برای بسیاری از متولدین دهه 60 و قبل از آن، نام “گادپوری” ممکن است ناشناخته یا حتی عجیب باشد.
بهترین برای: برای بسیاری از متولدین دهه 60 و قبل از آن، نام “گادپوری” ممکن است ناشناخته یا حتی عجیب باشد. نسلی که موسیقی آن بیشتر با آهنگ های کلاسیک و پاپ همراه است، نمی تواند تصور کند که خواننده ای در سبک رپ بتواند در افتتاحیه فروشگاهی در پارس تهران آنقدر جمعیت جمع کند که خیابان های آن منطقه کاملاً پر شود.
اما این پدیده حاکی از تغییر عمده در فرهنگ موسیقی ایران است. این یک تغییر است، یک روند مهم که رپ را به صدای نسل جدید تبدیل می کند. در میان این تغییرات، گودپوری یکی از برجستههای رپ نسل چهارم محسوب میشود.
دنیای رپ و گودپوری; یا به پایین بروید یا وارد نشوید
پوریا بشیری ملقب به گادپوری متولد ۱۳۷۴ و اهل گیلان است. او از ابتدا نشان داده است که در دنیای سخت و رقابتی رپ، فردی است که یا تا آخر راه می رود یا اصلا وارد داستان نمی شود. این رویکرد در شخصیت و موسیقی او به وضوح دیده می شود; درگیری های او با دیگر رپرها، مخالفت ها و مخالفت هایش و اظهار نظرهای تند و صریح او، او را به چهره ای جنجالی در این عرصه تبدیل کرده است. دیسینگ یک آیین در دنیای رپ است. با این حال گودپوری این آیین را به گونه ای دیگر انجام می دهد. او به رپرهای دیگر بسنده نمی کند و گاهی از این هم فراتر می رود. شخصیت او در حملات آشکار و گاه شخصی به مخالفانش، او را به چهره ای غیرقابل پیش بینی در دنیای هیپ هاپ ایران تبدیل کرده است.
بررسی سه ترک پیشرو گادپوری
1. بز او
یکی از آهنگ هایی که نام گادپوری را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت آهنگ بزکش بود. این اثر نه تنها از نظر متن بلکه از نظر اجرا و ریتم نیز توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بزکش با داشتن تمپوی نسبتا قوی یکی از نمادهای اعتراض گادپوری به حاشیه ها و اختلافات در دنیای رپ بود. حضور حمید صفت در موزیک ویدیوی این قطعه جنجال را دوچندان کرد و گودپوری را نشان داد که به لیبل های بزرگتری مانند «زد و بند» پیوست.
2. tttttt
این قطعه پس از اختلافات گادپوری با رپرهایی مانند Hiphopologist و 021 Kid منتشر شد و توانست در ماه اول بیش از 1.5 میلیون بازدید در پلتفرم ساندکلود به دست آورد. تتپتت برای متن پر از واقعیت و حملات مستقیم خود، نمونه ای از جنگ لفظی بود که گودپوری را به عنوان یک چهره جدی و شکست ناپذیر در بازی دیسک نشان داد.
۳. بدون عنوان II
این قطعه پایان یکی از بزرگترین درگیری های گادپوری با هیپوپولوژیست بود. Untitled II نشان داد که گادپوری هنوز در بازی دیسکی رپرهای نسل چهارم حرفی برای گفتن دارد. این ترک مخالفان خود را به تفکر واداشت و طرفداران خود را نیز تحسین کرد.
صورتش سخت است اما قلبش نرم است
گادپوری ممکن است به خاطر لحن خشن و حملات وحشیانه اش در موسیقی شناخته شود، اما بخش هایی از زندگی او جنبه دیگری از شخصیت او را آشکار می کند. او بخشی از درآمد خود را برای تغذیه سگ های ولگرد اختصاص می دهد. این نگرش که در تضاد با چهره تند و جدی او در موسیقی است، گادپوری را به شخصیتی همه فن حریف تبدیل کرده است که به دنیای موسیقی محدود نمی شود.
جایگاه گادپوری در نسل چهارم رپ فارسی
گادپوری یکی از نمایندگان برجسته نسل چهارم رپ فارسی است. نسلی که بر خلاف نسل های قبلی بیشتر به بحث های شخصی، دیزاین و ایجاد هویت مستقل در بازار موسیقی می پردازد. او با درگیری های خود توانست توجه نسل جوان را به خود جلب کند. شاید همین ویژگی ها بود که مردم تهران و پارس را با او همراه کرد.
اگرچه نام آن برای نسلهای قدیمیتر ناآشنا و حتی غیرعادی به نظر میرسد، اما توانست تا حدودی نشاندهنده تغییرات عمیق در فرهنگ موسیقی نسل چهارم طرفداران رپ فارسی باشد. او نه تنها در دنیای رپ با آهنگ هایی مانند «بزکش» و «تتت پتت» شناخته می شود، بلکه به خاطر شخصیت جنجالی و همه کاره اش جایگاه ویژه ای در بین طرفدارانش پیدا کرده است. اگرچه سبک و روش او مورد قبول عده ای نیست، اما نمی توان انکار کرد که او توانسته در موسیقی رپ فارسی تاثیرگذار باشد.
به گزارش رسانه انتخابتو
ارسال پاسخ