خواص شاهدانه؛ کاهش وزن برای درمان انواع بیماری ها

خواص شاهدانه؛ کاهش وزن برای درمان انواع بیماری ها

امروزه بیشتر افراد رژیم غذایی ناسالمی دارند و تنقلات ناسالم مصرف می کنند. در این میان افرادی هستند که به سلامتی خود اهمیت می دهند و سعی می کنند غذاهای ارزشمند را در برنامه روزانه خود بگنجانند. یکی از بهترین گزینه ها کنف یا کنف است، خواص زیادی دارد و به همین دلیل می توان آن را در گروه مواد بسیار مغذی قرار داد. البته متاسفانه اکثر مردم با خواص بی نظیر این گیاه آشنایی ندارند. در این مقاله به بررسی خواص حشیش می پردازیم قبل از هر چیز دانستن تعریف این ماده غذایی با ارزش مفید است.

ماری جوانا چیست؟

کنف یک گزینه سالم و منحصر به فرد است که بسیاری از خانواده های ایرانی آن را نادیده می گیرند. گیاه شاهدانه گیاهی است که در طبیعت می روید و دارای برگ های قطره ای است. میوه این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد، دانه های ریز و یکدست آن بافت نرم و طعمی شبیه فندق دارد. از مهم ترین ویژگی های حشیش می توان به تاثیر آن بر کاهش وزن و اثر آرامش بخش این ماده غذایی اشاره کرد. همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم هورمون ها می شود. ویژگی قابل توجه این گیاه قسمت های مختلفی است که از آن می توان الیاف کنف، دانه شاهدانه، حشیش و حشیش را به دست آورد.
از دانه های شاهدانه سبز و زرد به روش های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، این دانه ها را روی سالاد می پاشند، گاهی در شکلات استفاده می کنند و گاهی به جای تخمه آفتابگردان استفاده می کنند. گیاه شاهدانه در استان های تهران، فارس، اصفهان و شمال می روید.

چرا ماری جوانا خوب است؟

ماری جوانا که نام علمی آن “Cannabis sativa” است حاوی مواد مغذی بسیاری است که می تواند به سلامت انسان کمک کند. این گیاه بیشتر به صورت روغنی و بذر شاهدانه مصرف می شود. در اینجا به این خواهیم پرداخت که چرا شاهدانه خوب است و چه مواد مغذی دارد:

  1. پروتئین: دانه های شاهدانه منبع خوبی از پروتئین هستند و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست.
  2. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6: دانه شاهدانه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که برای سلامت قلب و مغز مفید است.
  3. فیبر: دانه های این گیاه منبع خوبی از فیبر است که به هضم غذا کمک می کند و ممکن است به کنترل وزن کمک کند.
  4. ویتامین ها: دانه شاهدانه حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.
  5. مواد معدنی: این دانه ها سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، کلسیم و فسفر هستند.
  6. کانابینوئیدها: این مواد شیمیایی طبیعی موجود در گیاه شاهدانه ممکن است خواص ضد التهابی و آرام بخش داشته باشند.
  7. ترپن ها: ترکیباتی که به گیاه شاهدانه بو و طعم می دهد و ممکن است خواص دارویی داشته باشد.

۱۱ ویژگی حشیش را بشناسید

حشیش برای لاغری و کاهش وزن توصیه می شود

از آنجایی که شاهدانه حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر است، اشتها را سرکوب می کند و با افزایش تولید هورمون گرلین از پرخوری و در نتیجه کاهش وزن جلوگیری می کند. می توانید هر روز صبح چهار قاشق غذاخوری ماری جوانا را به صبحانه خود اضافه کرده و میل کنید. علاوه بر این، طبق برخی تحقیقات، مصرف این گیاه ممکن است با تأثیر بر متابولیسم بدن به افزایش متابولیسم کمک کند. همچنین تشکیل چربی سفید را کاهش می دهد.

9 برنامه غذایی عالی برای سلامت کلی و کاهش وزن

ماری جوانا به رشد جنین کمک می کند

از آنجایی که شاهدانه حاوی مقدار زیادی پروتئین است، به تقویت و بهبود رشد جنین کمک می کند. علاوه بر این، این گیاه یکی از بهترین منابع پروتئین برای زنان باردار گیاهخوار است. کنف علاوه بر کمک به رشد جنین، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و اسید گاما لینولنیک است که به تقویت سیستم ایمنی زنان باردار و زنان شیرده کمک می کند.

ماری جوانا برای نوزادان و کودکان مفید است

همانطور که گفتیم، شاهدانه منبع خوبی از پروتئین و امگا 3 است و بنابراین به کاهش التهاب، بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بزرگسالان، نوزادان و کودکان کمک می کند. بهتر است ماری جوانای خام را از یک سالگی به غذای کودک اضافه کنید. همچنین می توانید پودر گل شاهدانه را در غذای کودک قرار دهید.

    حشیش خام با دقت انتخاب شده - 100 گرم

ماری جوانا برای بدنسازان مفید است

اگر بدنساز هستید، مصرف کنف را برای رشد عضلات توصیه می کنیم. این گیاه مفید حاوی 8 اسید آمینه ضروری برای بدن است، بنابراین منبع عالی پروتئین است و به تشکیل بافت های جدید در بدن و تقویت توده عضلانی کمک می کند.

پودر پروتئین شکلات کاله پرو - 1800 گرم
۱۴ %

۲,۴۹۵,۰۰۰

۲,۱۵۷,۷۴۰ به مرد

شاهدانه منبع پروتئین برای گیاهخواران است

اگر گیاهخوار هستید، شاهدانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا منبع کاملی از پروتئین است و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. بنابراین، گل شاهدانه به دلیل دارا بودن اسیدهای آمینه لیزین، متیونین، سیستئین، آرژنین و اسید گلوتامیک یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی محسوب می شود.

حشیش برای پوست مفید است

برخی از محققان معتقدند که گل شاهدانه به سلامت پوست کمک می کند. بنابراین از این گیاه به صورت روغنی در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. مصرف خوراکی نیز تاثیر مثبتی بر شادابی و زیبایی پوست شما دارد.

خواص شاهدانه

حشیش یک حالت دهنده است

کنف همچنین می تواند به عنوان یک نرم کننده مو به اشکال مختلف استفاده شود و ممکن است به سلامت مو کمک کند. محصولات بهداشتی شاهدانه برای مو در بازار موجود است. روغن شاهدانه همچنین به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای مو استفاده می شود.

ماری جوانا خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد

یکی دیگر از ویژگی های حشیش که سلامت بدن را افزایش می دهد این است که خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. از آنجایی که شاهدانه حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم است، استخوان ها را تقویت می کند و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

حشیش به درمان کم خونی کمک می کند

امروزه بسیاری از افراد از کم خونی شکایت دارند. از آنجایی که گل شاهدانه حاوی مقدار زیادی آهن است، تولید گلبول های قرمز را افزایش می دهد. در نتیجه به درمان کم خونی و کمبود آهن کمک می کند. همچنین علائم این بیماری مانند خستگی، سردرد و ضعف عضلانی را درمان می کند.

حشیش برای درمان اگزما مفید است

بیماری های پوستی مانند اگزما می توانند بسیار آزاردهنده باشند. روغن شاهدانه در درمان این بیماری مفید است. علاوه بر اگزما، شاهدانه به درمان پسوریازیس، التهاب و خشکی پوست نیز کمک می کند.

خواص تخم گشنیز; از سلامت پوست گرفته تا کاهش وزن

سندرم پیش از قاعدگی را درمان می کند

به گفته محققان، علائم سندرم پیش از قاعدگی بیشتر ناشی از حساسیت به هورمون پرولاکتین است. کنف حاوی گاما لینولنیک اسید است که ممکن است به کاهش اثرات پرولاکتین و در نتیجه کنترل سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که دانه های شاهدانه حاوی مقادیر زیادی اسید گاما لینولنیک هستند که به تنظیم غلظت هورمون ها و کاهش علائم یائسگی کمک می کند.

بررسی عوارض جانبی احتمالی ماری جوانا

ماری جوانا کاربردها و فواید پزشکی زیادی دارد، اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند عوارض جانبی و مضرات احتمالی نیز داشته باشد. عوارض جانبی احتمالی این گیاه عبارتند از:

  1. اختلالات روانی: مصرف بیش از حد ماری جوانا در نوجوانان یا افرادی که دارای استعداد ژنتیکی به بیماری روانی هستند ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانی را افزایش دهد.
  2. اعتیاد: مصرف طولانی مدت یا بیش از حد ماری جوانا در برخی موارد منجر به وابستگی جسمی و روانی می شود.
  3. تأثیر بر حافظه و تمرکز: THC موجود در ماری جوانا می تواند بر عملکرد شناختی، حافظه کوتاه مدت و تمرکز تأثیر منفی بگذارد.
  4. مشکلات تنفسی: مصرف ماری جوانا می تواند به ریه ها آسیب برساند و خطر بیماری های تنفسی را افزایش دهد.
  5. مشکلات قلبی: مصرف بیش از حد ماری جوانا می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد.
  6. عوارض جسمی: ​​در برخی افراد ممکن است عوارضی مانند خشکی دهان، قرمزی چشم، حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.
ماری جوانا نمکی هاتون - 500 گرم

آخرین کلمه

در این مقاله به بررسی خواص حشیش پرداختیم و دیدیم که تاثیر زیادی بر سلامتی دارد. در پایان به دو نکته مهم می پردازیم. اگر می خواهید وزن کم کنید، در وعده صبحانه شاهدانه بخورید. مصرف حشیش برای صبحانه باعث می شود تا مدت زیادی در طول روز احساس سیری کنید، اما به یاد داشته باشید که مصرف زیاد آن عوارض جانبی دارد.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا