این 5 علامت نشان دهنده کمبود مواد مغذی در بدن است

این 5 علامت نشان دهنده کمبود مواد مغذی در بدن

بعدی-مطالعه ای که در ماه اوت انجام شد نشان داد که بیش از نیمی از مردم جهان مواد مغذی کافی از جمله کلسیم، آهن و ویتامین های C و E را مصرف نمی کنند.

بر اساس گزارش نیویورک پست، کارشناسان پنج نشانه را به اشتراک گذاشتند که نشان می دهد بدن به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. این علائم شامل ناخن‌های ضعیف و شکننده، لرزش پلک‌ها، قلقلک شدن مفاصل، سفیدی زودرس مو و کبودی غیرقابل توضیح است.

ناخن های ضعیف و شکننده

ناخن ها عمدتاً از پروتئین کراتین تشکیل شده اند، بنابراین مصرف مقادیر کافی پروتئین برای حفظ سلامت و استحکام ناخن ها ضروری است. مقدار توصیه شده مصرف پروتئین 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. البته ضعف و شکستگی ناخن در خانم ها بیشتر از آقایان است که می تواند ناشی از شستن مکرر دست ها، از دست دادن رطوبت ناخن، استفاده از استون برای پاک کردن لاک ناخن و زندگی در هوای سرد و خشک باشد. اختلالات تیروئید، کم خونی و کمبود آهن نیز می تواند باعث ضعیف شدن ناخن ها شود. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، اسفناج، لوبیا، غلات کامل و تخم مرغ.

پرش پلک

پرش پلک ها یا سایر اعضای بدن نشان دهنده کمبود منیزیم است. منیزیم برای انتقال تکانه های عصبی بسیار مهم است. نوسانات پلک به دلیل انقباض غیرارادی عضلات اطراف پلک رخ می دهد. این وضعیت با کمبود منیزیم و همچنین استرس، خستگی، مصرف کافئین، خستگی چشم ناشی از نگاه طولانی مدت به کامپیوتر و مصرف برخی داروها و اختلالات مغز و سیستم عصبی همراه است. منیزیم نقش مهمی در عملکرد عضلات دارد. اگرچه مکمل های منیزیم مختلفی در بازار موجود است، کارشناسان توصیه می کنند قبل از خرید و استفاده از نوع منیزیم متناسب با نیاز خود با پزشک خود مشورت کنید.

صدای مشترک

ترک خوردن مفاصل مانند زانو یک اتفاق رایج است، به خصوص با افزایش سن. با این حال، لق شدن مفاصل ممکن است هشدار کمبود کلسیم یا ویتامین D3 باشد. کلسیم به قوی و سالم ماندن استخوان ها کمک می کند، در حالی که ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم شیر، ماهی و سبزیجات برگ سبز را جذب کند.

سفید شدن زودرس مو

سفیدی زودرس مو زمانی است که موها بعد از 20 سالگی شروع به سفید شدن می کنند. محققان دقیقاً نمی‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد، اما ژنتیک، بیماری‌های خودایمنی، آلودگی هوا، سیگار، استرس و کمبود ویتامین احتمالاً دلایل اصلی هستند. سفیدی زودرس مو ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین B12 باشد. این ویتامین برای تولید گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن در فولیکول های مو ضروری است. سفیدی زودرس مو نیز ممکن است نشانه کمبود روی در بدن باشد. این ماده مغذی مسئول تولید ملانین است و رنگ طبیعی مو را ایجاد می کند.

کبودی غیر قابل توضیح

کبودی غیر قابل توضیح در قسمت‌های بدن نیز ممکن است به دلیل کهولت سن رخ دهد، زیرا پوست بدن با افزایش سن نازک‌تر می‌شود. ژنتیک نیز دخیل است و برخی افراد بیشتر مستعد کبودی هستند. بیماری های زمینه ای مانند سندرم کوشینگ یا سندرم اهلرز-دانلوس؛ داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و کمبود ویتامین ممکن است از دیگر دلایل کبودی غیرقابل توضیح باشند. ویتامین C مسئول تشکیل کلاژن پوست است و کمبود آن در بدن باعث کبودی می شود. کمبود ویتامین K1 که به لخته شدن خون کمک می کند نیز می تواند باعث کبودی در سطح بدن شود.