امنیت پرسپولیس شکسته می شود؟

امنیت پرسپولیس شکسته می شود؟

به گزارش انتخابتو، این تصاویر نشان می دهد که محوطه پرسپولیس با تحرکاتی مواجه است.

ایسنا در گزارشی نوشت: فعالان میراث فرهنگی این اقدام را نقض حریم درجه یک تخت جمشید می دانند. مدیرکل میراث استان فارس می گوید: کلیات طرح در شورای فنی استان به تصویب رسیده است و پیش بینی می شود سازه قابل حمل باشد و پروژه در اراضی دولتی و کاملا دولتی اجرا شود. شرکت و هیچ گونه اموال شخصی یا سودی در آن وجود ندارد.

عکس ها و فیلم هایی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است نشان می دهد که مجموعه ای از سازه های بتنی در فواصل مختلف در کنار درختان کاج در محوطه تخت جمشید قرار گرفته است. سیاوش آریا، فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی استان فارس نیز پس از بررسی بیشتر این موضوع را تایید کرد و گفت: پارسه یا تخت جمشید، حریم درجه یک و ممنوعه میراث جهانی به بهانه توسعه گردشگری شکسته شد. .

این فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی به جایگاه جنجالی تخت جمشید اشاره کرد و گفت: هر روز اخبار مختلف و بعضا ضد و نقیضی از پارس منتشر می شود. ماجرا از معدن و کارخانه عظیم معدن در دامان کوه مهر (رحمت) و میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) آغاز شد که پس از چند سال بر خلاف ضوابط و قوانین میراث فرهنگی به بهره برداری رسید. و اخیرا دو ساخت و ساز نزدیک به هم در حرم بنای درجه یک و ممنوعه هخامنشی در ورودی پارسه و به بهانه توسعه گردشگری در حال انجام است. یکی با ساختمان های پیش ساخته که شبیه قهوه خانه است، دیگری با مصالح فله ای و ساخت و ساز برای توسعه گردشگری!

آریا گفت: بررسی‌ها، شواهد و مستندات نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن قوانین و مقررات فرهنگی، مجوز (مجوز) برای تأسیسات گردشگری در زمینی در منطقه برتر و ممنوعه (تخت جمشید) پارسه صادر شده است. با میراث و حریم درجه یک، مجوز کار صادر شده که به وضوح هرگونه ساخت و ساز را ممنوع می کند! و بسیار نزدیک به میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) و در فاصله چند صد متری در مرحله تاسیس و ساخت یک شرکت گردشگری می باشد.

وی سپس قانون «حریم درجه یک» را تصویب کرد و افزود: بر اساس این قانون، ساخت انواع ساختمان ها و تأسیسات، نصب تیرک، درختکاری، دیوار کشی، حصار کشی و… حفاری، حفاری، تسطیح زمین های کشاورزی، استخراج سنگ، ماسه و خاک رس، دفن و ته نشینی زباله و غیره. ممنوع است. همچنین تغییر کاربری زمین کشاورزی ممنوع است. اما کشت سطحی در زمین هایی که اثری نداشته باشد مجاز است و به تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است. علاوه بر این، ساختمان های مسکونی یا دامداری و تأسیسات مربوط به آنها و سایر تأسیسات موجود باید در زمان مناسب و در حریم خصوصی درجه یک برچیده شوند.

این فعال میراث فرهنگی افزود: همانطور که می بینیم، سیاست حفظ حریم خصوصی کلاس جهانی میراث جهانی پارس (تخت جمشید) هرگونه ساخت و ساز، کاشت، درختکاری و غیره را ممنوع می کند. ممنوعیت ها اطلاعات (تحقیق) را از وزارت میراث فرهنگی و اینجا از پایگاه جهانی پارسه و مرحله بعد بخواهند. گام باید به قانون احترام بگذارد و مطابق با آن باشد. پس چگونه آنها اجازه کار در منطقه‌ای پربازدید و محدود صدها متری را گرفتند؟

این فعال میراث فرهنگی با بیان این مطلب اظهار داشت: کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی ابراز نگرانی کردند که اگر در منطقه درجه یک به بهانه توسعه گردشگری در منطقه مجوز کار داده شود دیگران نیز به این بهانه درخواست مجوز کار و ساخت کنند. . اگر دیگران باشند، دیگر نمی توان جلوی تخلفات و خواسته های مردم منطقه را گرفت، قدرت یگان حفاظت میراث فرهنگی به آنها نمی رسد و فاجعه درجه یک و دو رخ می دهد. مرزها متحول خواهند شد که در آینده چالش بزرگی برای متولیان میراث فرهنگی استان و کشور خواهد بود، همانطور که کارخانه سنگ شکن پارسه به معضلی عظیم و هولناک تبدیل شده و خسارات جبران ناپذیری به بار آورده است. این میراث فرهنگی منحصر به فرد هخامنشیان و کل بدنه وزارت میراث فرهنگی را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: با تمام این اوصاف، تجاوز و آسیب به حریم درجه یک و ممنوعه میراث جهانی پارسه به دلیل نقض قوانین میراث فرهنگی و ضعف مدیریت باعث نگرانی عمیق علاقه مندان به میراث فرهنگی شده است. و انتظار می رود که صف کار زودتر مسدود شود.

از سوی دیگر این فعال میراث فرهنگی به خشک شدن یک درخت در منطقه پارسه (تخت جمشید) اشاره کرد و افزود: درست روبروی موزه پارسه یکی از درختان قدیمی کاشته شده از دهه 20 یا اوایل دهه 30 خشک شده است. و گفت: در حال مرگ است. مشخص نیست مسئولان پایگاه جهانی تجزیه در این منطقه جهانی چه می کنند و آیا از خشک شدن این درخت اطلاع دارند؟ در هر صورت این موارد تنها نمونه های انگشت شماری است که ضعف ها و اشتباهات قابل توجه مدیریتی خروار را نشان می دهد و نگرانی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی را بیش از پیش به دنبال دارد.

سیاوش آریا به عنوان یکی از فعالان میراث فرهنگی از مسئولان کشوری و وزارت میراث فرهنگی خواست تا در موضوعات مطرح شده و پیگیری چالش های موجود و رفع آن ها در پارسه (تخت جمشید) سریعاً وارد عمل شوند.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص اتفاقات رخ داده در زمین های تخت جمشید پس از تایید برخی از آنها با انتشار بیانیه ای مبسوط کرد و گفت: این زمین متعلق به دولت و متعلق به دولت این بنا متعلق به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (با نمایندگی شرکت مادر تخصصی توسعه گردشگری و جهانگردی ایران) است و 87 هزار متر مربع مساحت دارد که بیشتر آن جنگل کاج است. ایجاد این زیرساخت های لازم در مجموعه جهانی تخت جمشید که می توان گفت مهم ترین جاذبه فرهنگی کشور و نبود امکانات خدماتی در مجاورت زمین مورد نظر است، در مرحله ساخت مجتمع های رفاهی و خدماتی بهداشتی است.

بسیاری از زمین های مسیر دسترسی به تخت جمشید مالکیت شخصی دارند و ما اجازه نداریم در این زمین ها تاسیساتی بسازیم.»

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ضرورت ایجاد این تاسیسات در حریم تخت جمشید را اینگونه تشریح کرد: این تاسیسات برای خدمت رسانی به گردشگران و بازدیدکنندگان تخت جمشید ایجاد شد و طرح کلی آن مورد تایید تخت جمشید قرار گرفت. شورای فنی استان و سازه باید قابل حمل باشد و هدف از ساخت تاسیسات در زمین های متعلق به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارتقای سطح خدمات تخت جمشید برای گردشگران و وجود دارد. هیچ دارایی یا سود شخصی در آن نیست.

به گفته ثابت Euklidi، این تسهیلات شامل سرویس های بهداشتی و تعدادی اتاق صنایع دستی است.

در قلب جامعه تاریخی و فرهنگی میراث جهانی پارسه (تخت جمشید)، کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ سد ستون، خزانه‌داری، دروازه ملل و جنگ جهانی دوم قرار دارند. بخش ها و کاخ های مختلفی مانند آرامگاه اردشیر وجود دارد. و III در دامان. کوه مهر، ق.م وی اظهار داشت که در سال 518 به دستور داریوش بزرگ ساخته شد و توسط خشایارشا و اردشیر اول گسترش یافت.

مجموعه تخت جمشید دومین اثر تاریخی ایران پس از چغازنبیل است که در سال 1358 توسط باستان شناس و ایران شناس معروف شهریار عدل در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

۲۳۳۲۱۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین