چگونه می توانید بدن خود را در فصل بهار پاکسازی کنید؟

چگونه می توانید بدن خود را در فصل بهار پاکسازی

به گزارش خبرگزاري ايمنا، ميزان غذايي كه در فصل زمستان مصرف مي كنيم كمي بيشتر از فصول ديگر است و سهم غذا نيز افزايش مي يابد. مقوی چربی نیز در رژیم غذایی افزایش می یابد. این به این دلیل است که بدن ما برای حفظ گرمای بدن و مقابله با سرما در هوای سرد زمستان به انرژی بیشتری نیاز دارد. افزایش مصرف مواد غذایی باعث افزایش میزان ضایعات و مواد غیر ضروری می شود، بنابراین بافت ها این مواد زائد را انباشته می کنند و از آنجایی که افراد در زمستان نسبت به فصول دیگر کمتر عرق می کنند، می توان این مواد زائد را از بدن دفع کرد. به پوست نفوذ نمی کند.

با گرم شدن طبیعت و شروع فصل بهار، این زباله های یخ زده در حفره های بدن مایع شده و با جریان خون مخلوط می شوند. درست مانند برف و یخ در زمستان، این اختلاط بیشتر خواهد بود، به خصوص اگر فرد در طول زمستان زیاد غذا خورده باشد و خیلی کم ورزش کرده باشد. اگر در فصل بهار بدن نتواند این مخلوط را به طور کامل و به طور طبیعی از بین ببرد، این مواد زائد به اندام های ضعیفی مانند ران، کشاله ران، زیر پوست و اطراف بدن سرازیر می شوند و در این فصل باعث ایجاد بیماری های شایع مانند کورک می شوند. ورم های چرکی، جوش، خارش و تورم در گلو ایجاد خواهد شد. اگر این مخلوط فاسد وارد مغز شود و به بطن های مغز برسد باعث صرع و فلج می شود. غشاها وسواس وارد مغز می شود سادوی ضمناً وقتی این مواد به داخل بینی و سینوس ها می افتند باعث سرماخوردگی، گرفتگی صدا، سرفه (حساسیت بهاری) می شوند و با افتادن در مفاصل باعث تورم چرکی مفاصل و درد مفاصل می شوند.

سرما به طور کلی باعث کند شدن و اغلب توقف فعالیت عوامل بیماری زا در طبیعت و بدن انسان می شود، بنابراین در فصول سرد سال به ویژه در فصل زمستان، امکان فعالیت این عوامل بیماری زا که ممکن است در بدن وجود داشته باشند بسیار کاهش می یابد، اما بهار نزدیک می شود و هوا گرم می شود، امکان فعالیت این عوامل بیماری زا و میکروارگانیسم ها افزایش می یابد، بنابراین با فرا رسیدن فصل بهار، در صورت وجود این عوامل و سایر مواد در بدن، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها به ویژه بیماری های عفونی وجود دارد. ، افزایش. افزونگی اگر مواد مغذی بدن به درستی تمیز و تخلیه شوند، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند اوریون، سرخجه، آبله مرغان و سرماخوردگی (شایع ترین بیماری هایی که با فرا رسیدن فصل بهار در بزرگسالان و کودکان دیده می شود) به حداقل می رسد. .

دلیل این امر این است که با گرم شدن هوا، سد سرمای بدن شکسته می شود و باعث می شود عوامل بیماری زا وارد جریان خون شده و باعث بیماری شوند. هر بیماری که ماده آن در زمستان خفته باشد در این فصل هیجان زده می شود. بلوغ پیدا می شود و از بین می رود، بنابراین شدت بیماری ها در این فصل بد نیست، تلاش طبیعت برای پاکسازی بدن و دفع مواد زائد از آن است.

به دلیل از بین رفتن سرما و گرمای بهاری و رطوبت معتدل، قوای بدنی قوی‌تر می‌شود، خون‌سازی تشدید می‌شود و ممکن است فرد دچار درد شود. مخلوط به خصوص اگر با استانداردهای فصل یا مزاج طبیعی مطابقت نداشته باشد، نسخه ی نمایشی بودن؛ به همین دلیل بیماری هایی مانند انتقال خون (تفاوت) در ماه های بهار رخ می دهد. خونخون دماغ، پارگی عروق خونی، بزاق خونی و سرفه.

یکی دیگر از دلایل افزایش شدت بیماری ها در ماه های بهار در سال های اخیر، سفرهای زیاد است. تغییر مکان و قرار گرفتن در معرض آب و هوای جدید و متغیر و همچنین مشکلات بهداشتی و تغذیه ای ناشی از سفر، وضعیت بیماری ها را در فصل بهار بدتر می کند. اگر قصد سفر دارید شهرهایی با آب و هوای معتدل را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنید.

نیاز به پاکسازی بدن در فصل بهار

رضا معطری، متخصص طب سنتی و عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران در مورد احتیاط های فصل بهار در طب ایرانی می فرماید: برای خوشایند بودن بهار باید فصل زمستان مطبوع باشد یعنی غذا در زمستان به نسبت و به مقدار خورده شود. ورزش به عرق کردن و دفع مواد زائد و جاده ها کمک کرد. برای از بین بردن از روده ها مراقبت می کرد تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند، مثلاً یبوست را درمان می کرد.

در ادامه آمده است: بهار مناسب ترین فصل برای اعمالی مانند حجامت است. درصد و زالو؛ این اقدامات هم باعث از بین رفتن مخلوط فاسد از بدن می شود و هم شیوع خون را کاهش می دهد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی بهاری با یک درمان ساده حجامت بهبود می یابند. لازم به ذکر است افرادی که تمایل به نوشیدن یک لیوان یا درصد آنها می توانند با اهدای خون در مراکز خونگیری از اثرات این اقدام بهره مند شوند.

این متخصص طب سنتی درباره تدابیر تغذیه ای فصل بهار می گوید: بهترین کار در فصل بهار این است که کمتر بخوریم و کم بنوشیم. به این ترتیب، نوار برای از بین بردن بدن کوچکتر می شود و مشغله طبیعت به هضم غذا نیز کم می شود و با تمام توان می تواند مشکلات این فصل را حل کند.

او می افزاید: باید پرخوری را کنار بگذارم غذا خوردن ممتنع؛ غذاهای خون ساز مانند گوشت، دسرهای سفت، روغن و تخم مرغ باید کمتر مصرف شوند. مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم باید کاهش یابد، از غذاهای شور، تلخ و تند پرهیز شود و از غذاهای غلیظ مانند فرنی، کنسرو، فست فود، آب نبات، شکلات و کاکائو پرهیز شود.

معطری می گوید: بهتر است در فصل بهار از غذاهای سرد استفاده کنید حساسیت مخلوط را نرم کنید و حرکات آن را کاهش دهید. میوه ها، سبزیجات، سالادهای ساده، سوپ ها و غذاهایی از این قبیل که ارزش غذایی کمی دارند، یعنی معده را پر می کنند، بیشتر مصرف کنیم. شورباها و البته سوپ های مناسب، نباید فراموش کرد که اگر بعد از خوردن میوه دچار خشکی دهان، نفخ و… شدید، مصرف آن را ادامه ندهید، میوه ها و سبزیجاتی را انتخاب کنید که احساس نشاط و سبکی به شما دست می دهد. .

وی توضیح می دهد: یکی از این دستورات دارویی که در گذشته بسیار رایج بود، استفاده از آبگوشت های دارویی بود که در نقاط مختلف کشور به روش های مختلف تهیه می شد و باعث رشد مو می شد. این سوپ ها بدون گوشت هستند و حاوی ادویه های مناسب برای رفع گرمای بدن هستند. سبزیجات بهاره با توجه به مناطق مختلف در این سوپ ها استفاده می شود زیرا سبزی بهاره نقش مهمی در کنترل مشکلات این فصل دارد.

با فواید شگفت انگیز ورزش در صبح زود آشنا شوید

بهترین غذاها برای خوردن در فصل بهار

این متخصص طب سنتی درباره دیگر غذاها و نوشیدنی های مناسب فصل بهار می گوید: بورانی اسفناج، بورانی شبدر و شبدر، آش شبدر و کاراکوروت، خورش گشنیز با گوشت مرغ محلی (غذای مناسب کودکان در این فصل چون گوشت مرغ است) خروس نرم است، به راحتی هضم می شود و مدفوع بسیار کمی به جا می گذارد). نوشیدنی ها و رب های خنک کننده و گرمازا مانند شربت ریواس، شربت زرشک، شربت هندوانه، ملاس آبلیمو، ملاس رب انار، سنجابین، کاهو سنجابین، سوپ جو، ماءالشعیر دارویی، آب گیاهی و سبزی صحرای بهاری، مخصوصاً اگر مخلوطی از چند مورد از اینها باشد. حبوبات سرد مزاج مانند ماش، نخود و جو، ماست و دوغ برای افراد بسیار گرم، عصاره های گیاهی مانند عصاره بید، عصاره گل ختمی، مخلوط مساوی از عصاره تره فرنگی و کاسنی، حتی می توانید از این عصاره ها استفاده کنید. در این فصل به جای آب از نوشیدنی استفاده می شد.

وی در خصوص میزان فعالیت بدنی در فصل بهار می گوید: فعالیت بدنی باید در حد متوسط ​​باشد تا به دفع مواد زائد کمک کند. اگر ورزش و فعالیت سنگین انجام دهیم گرمای زیادی در بدن تولید می شود که باعث حرکت بیشتر مخلوط در بدن می شود، همچنین فعالیت بدنی کم برای بدن مفید نیست، همچنین بهترین زمان برای ورزش یک یا دو است. چند ساعت پس از طلوع آفتاب بهار بدین ترتیب از یک سو سرمای صبح نرم شد و از سوی دیگر گرمای نیمروز غالب نشد.

معطری می گوید: پوشیدن لباس های کتان در فصل بهار بهترین نوع لباس است، زیرا این نوع پارچه از نظر مزاج و منش بسیار با فصل بهار سازگار است، البته کتان نرم نیز توصیه می شود، همچنین از پوشیدن لباس های بلند یا بلند خودداری کنید. حمام خیلی داغ و سونا نیز اجتناب کرد. لازم به ذکر است که رفع یبوست یکی از راه های کمک به دفع مواد زائد از بدن است که می تواند به رفع یبوست کمک کند.

وی در خصوص احتیاطات ویژه کودکان چنین می گوید: از آنجایی که سیستم ایمنی و مزاج کودکان ضعیف تر از بزرگسالان است، نظافت بهاره برای آنها ضرورت بیشتری پیدا می کند. همچنین متخصصان و درمانگران طب سنتی غذاهایی را به والدین توصیه می کنند تا از ابتلای افراد در اطراف افراد مبتلا به بیماری های ویروسی مانند آبله مرغان، اوریون، سرخک و سرخجه جلوگیری کنند و در صورت ابتلا به بیماری آرام و بدون دردسری دچار شوند. به فرزندان خود در این دوره. تند آن را تا حد امکان از ترشیجات، غذاهای محرک و غذاهایی که طبیعت سرد دارند دور نگه دارید.

با توجه به آنچه گفته شد، اقدامات توصیه شده مطلق نیست بلکه نسبی است، با توجه به شرایط جسمی و مزاج هر فرد تصمیم گیری می شود، انتظار نمی رود همه افراد در ماه های بهار شروع به مصرف یکسان با خواص خنک کنندگی کنند. مثلاً اگر چه غذای بهاری انسان بلغمی از غذای زمستانی خنک تر و لذیذتر است، اما غذای بهاری از غذا لطیف تر است. نسخه ی نمایشیهوا گرمتر است و تمام موارد ذکر شده باید زیر نظر متخصصان طب سنتی انجام شود تا موثر واقع شود.