نئوپلنت ها: خالق گیاهان تصفیه کننده هوای خانه

نئوپلنتس: خالق گیاهان تصفیه‏‏‌کننده هوای خانه

نویسنده تصدیق می کند که گیاهان می توانند آلاینده های مضر خانگی را جذب کنند، اما برای جذب کامل آنها به گیاهان زیادی نیاز دارید. تحقیقات ناسا در سال 1989 نشان می‌دهد که گیاهان آپارتمانی می‌توانند آلاینده‌های هوای داخل خانه به نام «ترکیبات آلی فرار» را از بین ببرند، اما تنها در صورتی که محیط کاملاً بسته شده باشد و هوا وارد آن نشود (مانند سفینه فضایی).

با این حال، طبق گزارش جهانی اقتصاد، برای تصفیه هوای یک آپارتمان بسیار کوچک، باید گیاهان زیادی را در یک مکان جمع آوری کرد. فقط افرادی که عاشق گل و گیاه هستند چنین شانسی دارند. اینجاست که استارت آپ فرانسوی «Neoplants» به کمک ما می آید. در سال 2018، دکتر. این شرکت که توسط پاتریک توربی و لیونل مورا تأسیس شده است، نوعی گیاه گلدانی طراحی کرده است که یک واحد آن می تواند تمام آلاینده های تولید شده در یک اتاق 13 فوتی را حذف کند. آنها ادعا می کنند که اثربخشی گیاهانشان به عنوان تصفیه کننده هوا 30 درصد بیشتر از گیاهانی است که در مطالعات ناسا یافت شده است. ممکن است به خودتان بگویید که این مشکلی ندارد. پنجره را باز می کنیم و مشکل حل می شود.

توربی گفت: “وقتی پنجره را باز می کنید، در معرض حداقل میزان آلاینده های بیرونی قرار می گیرید، اما وقتی پنجره را می بندید، پس از 10 تا 20 دقیقه سطح انتشار دوباره افزایش می یابد.” مشکل اصلی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این آلاینده ها است.

او می گوید اگر بتوانید پنجره را 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته باز بگذارید عالی خواهد بود، اما در بیشتر مناطق این غیرممکن است. به خصوص در فصول سرد سال (تا زمانی که هوای بیرون آلوده نباشد!). گیاهان آپارتمانی عموماً ترکیبات آلی فرار را بسیار آهسته جذب می‌کنند، اما نئوپلنت‌ها گیاهان خود را طوری طراحی کردند که به سرعت این آلاینده‌ها را جذب و بازیافت کنند، بنابراین گیاه می‌تواند آنزیم‌هایی با عملکرد جدیدی تولید کند: تبدیل آلاینده‌ها به مواد گیاهی. گیاهان به طور طبیعی دی اکسید کربن را متابولیزه می کنند. بنابراین آن را از اطراف می گیرند و برای رشد و تغذیه استفاده می کنند. نئوگیاهان گیاهان خود را قادر می سازند تا آلاینده های خاصی را به عنوان منبع کربن جذب و متابولیزه کنند. نئوپلنت های پوتوس گروهی از ترکیبات آلی فرار را به اسیدهای آمینه و فرمالدئید را به قند تبدیل می کنند.

پوتوس ترجیح داده می شود زیرا اولاً سرعت رشد بالایی دارد و ثانیاً به طور طبیعی دارای ژن هایی است که کد آنزیم هایی را دارد که آلاینده های داخل خانه را جذب و بازیافت می کند. یکی دیگر از مزایای پوتوس این است که مراقبت از آن آسان است و گرده یا دانه هایی تولید نمی کند که در طبیعت پراکنده شوند.

توربی می گوید: “این گیاهان از طریق گرده افشانی یا بذر تکثیر نمی شوند، اما می توانید قلمه بردارید و به دوستان و آشنایان بدهید تا آنها را با گیاهان تصفیه کننده هوا آشنا کنند.” به همراه گیاه کود پودری حاوی میکروب های طبیعی را نیز تهیه می کنند که باید هر 6 هفته یکبار با آب مخلوط و به خاک گیاه اضافه شود.

به این ترتیب توانایی گیاه در حذف آلودگی افزایش می یابد. بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، غلظت بسیاری از ترکیبات آلی فرار در داخل خانه بیشتر از فضای باز است. مواد شیمیایی آلی در بسیاری از محصولات خانگی استفاده می شود. براق کننده ها و لاک های رنگ و روغن، و همچنین بسیاری از پاک کننده ها و ضد عفونی کننده ها، لوازم آرایشی و حتی وسایل تفریحی، همگی حاوی حلال های آلی هستند. همه این محصولات در صورت مصرف یا حتی نگهداری در قفسه ها می توانند ترکیبات آلی را آزاد کنند. پس از بررسی 12 آلاینده آلی رایج، مشخص شد که میزان آن در خانه ها 2 تا 5 برابر خارج از خانه است. صرف نظر از اینکه خانه در مراکز صنعتی یا روستایی قرار دارد.

مشکلات سلامتی مرتبط با این آلاینده ها عبارتند از: «ناراحتی بینی و گلو، سردرد، واکنش پوستی آلرژیک، تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، سرگیجه و برخی علائم دیگر». برخی از این مواد آلی می توانند باعث سرطان در حیوانات شوند، در حالی که برخی دیگر مشکوک به ایجاد سرطان در انسان هستند. Neoplants قصد دارد به این مشکل پایان دهد. این مشکلی است که تصفیه کننده های هوا راه حل کاملی برای آن نیستند زیرا ذرات را فیلتر می کنند اما آلاینده های گازی را فیلتر نمی کنند. حجم سفارش و لیست انتظار شدید مشتریان Neoplants نشان می دهد که مردم از این مشکل آگاه هستند و در حال حاضر به هوای داخل خانه به اندازه هوای بیرون اهمیت می دهند. این شرکت قصد دارد محصول خود را مستقیماً به مشتری عرضه کند. همچنین تامین غرفه آبیاری و کود به مدت سه ماه.