مستندی در جستجوی پاسدار طالقانی، بازرگان، روزبه و دیگران / استوار ساقی در زندانی که 40 سال پیش ویران شد چه کرد؟

مستندی در جستجوی پاسدار طالقانی، بازرگان، روزبه و دیگران

میلاد محمدی کارگردان مستند «استوار ساقی» در گفت و گو با انتخابتو درباره این مستند گفت: قسمت اصلی تصویربرداری فیلم سینمایی «استوار ساقی» که بیشتر شامل مصاحبه با افراد آگاه و شاهدان عینی در قزل است. زندان قلعه در حال حاضر در حال بازسازی است.» از آنجایی که نزدیک به 40 سال است که زندان قزل قلعه تخریب شده و عکس ها و تصاویر آن محدود است، در حال حاضر بر بازسازی محوطه زندان تمرکز کرده ایم. تصویر دقیق با منابع موجود، با این حال، جستجوی مستند تقریباً به پایان رسیده است، ما با پروژه تحقیقاتی خود تا آخرین روز ادامه خواهیم داد و هر زمان که بخواهید می توانیم منبع جدیدی پیدا کنیم و اطلاعات خود را در مورد زندان تکمیل کنیم.
کارگردان مستند «استوار ساقی» درباره شکل گیری ایده این مستند گفت: زندان قزل قلعه یکی از مکان های مهم تاریخ معاصر ماست. با نگاهی به این زندان، این زندان مکانی بود که زندانیان سیاسی از اقشار مختلف و مبارزان وابسته به رژیم پهلوی از اواسط دهه 30 تا پایان دهه 40 به نوعی درگیر این زندان بودند. در این زندان اسامی شخصیت ها و شاگردان گمنامی چون آیت الله طالقانی، مهندس بازرگان، حسین روزبه یافت شد و بخش قابل توجهی از تاریخ مبارزات معاصران در زندان قزل کله به وقوع پیوست. با مطالعه تاریخ شفاهی و بررسی خاطرات افراد، همواره به این زندان برمی خوریم و تقریباً در تمام خاطرات با آن مواجه می شویم; نام ثابت ساقی نشانگر بود.
وی افزود: همیشه وقتی از آن دوره تاریخی و زندان قزل قلعه می خواندیم، نام استوار ساقی را می دیدیم و همین موضوع باعث کنجکاوی شخصیت استوار ساقی می شد. از آنجایی که داستان های جالبی از سوی افراد مختلف در مورد این شخص منتشر شد، ما شروع به تعجب کردیم که چنین فردی در این زندان چه می کند و سرنوشت او چه بوده است. وقتی کمی روی انبار بارمن تمرکز کردیم به روایت ها و داستان های جالبی برخوردیم که فکر می کردیم نباید در تاریخ گم شود و شاید وجود چنین شخصیتی در چنین مکان و دوره تاریخی حرفی برای گفتن و گفتن داشته باشد. برای مخاطب جذاب است. به همین دلیل روی این موضوع متمرکز شدیم و تصمیم گرفتیم این مستند را بسازیم.

محمدی درباره حضور خود در هجدهمین جشنواره «سینما-غکریت» گفت: مستند «به امید خدا» «استوار ساقی» به جشنواره امسال می رسد و تمام تلاش خود را برای تحقق آن می کنیم. دسترسی محدود به آرشیو، در دسترس بودن افراد مربوطه و غیره. مشکلاتی باعث شد که تولید این اثر به کندی پیش برود.

این مستندساز در بخشی دیگر از سخنان خود درباره همکاری خود با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن گفت: همکاری با مرکز گسترش تجربه بسیار خوبی به ویژه برای مستندسازان است. اینجا تنها جایی است که مستندهای حرفه ای و حرفه ای ارائه می دهد، نگاه کارشناسانه دارد و سختی های مستند را درک می کند. آنها واقعاً از مستندسازان حمایت می کنند و دلیل این امر این است که افرادی که در مرکز پخش مستند قرار دارند کاملاً نخبه هستند و حتی برخی از آنها مستندساز هستند.
در پایان میلاد محمدی کارگردان مستند «استوار ساقی» شرایط کنونی سینمای مستند را اینگونه تشریح کرد: ما مستندسازان جوان، خلاق و متفکری داریم و آثار بسیار خوبی از این مستندسازان دیده ایم، اما چالش واقعی همین است. مهمترین مشکلی که مستندسازان با آن مواجه هستند محدودیت نهادها، سازمان ها و نهادهای حامی تولید فیلم مستند به ویژه فیلم های غیر سفارشی است. متأسفانه برخی از آثار با تحقیق و دقت کمتری تولید می شوند که بر ظاهر مستند تأثیر می گذارد. به غیر از جشنواره موجود، فضایی برای ارائه مستند وجود ندارد که اگر تحقیرآمیز به آن نگاه کنیم، فضای بسیار کمی برای ارائه وجود دارد. خیلی از مستندهای خوب نمی توانند به دست مخاطب برسند که باعث می شود ذائقه مردم در این زمینه رشد نکند. بودجه های کم نیز بسیار قابل توجه است. نبود آرشیو سازمان یافته و در دسترس برای مستندسازان نیز مشکل کنونی است.
مستندهای «پنج روز نخست وزیری»، «کفش پاراز»، «روز کودتا» و «عشق شمعدانی» به کارگردانی میلاد محمدی.
«استوار ساقی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن است.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین