تزریق 8.2 مطالعه برای تامین نقدینگی صنعت دارو / رشد مثبت تولید برخی شرکت های دارویی

سرم رتبه اول مصرف در کشور وارفارین به صورت گسترده

انتخابتو و به نقل از سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی گفت: در سال 1400 ارز دارویی بیش از پنج میلیارد و مقداری از آن برای مصارف پزشکی بوده است. برای اطمینان برای واکسن کرونا و مقداری هم برای دارو و لوازم پزشکی بود. در سال 1401 این مقدار بدون تغییر باقی ماند. در سال 1402 سهمیه ارزی 4 میلیارد دلار بود و در سال 1403 به 3.5 میلیارد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه اصلاح سیاست ارزی نیازمند نقدینگی و تسهیلات ارزی و ریالی است و مطالبات حوزه دارویی باید توسط نهادهای بیمه پرداخت شود، ادامه داد: شرکت های دارویی اذعان دارند که مشکل واقعی تامین نقدینگی است، یعنی تامین نقدینگی. با دستور رئیس جمهور 8200 و 1 میلیارد از مطالبات داروخانه ها، شرکت های دارویی و ناشران پرداخت شد. اعتبار 6 میلیارد و 400 میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شده و امیدواریم به زودی تامین شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بارها اعلام کرده ایم که منابع دارویی باید از بودجه عمومی تخصیص یابد و انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی یکی از تصمیمات صحیح دولت بود. هدف آن انتقال منابع دارویی به بودجه عمومی بود که با دستور رئیس جمهور و تصویب هیئت وزیران، بخش زیادی از منابع دارو به بودجه عمومی واریز شد.

محمدی با تاکید بر اینکه یکی از نقاط قوت صنعت دارو در کشور خودکفایی آن است، افزود: اجازه نمی دهیم صنعت دارو آسیب ببیند و با پیگیری فرصت های ریالی و نقدینگی به تقویت این حوزه کمک می کنیم. امیدواریم با پیگیری های مستمر وزیر بهداشت و رئیس جمهور کشورمان که پزشکان متخصص و صاحب نظر در حوزه سلامت هستند، این مشکلات در حوزه پزشکی برطرف شود.