آجیل ماکادمیا را فراموش نکنید!

آجیل ماکادمیا را فراموش نکنید

ماکادمیا یکی از آجیل های خوشمزه و مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. آجیل ماکادمیا طعم لذیذی شبیه کره و بافت خامه ای دارد. این آجیل خوشمزه بومی استرالیا است، اما اکنون در نقاط مختلف جهان از جمله برزیل، کاستاریکا، هاوایی و نیوزلند کشت می شود. آجیل ماکادمیا سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است و با فواید متعددی از جمله بهبود هضم، سلامت قلب، مدیریت وزن و کنترل قند خون همراه است. در زیر با خواص آجیل ماکادمیا آشنا می شویم و در نهایت عوارض احتمالی آن را بررسی می کنیم.

شناخت ویژگی های ماکادمیا

سرشار از مواد مغذی است

آجیل ماکادمیا آجیل غنی از مواد مغذی است که حاوی چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است. اگر بخواهیم بررسی کنیم، تقریباً 28 گرم حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 204
  • چربی: 23 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • شکر: 1 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • منگنز: ۵۸ درصد نیاز روزانه
  • تیامین: ۲۲ درصد نیاز روزانه
  • مس: 11 درصد نیاز روزانه
  • منیزیم: 9 درصد نیاز روزانه
  • آهن: ۶ درصد نیاز روزانه
  • ویتامین B6: 5 درصد از نیاز روزانه

آجیل ماکادمیا همچنین سرشار از چربی تک غیراشباع است، نوعی چربی که ممکن است با کاهش سطح کلسترول بد به سلامت قلب کمک کند. این آجیل کربوهیدرات و قند کمی دارد و فیبر متوسطی دارد. این ترکیب احتمال افزایش سطح قند خون را کاهش می دهد. این ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

ماکادمیا چیست؟

به سلامت قلب کمک می کند

یکی از خواص ماکادمیا این است که به سلامت قلب کمک می کند. طبق تحقیقات، آجیل ماکادمیا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. مطالعات مختلف نشان می دهد که مصرف روزانه 8 تا 42 گرم از این آجیل می تواند سطح کلسترول را تا 10 درصد کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به کلسترول بالا همچنین نشان داد که رژیم غذایی سرشار از آجیل ماکادمیا به اندازه یک رژیم غذایی سالم سطح این نشانگر خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، خوردن 42 تا 84 گرم آجیل ماکادمیا در روز می تواند به میزان قابل توجهی التهاب را کاهش دهد. التهاب تهدیدی برای بیماری قلبی است.

15 غذای عالی برای محافظت از سلامت قلب

محققان بر این باورند که فواید قلبی آجیل ماکادمیا ممکن است به دلیل محتوای بالای چربی تک غیراشباع آن باشد. این چربی با سلامت قلب بهتر و کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی کشنده مرتبط است.

آجیل ماکادمیا - 200 گرم
% 10

۲۷۷۰۰۰

۲۴۹,۳۰۰ به مرد

منبع آنتی اکسیدان است

مانند اکثر آجیل ها، آجیل ماکادمیا منبع عالی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی را افزایش دهند.

علاوه بر این، ماکادمیا دارای یکی از بالاترین سطوح فلاونوئیدها در بین تمام آجیل های درختی است. این آنتی اکسیدان با التهاب مبارزه می کند و به کاهش کلسترول کمک می کند.

این آجیل همچنین سرشار از توکوترینول است، نوعی ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی که ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است در برابر سرطان و بیماری های مغزی محافظت کنند.

به کاهش وزن کمک می کند

آجیل ماکادمیا حاوی مقادیر بالایی از چربی های سالم به ویژه چربی های تک غیراشباع است که دارای فواید سلامتی متعددی از جمله تاثیر مثبت بر کاهش وزن است. این نوع چربی ها به تخلیه آهسته تر معده کمک می کنند، که می تواند مدت زمان احساس سیری را افزایش دهد. وقتی افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند، احتمال کمتری دارد که در طول روز پرخوری کنند، که می‌تواند به کاهش کالری دریافتی کلی و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این، چربی های سالم موجود در آجیل ماکادمیا می تواند به بهبود متابولیسم کلی بدن کمک کند. مصرف متعادل این آجیل ها در قالب یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند بخشی از یک برنامه کاهش وزن موثر باشد. با این حال، به دلیل محتوای کالری بالای آجیل ماکادمیا، مهم است که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید تا از مزایای سلامتی آن‌ها بدون افزودن کالری اضافی به رژیم غذایی خود بهره ببرید.

کیک برنجی بدون گلوتن چند دانه، سیس برنج - 120 گرم، بسته 2 عددی
% 10

۷۵۰۰۰

۶۷۵۰۰ به مرد

برای پوست و مو مفید است

روغن ماکادمیا به عنوان یکی از مرطوب کننده ها و ترمیم کننده های طبیعی پوست و مو شناخته می شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب مفید مانند امگا 7، امگا 9 و اسید پالمیتولئیک است که به نرمی و رطوبت پوست کمک می کند و می تواند به تقویت سد محافظ پوست منجر شود. این اسیدهای چرب همچنین می توانند به تقویت فولیکول های مو کمک کنند، از خشک شدن و شکننده شدن موها جلوگیری کرده و به حفظ ظاهری سالم و براق کمک می کنند.

ویتامین E موجود در روغن ماکادمیا همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به محافظت از پوست و مو در برابر آسیب های رادیکال های آزاد مانند آسیب خورشید و آلودگی کمک کند. علاوه بر این، ویتامین E به ترمیم بافت های آسیب دیده و کاهش التهاب کمک می کند. این می تواند به بهبود زخم ها و درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس منجر شود. در نتیجه، استفاده از روغن ماکادمیا می تواند بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست و مو باشد و به افزایش سلامت و زیبایی کمک کند.

شامپو موزیلا با روغن ماکادامیا حجم 500 میلی لیتر
35%

۵۷۶۰۰

۳۱۶۸۰ به مرد

مناسب برای رژیم های غذایی خاص

آجیل ماکادمیا از آنجایی که کربوهیدرات کمی دارد و چربی‌های سالم زیادی دارد، برای افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات یا کتوژنیک پیروی می‌کنند، گزینه‌ای عالی است. این آجیل می تواند به عنوان یک میان وعده مغذی باشد که انرژی طولانی مدتی را برای شما به ارمغان می آورد و باعث می شود بدون مصرف کربوهیدرات های زیاد احساس سیری کنید. این خواص آنها را به انتخابی مطلوب برای کسانی تبدیل می کند که به دنبال کاهش وزن یا حفظ وزن سالم هستند و در عین حال از مزایای رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم نیز بهره مند می شوند.

15 غذای کم کربوهیدرات مناسب برای رژیم کتوژنیک

ماکادمیا این عوارض را دارد

آجیل ماکادمیا مانند سایر غذاها ممکن است در برخی موارد عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین، در مصرف آن زیاده روی نکنید. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:

کالری بالایی دارد

آجیل ماکادمیا کالری بالایی دارد، بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش وزن شود، به خصوص اگر با رژیم غذایی کنترل نشده مصرف شود. پس اگر می خواهید وزن کم کنید، مصرف این ماده غذایی را کنترل کنید.

ممکن است باعث آلرژی شود

برخی از افراد ممکن است به آجیل ماکادمیا یا سایر آجیل ها حساسیت داشته باشند. اگر به ماکادمیا حساسیت دارید و علائم آن را مشاهده می کنید، باید از مصرف آن خودداری کنید.

۷ دمنوش گیاهی برای از بین بردن حساسیت های فصلی در فصل بهار

چربی بالایی دارد

اگرچه چربی‌های موجود در آجیل ماکادمیا سالم هستند، اما مصرف زیاد این چربی‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند پانکراتیت مناسب نباشد. بنابراین اگر بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

با برخی داروها تداخل دارد

ماکادمیا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، به خصوص زمانی که به صورت روغن مصرف شود. در این صورت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

ماکادمیا نه تنها به دلیل طعم لذیذ و بافت خامه‌ای آن محبوب است، بلکه به دلیل خواص تغذیه‌ای و فواید سلامتی آن نیز مورد توجه است. این آجیل های خوشمزه ممکن است به بهبود سلامت قلب، کمک به کاهش وزن کمک کنند و به دلیل داشتن چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی سالم، بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی محسوب می شوند. با وجود این خواص ماکادمیا، برای جلوگیری از عوارض جانبی، باید به طور متعادل از آن استفاده کرد.

منبع

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا