هنر کاشت تربچه در گلدان

فوت و فن کاشت تربچه در گلدان

ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع تربچه ای را می خواهید بکارید. مانند بسیاری از سبزیجات، انواع تربچه های متعدد، هم ترکیبی و هم گرده افشانی متقابل موجود است.

اگر یک باغبان تازه کار هستید، تربچه Cherry Belle را بکارید. چون فقط در 22 روز می رسند طعم مطبوع و ملایمی دارند. تربچه بهاره انواعی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. مانند تربچه Cherry Belle که از بیرون قرمز و داخل آن سفید است.

باید مطمئن باشید که در کدام فصل (بهار یا پاییز) می خواهید تربچه بکارید. آنها به سرعت در حال رشد هستند. تربچه های تابستانی معمولاً شبیه تربچه های بهاره هستند. با این حال، تربچه تابستانی کندتر رشد می کند و حدود 6-8 هفته طول می کشد تا بالغ شود.

تربچه های زمستانی بسیار بزرگتر و سفت تر هستند و نسبت به تربچه های بهاره و تابستان رشد بیشتری دارند. بهتر است تربچه زمستانه در پایان تابستان کاشته شود و در پاییز یا زمستان برداشت شود. تربچه های زمستانی شامل Daikon و Champions است.

تربچه دایکون می تواند تا 45 سانتی متر رشد کند و بالغ شدن آن تا 60 روز طول می کشد و شامل برخی از انواع بسیار تند است. مکان مناسبی را برای کاشت تربچه انتخاب کنید.

تربچه ها باید در آفتاب کامل یا نیمه سایه کاشته شوند و به خاک سست، نرم و با زهکشی مناسب نیاز دارند. قبل از کاشت، سنگ‌ها را از خاک جدا کنید، زیرا ریشه‌ها شکافته می‌شوند و اطراف سنگ‌ها در مسیرشان ترک می‌خورند.

همچنین مواد آلی مانند کمپوست، کود کشاورزی یا برگ های کپک زده را قبل از کاشت تربچه به خاک اضافه کنید. مطمئن شوید که تربچه ها نور کافی دارند. در غیر این صورت قسمت بالای گیاه بزرگ و قسمت ریشه بسیار کوچک می شود.

البته نور زیاد نیز می تواند باعث دانه شدن تربچه شود. خاک باید عاری از سنگ و توده، زهکشی مناسب و PH بین 5.8 تا 6.8 باشد. از مواد آلی فراوان (مانند کمپوست) در خاک استفاده کنید. برای بهترین نتیجه، آزمایش خاک انجام دهید یا نمونه های خاک را به آزمایشگاه بفرستید تا بررسی شود که آیا مواد مغذی موجود در خاک موجود است یا خیر.

حداقل یک هفته قبل از کاشت تربچه، خاک را اصلاح کنید. تربچه یک محصول فصل خنک است که بهتر است در بهار و پاییز کاشته شود. رشد تربچه در ماه های گرم تابستان ممکن است باعث بلوغ یا زرد شدن زودرس شود. رشد سریع و آهسته برگ های گیاه که منجر به گلدهی و تولید زودرس بذر می شود را بولتینگ یا زودرس شدن گیاه می گویند.

گاهی اوقات برخی از گیاهان نیز می توانند به سرعت رشد کنند و به گیاهانی به نام پیچ تبدیل شوند. در این صورت، برای تولید مثل سریعتر، به جای تعداد زیادی برگ، گل و تخم بیشتری تولید کنید.

از آنجایی که تربچه به خوبی سرما را تحمل می کند، می توانید اولین محصول تربچه را 2 هفته قبل از آخرین یخبندان در بهار بکارید. وقتی هوا شروع به گرم شدن کرد از رشد تربچه جلوگیری کنید. این بدان معناست که روزهای متوالی وجود دارد که دمای آن 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد) است. یا بالاتر، باید کاشت تربچه را تا زمانی که هوا سردتر شود متوقف کنید. یک تربچه معمولی بهاره در حدود 5 روز جوانه می زند و در عرض 3 تا 4 هفته آماده برداشت می شود.

از آنجایی که تربچه ها خیلی سریع رشد می کنند، می توانید آنها را در میان طیف وسیعی از سبزیجات کم رشد بکارید. همچنین می توانید با کاشت یک ردیف جدید تربچه هر هفته ترتیب کاشت را تمرین کنید تا تربچه ها برای مدت بیشتری برداشت شوند.