تیر 1403 خرداد 1376؟ این بار با لهجه آذری!

تیر 1403 خرداد 1376؟ این بار با لهجه آذری

پس از انتشار اسامی پزشکان در بین افراد تایید صلاحیت شده، بسیاری از خبرنگاران اصلاح طلب موج جدیدی را با نام پزشکان در فضای مجازی هدایت کردند.


بهترین: ساعاتی پیش تکلیف تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات 17 تیرماه تعیین شد. لیست 6 نفره با درج دو نام سرشناس از جمله احمدی نژاد و لاریجانی اعلام شد. اما چیزی که این لیست را کمی متفاوت می کند حضور مسعود مزکیان به عنوان نماینده جبهه اصلاحات است.

پس از انتشار اسامی پزشکان در بین افراد تایید صلاحیت شده، بسیاری از خبرنگاران اصلاح طلب موج جدیدی را با نام پزشکان در فضای مجازی هدایت کردند. البته موج مشابهی در اطراف عبدالناصر همتی در انتخابات 1400 رخ داد، اما تفاوت آشکار امسال این است که به نظر می رسد کیفیت حمایت از پزشکان کمی بالاتر است.

البته اخیرا آذر منصوری رهبر جبهه اصلاحات و محمدرضا خاتمی تلاش کردند تا یکی از چهره های شاخص این طیف را وارد رقابت های انتخاباتی کنند و اکنون به نظر می رسد این تلاش نتیجه داده و شورای نگهبان نیز قدمی برداشته است. در این راستا. وی به حضور یک چهره ذاتا اصلاح طلب در هشتمین دوره انتخابات ارو اذعان داشت. البته نمی توان این نکته را نادیده گرفت که شاید افراد معتدلی مانند علی لاریجانی با آرمان های سیاسی منصور و خاتمی سازگاری نداشته باشند و اکنون با حضور پزشکان شرایط کمی متفاوت است.

از پزشکان چه می دانیم؟

این را می دانیم مسعود مزیکیان 68 ساله که پنج دوره متوالی نماینده تبریز در مجلس بود، وزیر بهداشت دولت دوم اصلاحات و فوق تخصص جراحی قلب بود. البته او اکنون تنها امید جبهه اصلاحات برای تشکیل دولت است. در این سال ها پزشکان با استفاده از تریبون مجلس سعی در اتخاذ مواضع مختلفی داشتند. مثل ماجرای حصر یا قیمت بنزین در آبان 98. او همیشه سعی کرده در صف افکار عمومی بایستد و البته در تبریز هم از محبوبیت بالایی برخوردار است.

تیر 1403 خرداد 1376؟  این بار با لهجه آذری!

حالا در اولین گام انتخابات پس از معرفی رسمی نامزدهای تایید صلاحیت شده، پزشکان به بنیاد امید ایران رفتند و با محمدرضا عارف (معاون اول دولت دوم خاتمی) دیدار کردند. او اکنون از حمایت دومین چهره شاخص دولت اصلاحات برخوردار است و به احتمال زیاد محمد خاتمی نیز در روزهای آینده موضعی مشابه علیه او اتخاذ خواهد کرد. آنچه قبلا در اسفند 94 و خرداد 96 دیده بودیم.

من منتظر یک دوقطبی اولیه هستم

اما حالا ویدئویی تبلیغاتی از پرسه زدن پزشکان در تالار مجلس منتشر شده و او با توجه به تخصصش عنوان «پزشک برجسته کشور» را به خود اختصاص داده است. نتیجه همه این رویدادها اکنون بوی دوقطبی بنیادی می دهد. یک دوقطبی از خرداد 76 از جناح راست شاید کسی جایگاه سخنران را بگیرد و از پزشکان آن بخش بخواهد که خاطرات خاتمی را زنده کنند.

تیر 1403 خرداد 1376؟  این بار با لهجه آذری!

البته فقدان صلاحیت احمدی نژاد و لاریجانی به شکل گیری این دو قطب نسبتا مشخص کمک زیادی خواهد کرد. حالا آرای اصولگرایان بیشتر به دو گزینه متمایل شده و با توجه به اسامی تایید شده احتمال توفیق جلیلی و قالیباف بیشتر از سایر کاندیداها است اما حالا به نظر می رسد با تصمیم شورای نگهبان معادله حل شود. . 8 جولای کمی پیچیده تر خواهد شد.

بوی 76 میدی؟

اما در این 27 سالی که از خرداد 1355 می گذرد، بسیاری از مسائل یکسان نیست و ایرانی ها مردم بالنده دهه 70 نیستند. همان کسانی که تاریخ را بازنویسی کردند و 20 میلیون رای به حساب خاتمی ریختند. البته طبق آمار انتخابات 1400 شاید این بار شرایط کمی متفاوت بوده است. اکنون به نظر می رسد که 17 تیر با حداقل چند میلیون رای خاموش مواجه است و همین چند میلیون رای سرنوشت این انتخابات را رقم خواهند زد. در سال 1355 شاید کمتر کسی فکر می کرد که محمد خاتمی هشت سال در رأس دولت باشد و چهره جدیدی از ایران در جامعه جهانی به نمایش بگذارد، اما غیرمنتظره ترین نتیجه اتفاق افتاد و خرداد در تاریخ ماندگار شد.


فرش بهشتی_اف پلاس




نصب بهترین اپلیکیشن برای دسترسی سریع به آخرین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان.






ایمپلنت، ارتودنسی و کامپوزیت دندان

علاوه بر تضمین کیفیت و گارانتی

پرداخت اقساطی توسط متخصص مجرب

ایمپلنت با 15 سال گارانتی 9.5 میلیون تومان






به گزارش رسانه انتخابتو