بازدید از باغ فتح آباد کرمان را از دست ندهید

بازدید از باغ فتح آباد کرمان را از دست ندهید

انتخابتو به قلم الی گشت، باغی سرسبز در دل کویر ایران خودنمایی می کند که گرمای سوزان خورشید بر آن سرزمین حاکم است. سفر به این باغ ایرانی، سفری به تاریخ، هنر و طبیعت است.

معماری باشکوه، یادگار دوره قاجاریه

باغ فتح آباد یادگاری از دوره قاجاریه است که با معماری باشکوه و تزئینات زیبای خود هر گردشگری را مجذوب خود می کند. بنای اصلی باغ با طاق های زیبا، اتاق های سه و پنج دری و مصالح خام خشت و گل، فضایی سنتی و بدیع به باغ می بخشد. گچ بری های ظریف داخل عمارت هنر منحصر به فرد هنرمندان آن دوره را نمایان می کند. اتاق شاه نشین، معروف ترین و زیباترین اتاق عمارت، با دکوراسیون و نورپردازی خاص خود مکانی بی نظیر برای لذت بردن از هنر ایرانی است.

موزه والیان، گشتی در تاریخ کرمان

در باغ فتح آباد موزه ای وجود دارد که نقاشی ها و زندگی نامه حاکمان مختلف کرمان را به نمایش می گذارد. بازدید از این موزه فرصتی برای آشنایی با تاریخ شطرنجی این خطه از ایران است.

اتاق نقاشی، گنجینه هنر ایرانی

اتاق نقاشی باغ فتح آباد گنجینه ای از هنر ایرانی است. این اتاق که زمانی محل سکونت حاکم کرمان بوده، با نقاشی ها و نقاشی های دیواری نفیس تزیین شده است. متأسفانه برخی از این تابلوها به مرور زمان از بین رفته اند، اما همچنان می توان شکوه هنر ایرانی را در آنها مشاهده کرد.

عمارت چهار فصل، نگینی در دل باغ

عمارت چهارفصل یکی دیگر از قسمت های باشکوه باغ فتح آباد است. این عمارت یک طبقه، متشکل از گنبد مرکزی و رواق های ستون دار، شکوه خاصی به باغ می بخشد. آجرکاری و گچ کاری این عمارت هر گردشگری را خوشحال می کند. امروزه عمارت چهار فصل به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم و جشن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

حوض قلب تپنده باغ است

حوض بزرگ باغ فتح آباد قلب تپنده این مجموعه است. عبور قنات از وسط باغ و وجود عمارت های مختلف باغ فتح آباد را به مجموعه ای بسیار زیبا و سرگرم کننده تبدیل کرده است. حوض روبروی عمارت نقش مهمی در شکل گیری باغ دارد و نبود آن باعث از بین رفتن باغ و عمارت درون آن می شود.

مناطق کاشت گیاهان دارویی، رایحه ای مطبوع در باغ

بخشی از باغ فتح آباد به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد. این گیاهان که از سوغات معروف کرمان هستند به صورت ارگانیک در این باغ می رویند. گونه گیاهی این مجموعه در هیچ جای دیگری یافت نمی شود و برای مصارف دارویی و معطر استفاده می شود.

درختان کهنسال شاهد تاریخ هستند

پنج درخت کهنسال و بسیار بلند در بخشی از باغ فتح آباد دیده می شود. این درختان یادگاری از دوران آبادانی و آبادانی باغ هستند و از فراز و نشیب های سرنوشت در امان مانده اند.

مرمت باغ فتح آباد، بازگشت به شکوه گذشته

باغ فتح آباد در گذشته رو به ویرانی می رفت، اما با تلاش مسئولان و مردم کرمان شکوه و عظمت سابق خود را بازیابی کرد. در بازسازی این مجموعه مرکزی با اهمیت تاریخی ایجاد شد که به یکی از مراکز تحقیقاتی، کشاورزی و تفریحی مردم تبدیل شد.

تاسیسات باغ فت آباد

در باغ فتح آباد امکانات مختلفی برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم شده است. این امکانات شامل رستوران ها، سرداب ها، چایخانه ها، غرفه های فروش صنایع دستی و گیاهان دارویی و آلاچیق های چوبی برای اهداف تفریحی است.

باغ فتح آباد آدرس تمام فصول است

باغ فتح آباد در هر فصلی از سال زیبایی منحصر به فردی دارد. شکوفه دادن درختان در بهار باغ را به نقاشی تبدیل می کند.

بازدید از باغ فتح آباد کرمان را از دست ندهید

به گزارش سلامنو