سکونت انسان در ایران به 450 هزار سال پیش می رسد

سکونت انسان در ایران به 450 هزار سال پیش می

یک مجله علمی باستان شناسی مقاله ای منتشر کرد که بر اساس آن سن سکونت انسان در فلات ایران 450000 سال پیش تخمین زده شده است.

به گزارش انتخاب، این مقاله بر اساس تحقیقات اخیر درباره غاری در فلات مرکزی ایران است.

هزاران ابزار سنگی تراشیده شده، استخوان اسب و دندان شیر انسان در این غار کشف شده است.

به گفته باستان شناسان، این آثار از زندگی بشر بین 165000 تا 452000 سال قدمت دارند.

بر اساس این تحقیق که نتایج آن به تازگی در نشریه علمی و تخصصی Paleolithic Archaeology منتشر شده است، این غار قدیمی ترین غار کشف شده تا به امروز در قلمرو وسیع منطقه خاورمیانه است.

این شواهد تاریخی، قدمت شواهد مشابهی را که قبلاً در این منطقه کشف شده بود، تقریباً 300000 سال عقب می‌اندازد.

ژیل بوریون، محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه که در موزه مردم شناسی پاریس کار می کند و یکی از نویسندگان مقاله است، به خبرگزاری فرانسه گفت که این منطقه “دو و نیم برابر فرانسه” است. مواد باستان شناسی مربوط به این دوران نادر است.

مورخان می دانستند که فلات مرکزی ایران از صدها هزار سال پیش مسکونی بوده است.

این ارزیابی بر اساس ارزیابی انبوه مکان‌های اطراف فلات مرکزی ایران بود: از عراق و سوریه تا قفقاز در غرب این منطقه، تا آسیای مرکزی در شرق این فلات.

گونه های مختلف هومو (انسان) (نئاندرتال، دنیسووان، هومو ساپینس و گونه های دیگر) در این مناطق زندگی می کردند.

علاوه بر این، این ارزیابی بر اساس یافته های بسیاری از سنگ های تراشیده شده در زمین در ایران گرفته تا برخی از کاوش های زیرزمینی صورت گرفت.

با این حال، هنوز هیچ حفاری امکان تعریف چنین گاهشماری دقیق و جامعی را فراهم نکرده است.

تحقیق جدید چگونه ایجاد شد؟

در سال 2018، یک تیم دیرینه شناسی و مردم شناسی فرانسوی-ایرانی به سرپرستی ژیل بریون و حامد وحدتی نسب از دانشگاه تربیت مدرس تهران، غار کالا کرد در استان قزوین و در مرز غربی فلات مرکزی ایران و حاشیه ایران را مورد بررسی مجدد قرار دادند. کوه های زاگرس.

این غار که در ارتفاع 2137 متری از سطح دریا قرار دارد، چندین دهه پیش به طور غیرقانونی حفاری شد و مردم ابزارهای سنگی حکاکی شده روی سطح آن در نزدیکی ورودی غار پیدا کردند.

ژیل بریون توضیح می‌دهد که در حفاری‌های جدیدی که در عمق 2.50 متری در زمینی به وسعت تنها 11 متر مربع انجام شد، “ده‌ها هزار شی” کشف شد.

این محقق فرضیه‌ای را مطرح کرد که احتمالاً گروه‌هایی از مردم در غار مستقر شده‌اند و بدون اینکه به طور دائم آن را اشغال کنند، در آنجا زندگی می‌کنند و غذا می‌خورند.

زیرا این مکان که در ارتفاع بیش از 2000 متری از سطح دریا قرار دارد، قطعاً در تمام طول سال در این دوره زمین شناسی دوره های یخبندان برای انسان قابل دسترسی نبوده است.

این محقق فرانسوی ابراز امیدواری کرد که کاوش ها در غار قلعه کرد ادامه یابد و مکان های دیگری از این دوران در این محوطه عظیم کشف شود تا انسان امروزی بتواند پیچیدگی سکونت اجدادی خود را بهتر درک کند.