اختتامیه جشنواره منطقه ای سینمای جوانان قزوین برگزار شد

اختتامیه جشنواره منطقه ای سینمای جوانان قزوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو از واحد روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، محمد خزاعی مدیرعامل سازمان سینمایی عصر جمعه 9 شهریور در مراسم اختتامیه هفتادمین جشنواره منطقه ای سینمای جوانان قزوین-راژیه حضور یافت. با حضور مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، عباس کاظمی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین و حسین براتی مدیر کل ارشاد اسلامی استان در سالن سازمان تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد. .

در ابتدای این مراسم حسین براتی مدیر کل ارشاد اسلامی استان قزوین ضمن خیرمقدم به مهمانان این مراسم گفت: سعی کردیم در این چند روز با افتخار میزبان هنرمندان و سینماگران باشیم. اعتماد انجمن سینمای جوانان قزوین پیامی جز پویایی سینمای جوانان در استان نداشت و فرصتی بود تا این مرحله از جشنواره را با شور و علاقه برگزار کنیم.

مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز در این مراسم گفت: به لطف خدا اختتامیه هفتادمین جشنواره منطقه ای را در شب ولادت پیامبر رحمت (ص) برگزار می کنیم که امیدوارم این مراسم برگزار شود. به عنوان پایتخت ملی پذیرفته شود و سپس 120 جشن بگیریم.

وی با قدردانی از مسئولان ارشاد استان قزوین گفت: از میزبانی استان قزوین تشکر ویژه ای دارم و از برگزاری جشنواره به نمایندگی از هفتادمین سال برگزاری و اعتبار آن تشکر می کنم. از حضور محمد خزاعی در این جلسه تشکر می کنم. لطفی که به انجمن سینمای جوان کرد قابل تحسین است. سختی کار در این جشنواره به دلیل انتخاب همزمان فیلم های جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دوچندان شد اما خوشبختانه سازماندهی خوبی داشت.

تقدیم به مجید عاشقی

در ادامه پس از انتشار تیزر یادبود با حضور محمد خزاعی، حسین براتی، مهدی آذرپندار، سعید نجاتی و ابوالفضل سروشمهر، از مجید عشاقی تدوینگر پیشکسوت قزوینی روی صحنه تجلیل شد.

مجید عاشقی ضمن خیرمقدم و تشکر از این تجلیل گفت: هر کاری انجام داده ام به خاطر عشق بی پایانم به سینماست. برای من سخت است که اینجا صحبت کنم، همیشه در گوشه خصوصی ام پشت میز ویرایش. این مراسم برای من بسیار ارزشمند است و این حس و لحظه را به مادرم تقدیم می کنم و از شما برای ایجاد این لحظه تشکر می کنم.

در قسمت بعدی مراسم اختتامیه، عباس کاظمی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین گفت: امیدوارم این مسیر و رهبری در ایجاد چنین حلقه هایی در اداره کل ارشاد و انجمن سینمای جوانان استان ادامه داشته باشد. امیدواریم در عرصه هنری، ارشادی و انجمنی نقش ارزنده ای داشته باشند و جشنواره ای فراموش نشدنی را برای این گروه رقم بزنند. امیدوارم این فرصت ها همیشه برای استان قزوین فراهم باشد.

برندگان بخش عکاسی را معرفی می کنیم

سپس برگزیدگان این جشنواره در بخش عکاسی با حضور ساسان مویدی و حسین رحمانی دو تن از اعضای هیئت داوران بخش عکاسی معرفی شدند.

در بخش تک عکس به اسحاق آقایی برای عکس تابستان داغ یاسوج و به امین رحمانی برای عکس «صیاد» از تاکستان لوح تقدیر اهدا شد.

لوح افتخار به عنوان سومین عکس «زنان شالیکار» برازجان به محسن درهکی اهدا شد.

لوح افتخار عکس دوم به محسن قضاتی با عکس شهربازی تویسرکان اهدا شد.

تندیس جشنواره و لوح افتخار که اولین عکس بود با عکس «شهر سوخته» از اراک به یاسر محمدخانی اهدا شد.

لوح افتخار و تندیس جشنواره به محسن خادمی از قزوین به عنوان بهترین مجموعه برای مجموعه «شب های تاریک» اهدا شد.

از دیگر قسمت های این برنامه که همزمان با اختتامیه جشنواره منطقه ای مشهد راضیه به صورت ویدئویی پخش شد، مروری بر خاطرات هفتادمین جشنواره منطقه ای سینمای جوانان ایران بود.

نخبه گرایی را جایگزین نخبه گرایی کردیم

در ادامه مراسم اختتامیه، محمد حضعی رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) و آغاز هفته وحدت و حرم را جشن گرفت. دفاع وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای لبنان گفت: در هفتادمین سالگرد آن خوشحالم. به عنوان بخشی از این جشنواره در چهلمین سالگرد تاسیس انجمن سینمای جوانان ایران در خدمت شما هستم. شاید این آخرین جشنواره منطقه ای و فیلم کوتاهی باشد که در بین شما خواهم بود.

خزایی با تشکر از مسئولان استان قزوین برای برگزاری این جشنواره گفت: ابراز رضایت از این دوره جشنواره منطقه ای بسیار بالا بود. به مهدی آذرپندار خسته نباشید می گویم از زحمتی که سه سال است در انجمن سینمای جوانان ادامه دارد. عملکرد این دوره ستودنی است و قابل مقایسه با برخی دروس دیگر نیست. واقعاً اتفاقات ارزشمندی در تقویت استان ها، رویکرد آنها به استان ها و سفرهای استانی و علاقه مسئولان انجمن به جوانان رخ داد و در نتیجه جشنواره های منطقه ای با این ماهیت برگزار شد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: اولین فکرم این بود که استان ها را تقویت کنم. اگر بخواهیم سینمای ملی را احیا کنیم باید به استان ها نگاه کنیم و توجه کنیم و این سه سال روی این دوره کار کرده ایم. فیلمسازان استان ها و نگاه بومی و ملی ما نیاز به تقویت داشت و این رسالت اصلی ما در سازمان سینمایی بود. اینها فیلمسازانی هستند که دغدغه های ملی دارند، مشکلات منطقه خود، آداب و رسوم و آسیب های اجتماعی خود را می شناسند و می توانند به بهترین شکل ممکن برای مخاطبان عام و ملی در استان ها فیلم بسازند.

وی افزود: از این منظر شاید یک جراحی بزرگ در سازمان سینمایی برای جلب توجه به استان ها آغاز کرده ایم. امروزه علاوه بر انجمن، یک واحد استانی نیز در مرکز توسعه و تشکیلات فارابی وجود دارد که در گذشته وجود نداشت. حضور 5 فیلمساز از استان های مختلف در جشنواره فیلم فجر گواه این دیدگاه است. همچنین حدود 80 درصد فیلمسازان مورد تایید باشگاه فیلم فارابی از روستاها هستند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از بزرگترین بلایای فرهنگی رها شدن و هدایت این عرصه به دست مدعیانی است که خود را برتر از مردم و نخبگان می دانند. کسانی که انسان را به عنوان مخاطب اصلی و مصرف کننده محصولات فرهنگی دست کم می گیرند، آنها را در تصمیم گیری ها نمی گنجانند و بر اساس معیارهای فکری عمل می کنند.

وی ادامه داد: فرهیختگان در عرصه فرهنگ و هنر نخبه محسوب می شوند و هدایت مردم را به این مدعیان واگذار می کنند. برخی معتقد بودند که منظور از حمایت از نخبگان فرهنگی، حمایت از فرهیختگان هنری و فرهنگی است. نخبگان فرهنگی برای ما هنرمندان جوان استانی هستند که کارشان کشف استعدادها و ایجاد فرصت برای شکوفایی استعدادهایشان است.

خزایی تاکید کرد: اگر نخبه گرایی فرهنگی می خواهیم باید از نخبه گرایی ولایی جلوگیری کنیم. هدف ما باید حفظ و تقویت رنگین کمان فرهنگی کل کشور باشد. باید با تکیه بر استعدادهای استانی نخبه گرایی را پیش ببریم.

وی گفت: نخبگان و جوانان در استان ها مانند فیروزه می درخشند و نیاز به کشف دارند. به راحتی می توانم بگویم نسل جدیدی با دغدغه های میهن پرستانه در طول این سه سال مدیریت فرهنگی ظهور کرده است. امید من به شما جوانانی است که پا به عرصه سینما می گذارید. امیدوارم تقویت زیرساخت های استان ها و عدالت فرهنگی در استان ها منجر به فعالیت های بهتر در عرصه فرهنگ و هنر شود و فرصت هایی برای بروز و شکوفایی استعدادهای شما به وجود آید.

برندگان بخش فیلم را معرفی می کنیم

در بخش بعدی برگزیدگان این بخش با حضور اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم رجیا سعید پوراسماعیلی، محمد عسگری، سعید نجاتی، حمید نجفی راد و محمد علیزاده معرفی شدند.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به امیرعلی سی پور برای فیلم شلال بندرعباس تعلق گرفت. جایزه دیگر این بخش را امید میرزایی از تهران با فیلم «فقط با هم» دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم جشنواره به سعید خانی از تهران با فیلم «تهنا کنارم» اهدا شد.

جایزه بهترین انیمیشن به فاطمه احمدی برای فیلم «مردان و پنجره» محصول اراک اهدا شد.

جایزه بهترین مستند به پارسا انصاری از تهران با مستند «شیرور» اهدا شد.

همچنین لوح افتخار این بخش به دلاور دوستانیان برای مستند «جن» از تهران اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم تجربی به رضا دانش پژوه برای فیلم «İli Ha» یاسوج تعلق گرفت.

جایزه بهترین بخش پژوهشی به مستند آهنگ گمشده به کارگردانی صبا کاظمی و نیما حسن بیگی از قزوین تعلق گرفت.

اختتامیه جشنواره منطقه ای سینمای جوانان قزوین برگزار شد

جایزه بهترین صدابرداری فیلم به بهزاد توکلی از تهران اهدا شد که صدابرداری و دوبله فیلم سینمایی «خیوه» را انجام داده است.

همچنین جایزه بهترین استعداد جوان (فیلمسازان زیر 25 سال) به محمدامین قربان زاده از تهران برای فیلم «آخرین سواری» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم کارآفرینان و صنایع خلاق به محمد مطیعی برای فیلم مستند «نقش در نقش» از قزوین اهدا شد.

جایزه بخش ویژه سردار سلیمانی به امیر مهدی توکلیان برای فیلم تجربی «خزندگان» شیراز اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه نوشته شده به رضا پوردل برای فیلم «خوبم، نگران نباش» رشت اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به فرزانه قائمی زاده و عطا مجابی برای فیلم «کینوپیو-252» ساخته قزوین اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به زهرا زمانی برای فیلم «نعمان» انزلی اهدا شد.

همچنین با قدردانی از سیاوش چراغی پور، لوح تقدیر هیئت داوران به اختر السادات اولیایی برای بازی در فیلم های «چوب شکن ها» و «یک رویای واقعی» یزد اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمبردار به آرمین یوسف زاده برای فیلم مرده خوار رشت اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین را پگاه احمدی از تهران با فیلم «تهنا کنارم» از آن خود کرد.

برگزیدگان بخش‌های «بهترین فیلم انیمیشن»، «بهترین فیلم مستند»، «بهترین کارگردانی فیلم داستانی» و «بهترین فیلم» به‌طور مستقیم در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شرکت خواهند کرد.

اختتامیه جشنواره منطقه ای سینمای جوانان قزوین برگزار شد

اختتامیه جشنواره منطقه ای سینمای جوانان قزوین برگزار شد

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین