بدترین زمان برای نوشیدن قهوه

بدترین زمان برای نوشیدن قهوه

بدترین زمان برای نوشیدن قهوه

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که به دلیل محتوای بالای کافئین آن مشهور است. بسیاری از مردم ترجیح می دهند بعد از بیدار شدن از خواب قهوه بنوشند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند قهوه را با صبحانه یا به عنوان میان وعده بنوشند.

به گزارش بهداشت نیوز، بهترین زمان مصرف قهوه برای بهره مندی بیشتر از خواص آن چه زمانی است؟ این سوالی است که در مقاله بعدی به آن پاسخ خواهیم داد.

۲ ساعت پس از بیدار شدن از خواب قهوه بنوشید

به نظر می رسد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه حدود ۲ تا ۴ ساعت پس از بیدار شدن از خواب باشد. به عنوان مثال، اگر فردی ساعت 6.30 صبح از خواب بیدار شود، این ساعت بین 9.30 تا 11.30 است. در واقع نوشیدن قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اثرات انرژی زا این نوشیدنی را کاهش می دهد زیرا سطح هورمون استرس; کورتیزول در این زمان بالاترین میزان است. کورتیزول هورمونی است که هوشیاری و تمرکز را افزایش می دهد و در عین حال سطح متابولیسم بدن، پاسخ سیستم ایمنی و فشار خون را نیز تنظیم می کند. این هورمون از یک ریتم منحصر به فرد برای چرخه خواب و بیداری پیروی می کند. 30 تا 45 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب به اوج خود می رسد و در سایر ساعات روز به تدریج کاهش می یابد. زمان بین بیدار شدن از خواب تا نوشیدن قهوه مهم است زیرا زمانی که سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا باشد، نوشیدن قهوه می تواند به تدریج سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند. علاوه بر این، افزایش هورمون کورتیزول ناشی از مصرف کافئین در افرادی که به طور منظم آن را مصرف می کنند کاهش می یابد.

ورزشکاران نباید تاثیر قهوه را فراموش کنند

قهوه علاوه بر تاثیری که در افزایش هوشیاری دارد، به عنوان یک محرک موثر برای ورزشکاران نیز شناخته شده است. بنابراین، قهوه می تواند جایگزین خوب و ارزان تری برای مکمل های کافئین باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کافئین خستگی ورزش را به تاخیر می اندازد و قدرت و قدرت عضلانی را افزایش می دهد. برای بهره مندی از اثرات قهوه، به ورزشکاران توصیه می شود 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین یا مسابقات قهوه بنوشند تا سطح کافئین به بالاترین حد در بدن برسد. این نوشیدنی همچنین حاوی اسید آمینه ای به نام L-theanine است که خاصیت آرامش بخشی دارد.

چه زمانی نباید قهوه بنوشید؟

کافئین موجود در قهوه علاوه بر افزایش توانایی ها و هوشیاری ورزشکاران می تواند باعث اختلال خواب و اضطراب در برخی افراد نیز شود. اثر محرک قهوه بسته به خصوصیات افراد مختلف بین ۳ تا ۵ ساعت در بدن باقی می ماند و تا ۵ ساعت تقریباً نیمی از کافئین در بدن باقی می ماند. بنابراین، نوشیدن قهوه به مدت طولانی قبل از رفتن به رختخواب می تواند خواب را مختل کند و در نتیجه حداقل 6 ساعت استراحت ضروری است. قهوه علاوه بر اختلالات خواب، احساس اضطراب را در برخی افراد نیز افزایش می دهد و بهتر است کسانی که از اضطراب رنج می برند مصرف این نوشیدنی را قطع کرده یا به حداقل برسانند.