حفاری برای ساخت نیروگاه خبر/ بقایای اسکلت 16 هزار ساله پیدا شد/ عکس

حفاری برای ساخت نیروگاه خبر بقایای اسکلت 16 هزار ساله

به گزارش انتخابتو، این غارها در دره دورافتاده «ننگیری» در حدود ۲۱۵ کیلومتری شمال کوالالامپور قرار دارند. اگر مخزن سد طبق برنامه در اواسط سال 2027 پر شود، دریاچه ای به مساحت 53 کیلومتر مربع ایجاد می شود که نیروگاه برق آبی 300 مگاواتی را تغذیه می کند و غارها زیر آب می روند.

زولیسکندر رملی باستان شناس از دانشگاه ملی مالزی در مورد پارچه های جدید گفت: «به نظر می رسد بیشتر اسکلت ها متعلق به فرهنگ پیش از نوسنگی این منطقه باشد.

برخی از محققان بر این باورند که این فرهنگ شاخه ای از فرهنگ شکارچی-گردآورنده “هوآبینهی” است که ابزارهای سنگی متمایز را ساخته است. این ابزارها در سایر نقاط آسیای جنوب شرقی از جنوب غربی چین تا اندونزی نیز یافت شده است.

رملی که رهبری کاوش‌ها در دره ننگیری را بر عهده دارد، گفت که تیم او بقایای 16 نفر را پیدا کردند که در 13 غار آهکی در چهار مکان دفن شده بودند.

نتایج تاریخ نگاری نشان می دهد که قدیمی ترین اسکلت کشف شده در غارهای دره ننگاری مربوط به 14000 تا 16000 سال پیش است. بیشتر اسکلت های دیگر بیش از 10000 سال قدمت دارند.

به گفته سرپرست تیم باستان شناس، 15 اسکلت به صورت خمیده یا کاملا خمیده دفن شده است که نشان از روش تدفین پیش از نوسنگی در این منطقه دارد.

در این میان، نمونه‌های تاریخ‌گذاری لایه‌های رسوبی غار برگرفته از گور اسکلت دیگری نشان می‌دهد که منشأ آن به دوره نوسنگی یعنی تقریباً ۶ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

باستان شناسان در این غارها 16 اسکلت و همچنین بیش از 71000 ابزار، خرده های سفال و تزئینات سنگی ماقبل تاریخ را کشف کردند.

دکتر رملی می‌گوید که بیشتر آثار باستانی اشیایی بودند که عمداً همراه با مردگان در غارها دفن شده بودند.

گورهای پیش از نوسنگی اغلب حاوی ابزار سنگی ساخته شده از هماتیت یا کانی های اخرایی قرمز و کریستال بودند، در حالی که گورهای نوسنگی حاوی اشیایی مانند دستبندهای سنگی، ابزار سنگی صیقلی و خرده های سفال بودند.

کار اکتشاف و بررسی در میادین دره ننگری در مارس 2022 آغاز شد و تا اکتبر 2023 ادامه یافت.

پیش بینی می شود پروژه برق آبی ننگری 5 میلیارد رینگیت یا بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

پیش بینی می شود ساخت این سد علاوه بر تامین بخشی از شبکه برق مالزی و آب برای پروژه های آبیاری، برای 2000 نفر برای مردم محلی و سایر مردم محلی شغل ایجاد کند.

این در شرایطی رخ می دهد که منتقدان می گویند سد ساخته شده تأثیر منفی بر روستاهای حاشیه رودخانه ننگیری خواهد گذاشت و زمین ها و جنگل های اجدادی آنها را زیر آب می برد.

2333216

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین