خواص سماق; کاهش وزن کنترل قند خون درمان کبد چرب

خواص سماق کاهش وزن کنترل قند خون درمان کبد چرب

سماق یکی از ادویه هایی است که در خاورمیانه و کشورهای حوزه مدیترانه بسیار معروف است. این ادویه در غذاهای معروفی مانند کباب برای افزایش اسیدیته و رنگ غذا استفاده می شود و حتی به عنوان ماده اصلی برخی از غذاها استفاده می شود. میوه های بوته سماق را جدا کرده و خشک می کنند، سپس الک می کنند تا دانه تلخ آن خارج شود. پس از طی این مراحل در بسته بندی های مختلف برای مصرف عرضه می شود و در مواردی صادر می شود. در ادامه این مقاله در مورد فوایدی که این ادویه خوشمزه می تواند برای بدن شما داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

با سماق لاغر شوید

سماق گیاهی خوشمزه است که خواص طبیعی بسیاری دارد و از زمان های قدیم به عنوان یک محلول لاغری سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه که منبع غنی از ترکیبات فیتوشیمیایی مفید است، از موادی مانند فلاونوئیدها، آنتوسیانین و اسیدهای آلی تشکیل شده است. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف سماق می تواند به تحریک فعالیت متابولیک بدن و افزایش متابولیسم در بدن کمک کند. علاوه بر این، سماق به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به بهبود عملکرد گلیسمی بدن و در نتیجه تسریع کاهش وزن کمک می کند. با این حال، مهم است که ترکیب سماق را با رژیم غذایی متنوع و ورزش منظم در نظر بگیرید، زیرا ممکن است زمانی که سماق به تنهایی مصرف شود، کاهش وزن مطلوب حاصل نشود.
سماق سرشار از مواد مغذی و ویتامین هایی مانند امگا 3 و ویتامین C است. سماق در کنار این مواد مغذی دیگر حاوی موادی است که به بدن شما در هضم بهتر غذا و بهبود سیستم گوارش کمک می کند. سماق را می توان یکی از ادویه های ذکر شده در طب سنتی دانست که باعث کاهش اشتها می شود. به طور کلی، افزودن سماق به رژیم غذایی شما می تواند تصمیم هوشمندانه ای باشد اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید.

مقدار سماق گلستان: 50 گرم
3%

۲۳۸۰۰

۲۱۹۰۰ به مرد

یک کاسه سفید با سماق

قند خون خود را چک کنید

در برخی آزمایشات سماق با دیابت رقابت کرد و آن را شکست داد. این آزمایشات نشان می دهد که مصرف روزانه سه گرم سماق می تواند در بهبود وضعیت قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مفید باشد.
سماق گیاهی دارویی با خواص بسیار در کنترل قند خون نقش موثری دارد. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات فلاونوئید موجود در سماق، از جمله کورستین، می تواند به افزایش حساسیت به انسولین و بهبود فرآیند جذب قند در بدن کمک کند و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهد. علاوه بر این، خواص ضد التهابی سماق به کنترل التهاب در سلول‌های بدن کمک می‌کند و تأثیر مثبتی بر کاهش سطح قند خون دارد.

با سماق از درد جلوگیری کنید

سماق گیاهی دارویی با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی نقش موثری در کاهش دردهای عضلانی دارد. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات موجود در سماق، به ویژه آنتوسیانین ها و فلاونوئیدها، ممکن است به جلوگیری از فعالیت آنزیم های دخیل در التهاب و درد کمک کنند. از خواص ضد التهابی سماق می توان به عنوان یک محلول طبیعی برای کاهش درد و التهاب عضلانی پس از ورزش یا فعالیت های بدنی استفاده کرد. علاوه بر این، مصرف سماق به بهبود جریان خون و حذف مواد زائد از ماهیچه ها کمک می کند که روند بازسازی و بازیابی عضلات را تسریع می کند. با این حال، افرادی که دارای شرایط یا حساسیت های خاصی هستند باید قبل از استفاده از سماق با پزشک خود مشورت کنند و از مناسب بودن آن مطمئن شوند.

پودر سماق

کاهش فشار خون با سماق

یکی از علل فشار خون که امروزه جزو شایع ترین بیماری ها محسوب می شود، تغذیه، تغذیه نامناسب و عادات رفتاری است. رژیم غذایی سرشار از نمک و چربی نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. در این مرحله گنجاندن سماق در رژیم غذایی می تواند تا حدودی جان شما را نجات دهد. سماق با مواد مغذی مختلفی که دارد با فشار خون در بدن شما مبارزه می کند. البته اگر این نکته را در نظر بگیرید، اولین قدم برای بهبود سلامت و فشار خون بهبود عادات غذایی و رفتاری شما خواهد بود.

آنتی اکسیدان را در سماق پیدا کنید

رادیکال های آزاد نظم سلول ها را در بدن شما مختل می کنند و شروع به اکسید شدن می کنند و برخی از سلول های بدن را از بین می برند. با مصرف آنتی اکسیدان ها می توانید از این اکسیداسیون و تخریب سلولی جلوگیری کنید. مطالعات اخیر نشان داده است که می توانید چنین آنتی اکسیدانی را در سماق پیدا کنید و از سلول های بدن خود محافظت کنید.

درمان کبد چرب با سماق

این خواص آنتی اکسیدانی که ذکر کردیم می تواند به شما در بهبود وضعیت کبد و بازگرداندن سلامت کبد چرب کمک کند. این باعث شد که بفهمیم سماق یکی از مواد سم زدایی کبد است. اما به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد سماق ممکن است باعث تجمع آهن در کبد و بدتر شدن وضعیت کبد شما شود، پس هنگام مصرف از آن غافل نشوید. در 7 عادت غذایی مفید برای کبد سالم بیشتر در مورد کبد چرب صحبت کردیم.

التهابات بدن خود را با سماق درمان کنید

همانطور که گفتیم سماق حاوی آنتی اکسیدان است و یکی از این آنتی اکسیدان ها اسید گالیک است. اسید گالیک یک ترکیب فنلی است که از استرس اکسیداتیو و التهاب سلولی در بدن جلوگیری می کند. یکی دیگر از مواد آنتی اکسیدانی موجود در سماق کوئرستین است. کوئرستین یکی از فلاونوئیدهایی است که مصرف سماق را با خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی آن ضروری می کند. مطالعات جدید نشان داده است که وجود این مواد مغذی در سماق ممکن است به بهبود سلامت شما و جلوگیری از التهاب کمک کند.

گل سماق - 80 گرم

سماق در حال سقوط است

به هضم غذا کمک می کند

آیا تا به حال به سنت خوردن سماق با کباب دقت کرده اید؟ سماق از زمان های قدیم به عنوان یکی از ادویه های کمک کننده به هضم غذا استفاده می شده است. مطالعات و آزمایشات در این زمینه نشان می دهد که با مصرف سماق، آنزیم های حیاتی گوارشی مانند آمیلاز، لیپاز و پروتئاز را افزایش می دهید که به هضم بهتر غذا و احتمالاً کباب هایی که می خورید کمک می کند.

با سماق با سرطان مبارزه کنید

برای مبارزه با سلول های سرطانی به تعدادی سرباز نیاز دارید. سوماک یکی از آن سربازان خواهد بود. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2021، آنها متوجه اثرات زیادی سماق روی سلول های سرطانی شدند. مواد ضد سرطانی موجود در سماق تا حد زیادی از رشد، تکثیر و بقای سلول های سرطانی جلوگیری می کند و در نتیجه از بدن شما محافظت می کند. ما بیشتر در مورد غذاهای ضد سرطان در 22 ماده غذایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند صحبت کردیم.

قلبت را قوی کن

مطالعات انجام شده تاکنون نشان داده است که سماق سرشار از مواد ضد کلسترول است. این ادویه حاوی روغن‌های مفیدی است که بیشتر آن‌ها را در سماق می‌بینید که از دو نوع روغن به دست می‌آیند. این دو نوع چربی اولئیک و لینولئیک اسید هستند. اسید اولئیک موجود در سماق به طور مستقیم با سلامت قلب شما مرتبط است و مصرف آن ممکن است به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

از پوست خوب لذت ببرید

همانطور که گفتیم بیشتر روغن سماق حاوی دو نوع اسید اولئیک و لینولئیک بود. اسید لینولئیک نقش موثری در حفظ سلامت پوست و بهبود وضعیت سلولی بدن شما دارد. این روغن یکی از اجزای ضروری پوست شماست و به شما کمک می کند پوستی درخشان داشته باشید.

سماق کل – 70 گرم
3%

۵۰,۵۰۰

۴۷۷۰۰ به مرد

گیاه سماق

از خونریزی رحم جلوگیری می کند

در طب سنتی اسلامی از سماق به عنوان یکی از روش های درمان خونریزی رحم یاد شده است. در طب سنتی اسلامی در این موارد سماق را پنج تا هفت روز می جوشاندند. هیچ مدرک معتبری برای این خاصیت سماق وجود ندارد، اما اگر به درمان های طب سنتی علاقه مند هستید، ارزش این را دارد که به این خاصیت سماق توجه کنید.

حرف آخر این است
بهترین کار هنگام مصرف هر چیزی این است که تعادل خود را حفظ کنید و با احتیاط در مقابل آن قدم بزنید. در اینجا سعی کردیم شما را با خواص و موارد مصرف سماق آشنا کنیم، اما به یاد داشته باشید که مصرف زیاد این ادویه ممکن است به شما آسیب برساند. خواصی که در مورد سماق ذکر کردیم بر اساس تحقیقات و آزمایشات جدید روی این ادویه خوشمزه است و برای مصرف روزانه حتما باید با پزشک خود مشورت کرده و تصمیم بگیرید که آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و از آن استفاده کنید.

خرید انواع ادویه از دیجی کالا

منابع: healthline.com، blog.biotrust.com، wellnessmama.com

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا