تاثیر اشعه ماوراء بنفش بر بدن + محلول هایی برای محافظت از پوست در صورت هشدار خطرناک

تاثیر اشعه ماوراء بنفش بر بدن محلول هایی برای

بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان هواشناسی انتخابتو، شاخص UV در ساعات اوج تابش خورشید یعنی بین ساعت 10 صبح تا 16 عصر بسیار خطرناک خواهد بود. و شهروندان احتیاطات لازم را به عمل آورند. برای محافظت از پوست خود

سرطان پوست که بیشتر در پوست سر، صورت، لب ها، گوش ها، گردن، سینه، بازوها، دست ها و پاها بروز می کند، شایع ترین نوع سرطان است. یکی این ماده که به نام اشعه ماوراء بنفش نیز شناخته می شود، یکی از عوامل اصلی سرطان پوست است و از جهات مختلف بر سلامت پوست تأثیر می گذارد و باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها می شود.

نور خورشید حاوی انواع مختلفی از اشعه ها است که می تواند عواقب مختلفی بر روی پوست داشته باشد و آسیب های ناشی از این اشعه ها بیشتر به صورت آفتاب سوختگی، لک، تاول و خارش روی پوست ظاهر می شود.

سه نوع اشعه UV عبارتند از:

اشعه UVA: روند پیری سلول های پوست را تسریع می کند و به نظر می رسد در ایجاد برخی از سرطان های پوست نقش دارد.

اشعه UVB: به DNA آسیب می رساند و باعث آفتاب سوختگی و سرطان پوست می شود. در واقع، برخی از اشعه‌های فرابنفش پتانسیل نفوذ به عمق پوست و تغییر DNA را دارند، بنابراین محافظت نکردن از خود در برابر نور خورشید می‌تواند به تدریج منجر به تغییر رنگ پوست یا عواقب جبران‌ناپذیری شود. حتی سرطان پوست

اشعه UVC: این شدیدترین نوع تابش فرابنفش است اما به سطح زمین نمی رسد. بنابراین عامل خطرناکی برای انسان نیست.

اشعه های UVA و UVB می توانند منجر به پیری زودرس پوست، ایجاد لکه های خورشیدی (لکه های پیری)، چین و چروک های عمیق، سوختگی و انواع سرطان های پوست شوند. سرطان سلول بر اساس، سرطان سلول سنگفرشی و ملانوما تبدیل شود

قرار گرفتن در معرض تابش یکی خطرات چیست؟

سوختگی پوست: تماس مستقیم با نور و اشعه خورشید یکی باعث می شود پوست و آن ناحیه بسوزد. پوشاندن پوست برای جلوگیری از تماس مجدد با نور و استفاده از کرم ضد آفتاب این مشکل را حل می کند.

سرطان: تماس مستقیم و طولانی مدت با تشعشع یکی در دراز مدت باعث سرطان پوست می شود.

آسیب چشم: تابش مستقیم یکی نور خورشید به چشم آسیب می رساند و باعث سوختن لایه های مختلف آن می شود.

روش های محافظت از پوست در صورت هشدار پرتوهای خطرناک UV

استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب بسیار مهم است، به خصوص از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که نور خورشید شدیدترین است و لباس های رنگ روشن و بافتی که بازوها و پاها را می پوشانند می توانند محافظت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد کنند.

استفاده از عینک آفتابی با فیلتر اشعه ماوراء بنفش و کلاه لبه‌دار می‌تواند به محافظت از صورت و چشم‌های شما کمک کند، اما بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی پوست، اجتناب از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، به ویژه در ساعات اوج مصرف است.

به یاد داشته باشید که علاوه بر نور مستقیم خورشید، اشعه ماوراء بنفش (UV) حتی در سایه نیز وجود دارد، اشعه ماوراء بنفش به دلیل انعکاس از سطوح مختلف مانند آب، ساختمان ها، زمین می تواند به پوست برسد، بنابراین باید از اشعه UV استفاده کرد. ضدآفتاب و سایر اقدامات احتیاطی محافظت حتی در سایه نیز توصیه می شود و اگر افراد مجبور به فعالیت در فضای باز در این ساعات هستند باید از چتر و سایبان استفاده کنند.