با مصرف آبلیمو از بدن خود در برابر انواع بیماری ها محافظت کنید!

مقدار اصلی آبلیمو 0.43 لیتر

اگر از شما بپرسیم نوشیدنی مورد علاقه شما در تابستان چیست؟ احتمالاً در مورد شربت آبلیمو صحبت می کنید. این نوشیدنی سرد یکی از مناسب ترین غذاها برای درمان گرمازدگی است. خواص آبلیمو فقط به این شربت محدود نمی شود. این ادویه ترش به سلامت پوست و کنترل وزن کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. در این مقاله از مجموعه مقالات انتخابتو در مورد خواص، ارزش غذایی و مضرات آبلیمو صحبت کردیم. با ما بمان.

ارزش غذایی آبلیمو

آب لیمو سرشار از مواد معدنی است. مواد مغذی موجود در آب لیمو pH خون را تنظیم می کند و به تعادل الکترولیت ها کمک می کند. این مواد تاثیر بسزایی در تقویت سلامت مغز و قلب، تقویت استخوان ها و بهبود بینایی دارند. ارزش غذایی هر 100 گرم آبلیمو را در جدول زیر ذکر کرده ایم.

عنوان میزان
این 92.3 گرم
انرژی 22 کیلو کالری
پروتئین 0.35 گرم
کربوهیدرات 6.9 گرم
قند 2.52 گرم
مانند آن 0.08 میلی گرم
ویتامین C 38.7 گرم

خواص آبلیمو برای هضم غذا

برای داشتن سیستم گوارشی سالم بهتر است هر روز مقداری فیبر محلول مصرف کنید. آب لیمو سرشار از فیبر است. با مصرف منظم فیبرهای محلول، بدن شما قند و نشاسته را کندتر هضم می کند. قند و نشاسته به سرعت در بدن هضم می شوند و می توانند باعث مشکلات گوارشی و نوسانات قند خون شوند. با افزایش و کاهش سطح قند خون، سطح انرژی شما در طول روز در نوسان است و ممکن است غش یا خستگی شدید را تجربه کنید. فیبرهای محلول در لیمو در پالپ آن یافت می شود. برای بهره مندی از خواص گوارشی لیمو ترش، حتما از تفاله آن در آب لیموترش استفاده کنید.

20%

49000

39200 به مرد

خواص آبلیمو

خواص آبلیمو برای سلامت پوست

ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است. تولید کلاژن و داشتن پوستی روشن و جوان از مزایای مصرف ویتامین C است. بسیاری از برندهای تولید کننده محصولات پوست و مو از عصاره لیمو و آبلیمو در تولید این محصولات استفاده می کنند. مواد معدنی و ویتامین های موجود در آب لیمو برای درمان آکنه، درمان پوست چرب و از بین بردن جوش های سر سیاه و شوره سر مفید است.

بیشتر بخوانید: ۱۱ ماسک صورت خانگی با لیمو برای داشتن پوستی صاف و شفاف

خواص آبلیمو برای کنترل وزن

آب لیمو نوشیدنی مناسب برای کسانی است که می خواهند وزن خود را کاهش دهند یا وزن خود را حفظ کنند. فیبرهای محلول در لیمو به هضم غذا کمک می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. در این صورت بدن شما به کالری کمتری نیاز خواهد داشت و وزن شما به تدریج کاهش می یابد. اگر می خواهید وزن خود را کنترل کنید، حتما از آب لیمو در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

خواص آبلیمو برای بدن

خواص آبلیمو برای مقابله با سنگ کلیه

مصرف منظم آب لیمو و لیموترش یکی از راه های جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه است. سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که ذرات زائد در خون جمع می شوند. درمان و از بین بردن سنگ کلیه بسته به اندازه آنها می تواند بسیار دردناک باشد. اسید سیتریک موجود در آب لیمو به تنظیم pH ادرار و حل کردن مواد زائد کمک می کند. اگر می خواهید از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنید، هر روز آب لیمو مصرف کنید. مصرف روزانه ترکیب لیمو، هویج و زنجبیل برای افراد مبتلا به سنگ کلیه بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: روش های مختلف درمان سنگ کلیه

آب لیمو ادیب - 1800 میلی لیتر

خواص آبلیمو برای قلب

بسیاری از ترکیبات موجود در آب لیمو به شما کمک می کند قلب سالم تری داشته باشید. آب لیمو منبع غنی ویتامین C و فیبر محلول است. دیوسمین، هسپریدین و فیبر محلول به کاهش کلسترول خون کمک می کند. با هر بار مصرف آب لیمو، کلسترول خون شما کاهش می یابد. هر چه میزان کلسترول خون شما کمتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته کمتر است. برای استفاده حداکثری از آب لیمو، آن را با سبزیجات برگ سبز، پروتئین ها و کربوهیدرات ها مصرف کنید.

سایر خواص آبلیمو

ترکیب آب لیمو و آب انرژی می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد. مصرف روزانه آب و آب لیمو به بدن شما کمک می کند تا هیدراته بماند و مواد مغذی مورد نیاز خود را در طول روز دریافت کند. اسید سیتریک موجو موجود در آب لیمو باکتری های مضر روده را از بین می برد و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. آب لیمو به تولید صفرا، سم زدایی کبد و حذف مواد مضر کمک می کند. آب لیمو منبع غنی از مواد مغذی به نام فلاونوئیدها است. این آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب های مختلف محافظت می کنند.

خواص آبلیمو

مضرات مصرف آبلیمو

آب لیمو مانند سایر غذاها بی ضرر نیست. در این قسمت درباره ۷ مضرات آب لیمو صحبت کردیم:

  • پوسیدگی دندان: لیمو بسیار اسیدی است. مصرف زیاد آب لیمو باعث از بین رفتن مینای دندان و تحریک دندان ها می شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به دندان ها می توانید آب لیمو را از طریق نی بنوشید. بلافاصله پس از مصرف آب لیمو از مسواک زدن دندان خودداری کنید.
  • زخم ها: اسیدی بودن آب لیمو می تواند باعث سوزش سر دل، حالت تهوع و استفراغ شود. اگر معده حساسی دارید از مصرف روزانه آبلیمو خودداری کنید.
  • تکرر ادرار و کم آبی بدن: آب لیمو سرشار از اسید اسکوربیک است که باعث تولید بیشتر ادرار در کلیه ها می شود. الکترولیت ها همراه با ادرار از بدن دفع می شوند که می تواند منجر به کم آبی، خشکی لب ها و تشنگی مفرط شود. اسیدی بودن آب لیمو مثانه را نیز تحریک می کند.
  • بروز یا بدتر شدن زخم های دهان: زخم های دهان معمولا زیر زبان یا داخل لب ایجاد می شود. غذاهای اسیدی یا تند، کمبود ویتامین و غیره. این باعث ایجاد آفات می شود. زخم های دهان شما ممکن است با مصرف آب لیمو تحریک شود.
  • شعله ور شدن میگرنمرکباتی مانند لیمو می توانند باعث سردرد و میگرن شوند. این غذاها سرشار از تیرامین هستند که یکی از عوامل بروز میگرن است.
  • تحریک پوست: لیمو و سایر مرکبات حاوی مقداری پسورالن هستند. این ترکیب شیمیایی باعث تحریک پوست می شود. اگر پوست شما آفتاب سوخته است، استفاده از آب لیمو ممکن است باعث خارش، تاول، سوزش و قرمزی پوست شما شود.

روش های استفاده از آبلیمو

لیمو یکی از مرکباتی است که بیشترین استفاده را در تهیه انواع غذاها و دسرها دارد. ترکیب کره و آب لیمو باعث لذیذتر شدن غذاهای دریایی، غذاهای گوشتی و دسرها می شود. می توانید پوست لیمو را به چای، سوپ و انواع نوشیدنی های خود اضافه کنید. در این قسمت در مورد کاربردهای مختلف آبلیمو صحبت کردیم:

  • برای تهیه سوپ مرغ می توانید از آبلیمو استفاده کنید.
  • می توانید کیک خامه ای لیمویی درست کنید.
  • چای لیمو درست کن این نوشیدنی کم قند، کم کالری و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین خطر ابتلا به سرطان، دیابت، آرتریت و سایر بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: 24 کاربرد باورنکردنی پوست لیمو که نمی دانستید

آخرین کلمه

آبلیمو یکی از پرطرفدارترین چاشنی های غذایی در سراسر جهان است که می توان آن را با دسرهای مختلف و یا به سادگی با یک لیوان آب مصرف کرد. از مهم ترین خواص آبلیمو می توان به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، ضد باکتری و ضد قارچ بودن، کنترل وزن و لاغری اشاره کرد. ویتامین C موجود در آب لیمو در افزایش تولید کلاژن و جلوگیری از پیری موثر است. برای درمان شوره سر، آکنه و جوش های سر سیاه می توانید از آب لیمو استفاده کنید. البته مصرف آبلیمو بی ضرر نیست. اگر معده درد یا سردرد میگرنی دارید بهتر است از آب لیمو پرهیز کنید.

منبع

webmd.com

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است. قبل از استفاده از پیشنهادات این مقاله حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر سلب مسئولیت انتخابتو را بخوانید.

سوالات متداول

آیا می توان هر روز لیموترش مصرف کرد؟

آره. تا زمانی که مصرف لیمو عارضه ای نداشته باشد، می توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

فایده نوشیدن آب لیمو در صبح چیست؟

نوشیدن آب و آب لیمو با هم می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و انرژی شما را افزایش دهد.

آیا آب لیمو برای کلیه ها مفید است؟

آره. نوشیدن روزانه آب لیمو می تواند به شما در پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند.

مصرف روزانه آب لیمو چه فایده ای دارد؟

مصرف روزانه آب لیمو فواید زیادی دارد. این موارد شامل پیشگیری از کم خونی، جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی است.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا