زیره و خواص بی شمار آن

زیره سیاه سحرخیز مقدار 100 گرم

زیره گیاهی از خانواده چترها، بومی نواحی مدیترانه شرقی و هند است که به نور زیاد، رطوبت کم، دمای 30-25 درجه سانتیگراد و خاک شنی حاصلخیز نیاز دارد. دانه زیره حاوی تانن، موم، مواد رزینی، روغن ثابت سبز، موسیلاژ، مواد قندی، مواد نیتروژن دار و اسانس حاوی دی هیدروکارول، نوعی ترپن به نام کارون و دو نوع استن است. قسمت دارویی و ادویه ای این گیاه میوه آن است، این عمل به این صورت انجام می شود که گیاه را به طور کامل قطع کرده و آن را تا رسیدن میوه رها می کنیم. این دانه رایحه کمی شیرین و تلخ و طعمی گرم و خاکی دارد. افزودن آن به مایع یا روغن داغ باعث پخش شدن طعم آن در سراسر غذا می شود. این ماده یک عنصر رایج در بسیاری از ترکیبات ادویه ای مانند پودر کاری است. زیره یک ادویه کلیدی در بسیاری از فرهنگ های غذایی، به ویژه غذاهای مکزیکی، هندی، آفریقایی و آسیایی در نظر گرفته می شود.

زیره سبز (سبز و سیاه)

همانطور که می دانید دو نوع زیره سبز و مشکی وجود دارد که دارای خواص مشابه و همچنین تفاوت هایی با زیره می باشد. هر دو نوع منبع خوبی از آهن، منگنز، منیزیم، کلسیم، مس، روی، پتاسیم و فسفر هستند و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین هستند.

زیره:

  • گرم و خشک
  • تصفیه گاز
  • درمان سوء هاضمه
  • از بین بردن دردهای قاعدگی
  • انگل ها را از بین می برد
  • تقویت معده و روده
  • در افزایش وزن موثر است
  • درمان مشکلات گوارشی و یبوست
  • درمان تنگی نفس

زیره:

  • محرک قوی
  • خواص ضد درد
  • خاصیت ضد عفونی کنندگی
  • مقوی معده
  • بی حس کننده
  • ادرار آور
  • شیر مادران را زیاد کنید
  • ضد اسپاسم
  • رحم را تقویت می کند
  • از بین برنده جای زخم
  • کاهش وزن

یک قاشق زیره / زیره روی میز

ارزش غذایی زیره سبز

یک قاشق چای خوری زیره حاوی مواد زیر است:

مواد تشکیل دهنده / مقدار

– 0.37 گرم پروتئین

– 0.47 گرم چربی

– کربوهیدرات 0.93 گرم

– کلسیم 20 میلی گرم

– آهن 1.39 میلی گرم

– منیزیم 8 میلی گرم

علاوه بر این، زیره حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سلامت کلی بدن را بهبود بخشد.

سرشار از آنتی اکسیدان

دانه زیره سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند از سیستم های بیولوژیکی در برابر رادیکال های آزاد و گونه های فعال اکسیژن محافظت کند. دانه های این گیاه حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید است: فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، فنل ها که آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش آسیب رادیکال های آزاد به بدن کمک می کنند.

کمک به تنظیم هضم

یکی از رایج ترین استفاده های سنتی زیره برای سوء هاضمه است. دانه های زیره حاوی مقدار مناسبی منیزیم هستند که مصرف آن با آب گرم باعث بهبود هضم و تسکین درد معده می شود. این یک داروی ضد نفخ در نظر گرفته می شود، به این معنی که گاز را از دستگاه گوارش خارج می کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از آن برای دستگاه گوارش این است که PH اسیدی شیره معده را خنثی می کند و آن را کمی قلیایی می کند. زیرا pH ایده آل برای آنزیم هایی که از لوزالمعده ترشح می شوند و در هضم چربی ها نقش دارند قلیایی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این دانه سرشار از ویتامین C و ویتامین A است که هر دو آنتی اکسیدان هستند و به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. ویتامین C نقش مهمی در تولید گلبول های سفید خون مانند لنفوسیت ها و فاگوسیت ها دارد. این سلول ها مسئول محافظت از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها هستند. علاوه بر این، ویتامین C به افزایش تولید آنتی بادی ها کمک می کند که در مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی مهم هستند. مصرف منابع حاوی این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از آسیب دیدن سلول های بدن جلوگیری می کند. به دلیل وجود ویتامین C، مصرف منظم زیره باعث افزایش تولید سلول های کشنده طبیعی (NK) می شود که در شناسایی و از بین بردن سلول های بدخیم نقش دارند. از طرف دیگر، تولید سیتوکین هایی را تنظیم می کند که به تقویت عملکرد صحیح سلول های سیستم ایمنی کمک می کند.

سرشار از آهن

بدن ما از آهن برای ساخت هموگلوبین استفاده می کند، پروتئینی که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و اکسیژن را از ریه ها به تمام قسمت های بدن می رساند و میوگلوبین، پروتئینی که اکسیژن را به ماهیچه ها می رساند. از آنجایی که زیره سرشار از آهن است، برای مادران شیرده یا زنان باردار و همچنین برای زنان پریود بسیار مفید است. یک قاشق چای خوری زیره حاوی 1.4 میلی گرم آهن است. بنابراین منبع بسیار خوبی از مکمل های آهن برای بدن است، حتی اگر به مقدار کم به عنوان ادویه در غذاها، نان ها و دسرها استفاده شود.

چگونه جذب آهن غذا را افزایش دهیم؟

تصویر یک قاشق زیره / یک ظرف زیره / یک شیشه روغن زیره است.

زیره ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

یک مطالعه در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 اثرات اسانس زیره را بر سطح قند خون در این دسته بررسی کرد. شرکت کنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند. به گروه اول 100 میلی گرم روغن زیره در روز، به گروه دوم 50 میلی گرم روغن زیره و به گروه سوم دارونما داده شد. پس از 8 هفته، سطح قند خون، انسولین و هموگلوبین A1c در هر دو گروه مصرف کننده روغن زیره به طور قابل توجهی کاهش یافت. اینها همه نشانگرهای مدیریت خوب دیابت بودند. این دو گروه همچنین بهبودهایی در مقاومت به انسولین و علائم التهاب نشان دادند. در واقع این دانه سطح قند خون را تنظیم می کند و از احساس گرسنگی تصادفی یا احساس ناگهانی میل به غذا در فرد جلوگیری می کند.

زیره به کاهش وزن افراد کمک می کند

زیره سبز یا ادویه ای است که ممکن است برای افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند مفید باشد. یک مطالعه در بزرگسالان دارای اضافه وزن، اثرات زیره بر کاهش وزن را با یک دارونما و یک داروی کاهش وزن دیگر مقایسه کرد. پس از 8 هفته، محققان دریافتند که افراد در گروه زیره سبز و کاهش وزن مقدار قابل توجهی وزن از دست دادند.

مطالعه دیگری نشان داد که زنان دارای اضافه وزن که روزانه 3 گرم پودر زیره سبز همراه با ماست مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در وزن و سایز دور کمر خود داشتند. گفته می شود که زیره دارای خواص ترموژنیک است. بنابراین می تواند دمای بدن را افزایش دهد. با افزایش دمای بدن، میزان متابولیسم بدن افزایش می یابد و کالری و چربی بدن سریعتر از دست می رود. از طرفی با افزایش فعالیت هورمون های تیروئیدی باعث کاهش و جلوگیری از تجمع چربی می شود و باعث تحریک متابولیک می شود. علاوه بر این، مصرف روزانه روغن زیره به دلیل داشتن فیبر بالا بر روی اشتها تاثیر دارد. زیرا این ادویه دارای ترکیباتی است که از ذخیره چربی در بدن جلوگیری می کند و در صورت مصرف مداوم چربی های اطراف شکم، ران و بازوها را از بین می برد.

زیره یک گیاه دارویی و مفید است که به عنوان طعم دهنده و ادویه در غذاها در سراسر جهان استفاده می شود. اگرچه مصرف آن به تنهایی نمی تواند عامل اصلی لاغری شکم باشد، اما می تواند به رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم کمک کند. اگر می خواهید از این گیاه برای کاهش چربی شکم استفاده کنید، می توانید آن را به وعده های غذایی خود اضافه کنید یا به عنوان چای یا عرق از آن استفاده کنید.

زیره باعث کاهش و کنترل کلسترول خون می شود

طبق تحقیقات انجام شده، زیره باعث کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید خون افراد می شود. استفاده از زیره یکی از درمان های خانگی برای چربی خون است. این خاصیت باعث افزایش غلظت لیپوپروتئین های چرب در خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ناشی از چربی خون در افراد مبتلا می شود. همچنین با تأثیر بر فعالیت آنزیم های مرتبط با متابولیسم چربی در خون، به تنظیم و کنترل فعالیت آنزیم های مسئول متابولیسم چربی در بدن کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانی آن آسیب اکسیداتیو به لیپیدهای خون را کاهش می دهد و از اکسید شدن چربی های بدن جلوگیری می کند.

13 غذای شگفت انگیز که کلسترول خون را کاهش می دهد

در تصویر عکس گیاه و گل زیره وجود دارد.

خواص زیره برای مردان

خواص فراوان این گیاه و ادویه معطر برای آقایان به شرح زیر است:

  • افزایش تستوسترون، بهبود عملکرد جنسی، محافظت از عضلات و تقویت استخوان ها و سلامت کلی مردان
  • کاهش التهابات موضعی مانند پروستاتیت و آرتریت
  • مبارزه با آسیب اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد، حفظ سلامت کلی و اطمینان از جوان سازی سلولی.
  • حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، کنترل سطح کلسترول و تقویت سیستم قلبی عروقی
  • افزایش انرژی و استقامت مردان، بهبود عملکرد ورزشی و فعالیت های روزانه

خواص زیره برای بانوان

خواص این گیاه برای خانم ها عبارتند از:

  • تنظیم هورمون های زنانه مانند استروژن، مدیریت علائم پیشرونده و پسرونده پیری، بی نظمی های قاعدگی و سایر مشکلات مربوط به تنظیم هورمونی در زنان.
  • حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از بیماری های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان
  • کاهش التهاب موضعی مانند التهاب مفاصل و پوست، بهبود سلامت کلی و کاهش عوارض مرتبط با التهاب
  • حفظ سلامت قلب و عروق در زنان، کاهش فشار خون، کنترل سطح کلسترول و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
  • حفاظت از سلامت عمومی و بازسازی سلولی در زنان

مشکلات مصرف زیاد زیره

مصرف زیاد زیره، غشای مخاطی معده و روده را تحریک می کند و منجر به عوارض گوارشی مانند سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا افزایش گرفتگی روده می شود. در برخی موارد، بیش از حد آن باعث ایجاد حساسیت و عوارض عصبی مانند اضطراب، بیقراری، عصبانیت، خواب آلودگی یا سردرد می شود. تحریک سیستم ایمنی و واکنش های آلرژیک جدی مانند تورم صورت، خارش شدید، مشکل در تنفس و آنافیلاکسی در افراد حساس از دیگر مشکلات مصرف زیاد این ادویه است.

موارد منع مصرف زیره سبز

مصرف زیره در اکثر افراد سالم هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند، اما از آنجایی که تحقیقات کافی در مورد ایمنی این گیاه وجود ندارد، باید در موارد زیر احتیاط کرد:

کودکان و زنان باردار نباید زیره سیاه مصرف کنند.

افراد مبتلا به اختلال عملکرد کیسه صفرا یا کبد باید از مصرف زیره اجتناب کنند. زیرا برخی مطالعات نشان می دهد که زیره سیاه از تخلیه کیسه صفرا جلوگیری می کند.

مصرف روغن زیره سیاه با روغن نعناع ممکن است باعث باد شدن گلو، درد قلب و حالت تهوع شود. علاوه بر این، استفاده از روغن زیره سیاه روی پوست افراد دارای پوست حساس ممکن است باعث ایجاد بثورات پوستی و خارش در بدن شود.

زیره سیاه ممکن است قند خون را کاهش دهد. بنابراین اگر دیابت دارید و از زیره سیاه استفاده می کنید، باید قند خون خود را به دقت بررسی کنید و با مشورت پزشک دوز داروهایی را که برای دیابت استفاده می کنید تنظیم کنید.

عصاره زیره سیاه می تواند جذب آهن را افزایش دهد. بنابراین، استفاده بیش از حد از زیره سیاه همراه با مکمل های آهن یا غذاهای حاوی آهن ممکن است باعث افزایش غیرطبیعی سطح آهن در بدن فرد شود.

زیره سیاه ممکن است بر کنترل قند خون در حین و بعد از جراحی تأثیر بگذارد. بنابراین، مصرف زیره را حداقل 2 هفته قبل از عمل خود متوقف کنید.

در مورد مصرف زیره سیاه و سبز در زمان های خاص، به خصوص زمانی که مشکلات سلامتی دارید یا به دلیل بیماری های زمینه ای، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: healthline و aj.areeo.ac

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا