درختی که از شگفتی های محیط زیست دریایی است

درختی که از شگفتی های محیط زیست دریایی است

“منگرو” به ایجاد یک اکوسیستم کامل کمک می کند. پرندگان در شاخه های آن زندگی می کنند و دوزیستان و ماهی های کوچک در ریشه آن زندگی می کنند. این درخت همچنین خاک سواحل را تقویت می کند و آنها را از فرسایش محافظت می کند. لاک پشت ها، سخت پوستان مانند میگو و خرچنگ و همچنین ماهی ها برای تخم ریزی در اینجا پناه می گیرند. علاوه بر این، این درخت نقش اقتصادی مهمی در تغذیه حیوانات و تهیه چوب برای ساخت و ساز دارد. علاوه بر این، این درخت به دلیل نقش حیاتی در تعادل اکولوژیکی ساحل بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، درخت حرا مادر هر پرنده دریایی و آبزی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ساحلی و همچنین موجودات خشکی است. جایی که در بیابان چراگاهی نیست، شتر و گوسفندان برای غذا به برگ های این درخت تکیه می کنند.

به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، انواع مختلف درختان حرا در محیط های گرمسیری به خوبی رشد می کنند. این رشد نیز به سمت شمال و جنوب گسترش می یابد، اما از 20 درجه شمالی و 20 درجه عرض جغرافیایی جنوبی تجاوز نمی کند. همچنین چنین ارتباطی بین درختان حرا و گیاهان متحمل به شوری در منطقه دریایی راپامی (کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عرب) وجود دارد. این گیاهان تقریباً 14 میلیون هکتار از سطح زمین را پوشش می دهند. درخت حرا در امتداد سواحل مناطق گرمسیری یافت می شود و در دمای بین 19 تا 42 درجه سانتیگراد زنده می ماند، همچنین در نواحی ساحلی جنوب شرقی آسیا و منطقه دریای راپامی رایج است.

درختان حرا نیز در سواحل غربی دریای سرخ یعنی مصر و سودان و در سواحل شرقی یعنی عربستان و یمن رشد کردند. آنها منطقه ای حداقل 100 کیلومتری را پوشش می دادند. این درخت در خلیج عقبه نیز می روید. ژئومورفولوژی و آب و هوای این مناطق ساحلی برای رشد گیاهان حرا مناسب به نظر می رسد. به طوری که خلیج‌های کوچکی که به ساحل می‌رسند و توسط صخره‌های مرجانی یا جزایر محافظت می‌شوند، منطقه مناسبی را برای رشد این درختان فراهم می‌کنند، زیرا نیروی امواج را کاهش می‌دهند، امواجی که اغلب میانگین رشد درختان را از بین می‌برند و نهال‌ها را از آنها جدا می‌کنند. زیستگاه اصلی می رود و می رود. نکته جالب در مورد درخت حرا این است که این درخت در ساحل دریای شور رشد می کند که در هنگام جزر آب روی آن را می پوشاند و با عقب نشینی عقب می نشیند.

جنگل‌های حرا ایران یکی از مکان‌های منحصربه‌فرد رویشگاه‌های حرا در جهان به‌شمار می‌آیند که این رویشگاه بین ۲۵ تا ۲۷ درجه عرض جغرافیایی گسترده شده و این منطقه یکی از نقاط خاص جغرافیایی است.

اکوسیستم درخت حرا در نقاط مختلف جهان زیستگاه بیش از 2000 گونه ماهی، بی مهرگان و گیاه را فراهم می کند.

گونه حرا

نزدیک به 80 گونه گیاه حرا در جهان وجود دارد که 78 گونه آن دو لپه ای و دو گونه دیگر تک لپه ای هستند. این گیاه به 18 جنس و 23 دسته تقسیم می شود و به طور گسترده در مناطق گرمسیری و نزدیک به گرمسیری (معتدل) جهان یافت می شود. بیشتر این گونه ها، 65 گونه، در جنوب شرقی آسیا یافت می شوند، در حالی که نزدیک به 11 گونه در قاره آمریکا و منطقه کارائیب یافت می شوند. با وجود این گونه ها، تنها دو گونه در سواحل کشورهای عضو سازمان منطقه ای راپامی وجود دارد. هر یک از این دو گونه نیز به یک جنس گیاهی متفاوت تعلق دارند. اولین گونه حرا Avicennia marina نام دارد و به ابن سینا دانشمند معروف ایرانی و نویسنده کتاب قوانین در پزشکی منسوب است. گونه دوم Chandel (Rhizophora mucronata) نام دارد.

رایج ترین گیاه حرا در جهان اولین گونه آن، حرا ابن سینا است. بهترین مکان برای رشد در نظر گرفته شده است و در سواحل دریای سرخ و شرق آفریقا، تا سواحل گرمسیری و نیمه گرمسیری اقیانوس هند، جنوب چین، بیشتر استرالیا، پلی‌نزی، جزایر فیجی و نیو فراوان است. نیوزلند گونه دوم یا Chandel در جنوب فلوریدا، مکزیک، غرب هند و همچنین در تالاب های ساحلی و نیمه شور آمریکای مرکزی و جنوبی فراوان است.

وسعت جنگل های حرا در ایران بیش از 27 هزار هکتار است و اکثر گونه های آن را ابن سینا تشکیل می دهند. این جنگل ها از خلیج نایبند بوشهر تا خلیج گواتر در جنوب سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عرب گسترده شده اند. بیش از 90 درصد این جنگل‌ها چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در استان هرمزگان مانند بندر خمر و جزیره قشم قرار دارند، اما نقطه‌ای در بخش خور آذینی شهرستان سیریک در استان هرمزگان نیز وجود دارد. “Chandel” را تایپ کنید.

در کشورهای عربی سه نوع گیاه حرا وجود دارد که علاوه بر دو گونه مذکور، گونه دیگری به نام (Bruguiera Gymnorrhiza) نیز در این کشورها می روید.

مهمترین خصوصیات گیاهان حرا

گیاهان حرا گیاهانی همیشه سبز هستند که در طول سال سبز باقی می مانند. این گیاهان از آب دریا اشباع شده اند. در حالی که گیاهان حرا در برخی مناطق فقط بوته های کوتاه هستند، در برخی دیگر آنقدر بزرگ می شوند که به درختان قدرتمندی تبدیل می شوند که ارتفاع آنها به 30 تا 40 متر می رسد. این گیاهان دارای شاخه های درهم تنیده هستند که در آب های تالاب ساحلی به سمت بالا یا پایین رشد می کنند.

درختان حرا پوشش گیاهی اصلی سواحل مناطق گرم را تشکیل می دهند و اغلب در کنار آب های اقیانوس آرام رشد می کنند، اما جنگل های انبوه حرا در مناطق آب کم عمق یا در امتداد خلیج ها، دریاچه ها و مصب ها رشد می کنند. ریشه این گیاهان به گل می چسبد و جریان آب در دهانه رودخانه ها و مصب ها را آرام می کند و به تثبیت رسوبات و ایجاد مناطق ساحلی مناسب کمک می کند. مناطقی که بسیاری از گونه های ماهی و جانوران دریایی در آن زاد و ولد می کنند.

گیاه حرا از یک طرف در ناحیه بین آب دریاها و اقیانوس ها و از طرف دیگر در خشکی سواحل و خلیج ها در مناطق گرم و نیمه گرم قابلیت رویش را دارد. تالاب های حرا به طور کلی در آب های کم عمق مناطق ساحلی، مناطق گل آلود ساحلی یا مناطق جزر و مدی، به ویژه در خلیج ها و مصب های حفاظت شده از امواج قوی یافت می شوند.

درختان حرا به همراه سایر گیاهان نمکی گروه های گیاهی را تشکیل می دهند. این گیاه می تواند شرایط سختی را تحمل کند که اکثر گیاهان روی زمین نمی توانند زنده بمانند، بنابراین می تواند در برابر شوری شدید مقاومت کند و غلظت بالای آن را تحمل کند. گیاه حرا آب نمک را فیلتر کرده و نمک اضافی را به برگ ها منتقل می کند.

گیاه حرا در زیستگاه های بدون هوا، شنی یا گلی رشد می کند و به دلیل ریشه های زیاد می تواند در سواحل شنی درشت نیز زندگی کند، حتی اگر این ماسه ها با گل پوشیده شده باشند. حرا همچنین می تواند تمام شرایط آب و هوایی سخت مانند دمای بالا، خشکسالی، رطوبت بالا و جریان های جزر و مدی را تحمل کند. درختان حرا نیازی به مراقبت کشاورزی ندارند زیرا آماده مقابله با شرایط محیطی اطراف خود هستند.

درختان حرا در سواحل گل آلود، در مناطق جزر و مدی در خلیج های نیمه محصور با جریان های آب آرام و همچنین در آب های شور و شور رشد می کنند.

گیاهان حرا یکی از مهم‌ترین منابع برای غلبه بر عوامل منفی مؤثر بر محیط‌زیست دریایی از جمله هوازدگی بخش‌هایی از دریا از طریق رسوب‌گذاری و خشک شدن آن یا آلودگی محیط‌زیست دریایی هستند.

تهدیدی برای جنگل های حرا

اگرچه درختان حرا از نظر اکولوژیکی منحصر به فرد هستند، اما امروزه در معرض انواع آسیب ها و تخریب ها توسط انسان ها هستند. متأسفانه برخی از مردم در سراسر جهان از حفاظت از این درخت غفلت می کنند، به طوری که مناطق حرا پر از زباله و زباله شده و یا توسط بولدوزرها کنده شده و از بین می روند. در اثر فعالیت ها و اقدامات نادرست مردم، سواحل مدام با پرتاب زباله تخریب می شود و با خشک شدن دریا بر میزان زمین های سواحل افزوده می شود تا امکاناتی برای تاسیسات گردشگری و همچنین ساختمان های مسکونی، ریشه ها و تاسیسات ایجاد شود. . شاخه های درختان حرا در بسیاری از مناطق دریایی جهان در حال نابودی است.