تب دنگی چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؟

شیوع تب دنگی در برخی کشورها آماده سازی کادر

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدشهنام آرشیو در کنگره یک روزه تب تب دنگی با اشاره به این آتش تب دنگی این بیماری ویروسی است که توسط پشه منتقل می‌شود، گفت: این بیماری از سال 2019 توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از 10 تهدید اصلی برای بشریت معرفی شده و شایع‌ترین بیماری منتقل شده از طریق ناقلین محلی است. .

وی افزود: حدود 20 درصد از بیماران دارای علائم خواهند بود، بنابراین نکته مهم این است که حدود 80 درصد بیماران مبتلا به این بیماری بدون علامت هستند و بیشتر انتقال توسط افرادی است که علائم ندارند. 40 تا 50 درصد از جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند. این پشه ها هستند که در معرض چنین بیماری هایی قرار می گیرند و این تعداد هر ساله به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و افزایش تعداد سفرها بیشتر می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: سال گذشته بیشترین موارد گزارش شده از این بیماری در جهان ثبت شد و شیوع گسترده آن در کشورهای اروپایی که ناقل اصلی آن هستند و همچنین در آمریکای جنوبی بود. ، بسیار بزرگ بود. مهمترین منبع بیماری پشه Aedes albopictus است. بر اساس گزارش ها منبع اصلی این پشه و بیماری آسیای جنوب شرقی بوده است.

آرشیو وی با بیان اینکه حدود 70 تا 75 درصد موارد بیماری در جنوب شرق آسیا است، گفت: در سال های گذشته این بیماری در کشورهای اندونزی، بنگلادش، هند و تایلند بسیار دیده شده است اما کشورهایی مانند سنگاپور تجربه بیشتری در مقابله با این بیماری دارند. .

وی ادامه داد: زمانی که نقشه سال 2011 را با نقشه سال گذشته مقایسه کردیم، مشاهده کردیم که این بیماری در کشورهایی مانند آمریکای جنوبی، چین و استرالیا در حال شیوع است در حالی که برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس این بیماری را ثبت نکرده اند. هشدار دهنده است که سازمان بهداشت جهانی از پیامدهای آتی این اپیدمی و جهت گیری کشورهای خلیج فارس به کشور جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علت اصلی ابتلا به این بیماری گفت: پشه آئدس آئگیپتی نسبت به گونه‌ای دیگر که در ایران شایع‌تر است، پشه مهاجم‌تری است و باید دو ساعت قبل از غروب آفتاب با لباس سفر کنند. باز کن.

آرشیو وی با بیان اینکه دو روز قبل از شروع علائم بالینی و دو روز بعد از شروع تب احتمال انتقال وجود دارد و احتمال انتقال بیماری از پشه به انسان، از انسان به پشه از طریق انتقال خون وجود دارد. یا از انسان به انسان با سرنگ آلوده، پیوند عضو از مادر به جنین انجام می شود، همچنین طول عمر این پشه ها یک تا چهار هفته است، پشه های بالغ هر یک تا دو ساعت یک بار خون می مکند و به طور متوسط ​​40 تا 50 خون در طول زندگی خود می مکند.