در این شهر ایرانی گورستانی وجود ندارد

در این شهر ایرانی گورستانی وجود ندارد

انتخابتو دلگرم، تنها شهر ایرانی بدون قبرستان در کجای ایران قرار دارد؟

جالب است بدانید شهرهایی در دنیا هستند که به دلایل مختلف از قبرستان استفاده نمی کنند و ایران یکی از شهرهایی است که گورستان ندارد. تنها شهر ایران که گورستان و قبر ندارد، شهر مرزی جلفا است. مردم اینجا سالهاست که برای دفن مردگان خود به روستاهای اطراف می روند.

دلیل ش چیه؟

دلیل اصلی عدم وجود قبر در شهرستان جلفا بومی نبودن اهالی آن است.

با توجه به اینکه شهرستان جلفا در گذشته به دلیل مبدا واردات کالاهای اساسی، گمرک و راه آهن فعال بوده، مردم فقط برای کار به این شهر می آمدند و همه اهالی این شهر بومی نبودند، حتی پس از مرگ نیز مردم به این شهر می آمدند. در شهر خود یا در شهرهای نزدیک به شهر جلفا دفن شده اند.

به شهادت اهالی جلفا، این شهر در گذشته به دلیل دورافتادگی به عنوان تبعیدگاه مورد استفاده قرار می گرفته است، از این رو روزهای این شهر پر از هرج و مرج بوده و شب ها در تنهایی و سکوت مطلق سپری می شده است.

جلفا کجاست؟

جلفا یکی از زیباترین شهرهای استان آذربایجان شرقی است. شهرستان مرزی جلفا که در کرانه جنوبی رود ارس و در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار دارد مملو از جاذبه های گردشگری منحصر به فردی است که در تمام فصول سال گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند.

فرهنگ و سنت های شهر جلفا

مردم شهرستان جلفا مردمی اصیل، مهمان نواز و پایبند به سنت های زیبا و اعتقادات مذهبی هستند. عید نوروز، مراسم عزاداری محرم، چهارنبش سوری، سیزده به در، عید فطر، عید غدیر و غیره. نحوه برگزاری اعیاد ملی و مراسم مذهبی در این شهر مانند سایر شهرهای ایران است.

اماکن دیدنی شهرستان جلفا

شهرهایی که در حاشیه رودخانه ها و در دل کوه ها واقع شده اند و در گذشته محل سکونت ادیان مختلف بوده اند، به دلیل زیبایی های طبیعی، جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی، گزینه های بی نظیری برای سفر به شمار می روند. به خصوص اینکه این شهرها در منطقه آزاد واقع شده و با کشورهای دیگر همسایه هستند، ارزش سفر را افزایش می دهد.

جلفا شهری است که با آثار تاریخی منحصر به فرد و جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی بسیار غنی پس از تبریز به دومین شهر توریستی آذربایجان شرقی تبدیل شده است. برخی از جاذبه های جلفا عبارتند از:

رودخانه ارس

رود ارس رودخانه ای نسبتا پر و خروشان است که از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می گیرد.

این رودخانه از ترکیه، نخجوان، جلفا و ارمنستان می گذرد، از مرز ایران می گذرد، سپس وارد جمهوری آذربایجان می شود و به رود کورا می ریزد.

صومعه سنت استپانوس

کجای ایران است که گورستان ندارد؟

کلیسای سنت استفانوس یکی از مهمترین کلیساهای ایران است که به نام یکی از مبلغان مسیحی نامگذاری شده است. این کلیسا پس از کلیسای سیاه، دومین کلیسای مهم ارامنه در کشور است. کلیسای سنت استپانوس در شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی در حاشیه رود ارس و بر روی تپه‌هایی به نام ماغرد ساخته شده است.

آبشار آسیاب ویرانه

کجای ایران است که گورستان ندارد؟

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاذبه های جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این آبشار در کنار آسیاب قدیمی در دره و در میان صخره ها قرار دارد و به همین دلیل به آن آبشار خرابه آسیاب نیز می گویند. به این مکان در ترکی آذری «خرابه دیرمان» نیز می گویند.

بازارچه مرزی جلفا

کجای ایران است که گورستان ندارد؟

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس در شهرستان جلفا و در مرز جمهوری خودمختار نخجوان ایران قرار دارد. این بازار در سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرد و در حال حاضر یکی از غنی ترین بازارهای استان آذربایجان شرقی و جاذبه های گردشگری جلفا است.

به گزارش سلامنو