردک 600 گرم
گردو 200 گرم
پیاز دو مورد
رب انار 50 گرم
دانه های انار 100 گرم
نمک و زردچوبه یک قاشق غذا خوری
این 2 لیتر
رب انار کامبیز - 350 گرم

حبوبات وابیج، باقالی قاتوق مازندرانی

اگر دوست دارید از حبوبات در وعده های غذایی خود استفاده کنید، حبوبات مازندرانی برای شما مناسب است. ابتدا لوبیاهای پوست گرفته را سرخ کنید. سپس سیر و شوید را اضافه کنید. پس از تفت دادن همه مواد، مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید حبوبات کاملا بپزند. پس از جمع شدن مایع، تخم مرغ، نمک و ادویه را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. بعد از چند دقیقه حبوبات شما آماده است. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه لوبیا وابیج

عنوان میزان
لوبیا نیم کیلو
سیر 2 قرص
تخم مرغ شماره 1
شوید خشک 2 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

برای اطلاعات بیشتر: باقالی کتاق اصیل گیلانی را چگونه تهیه کنیم؟

نازخاتون، دسر محبوب مازندرانی

خیارشور یکی از خوراکی های محبوب بسیاری از ایرانیان است. ترشی را می توان برای انواع سبزیجات، کلم و … استفاده کرد. می توان آن را با . نازخاتون یکی از این شیرینی ها و ترشی های اصیل مازندرانی است. این ترشی در کنار کنترل فشار خون و چربی ها باعث تقویت حافظه و تصفیه خون می شود. برای تهیه نازخاتون کافی است بادمجان های تفت داده شده را تفت دهید. سپس گوجه فرنگی ها را خرد کنید. بادمجان ها را در قابلمه ای پر از آب انار بریزید و روی آتش بگذارید. بعد از تیره شدن مواد داخل قابلمه سیر، نعنا و گلپر را به مواد اضافه کنید. در مرحله آخر نوبت به ریختن گوجه فرنگی ها در قابلمه می رسد. بعد از چند دقیقه نازختون شما آماده است. نوش جان! نازخاتون را با هر نوع غذایی می توانید بخورید.

مواد لازم برای تهیه نازخاتون

عنوان میزان
بادمجان شماره 4
گوجه فرنگیها 3 عدد
سیر 8 عدد قرص
آب بهترین است 3 قاشق غذاخوری
نعناع خشک 1 قاشق چای خوری
آب انار 2 قاشق غذاخوری
گلدهی کافی

برای اطلاعات بیشتر: چگونه ترشی ربیع خوشمزه درست کنیم؟

آخرین کلمه
در فرهنگ غنی ایران می توان انواع و اقسام هنر را از نقاشی گرفته تا آشپزی یافت. در میان غذاهای پرطرفدار هر شهر و استانی نباید از غذاهای محلی مازندران غافل شد. غذاهای تهیه شده با یا بدون گوشت و انواع سبزیجات. گزنه، اسفناج، کدو حلوایی، خورش ناردون و نازخاتون از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران هستند. دستور پخت هر غذا نیز نوشته شده است.

منبع

incredibleiran.com

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا