شهر هل در ایران کجاست؟

شهر هل در ایران کجاست؟

هل به عنوان سومین ادویه گران دنیا بعد از زعفران و وانیل شناخته می شود و بسیاری از سرآشپزها حتی عنوان ملکه ادویه ها را به این ادویه نسبت می دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، هل را بیشتر مردم دنیا می شناسند و به عنوان ادویه در آشپزی از آن استفاده می کنند. از کاری هندی گرفته تا نان های اسکاندیناویایی و دسرهای ایرانی. اگر چه هل یکی از سوغات مشهد است، اما شهر کرمان که در کنار زعفران و زرشک رتبه نخست تولید و کشت هل را دارد، شهر هل ایران است.

این محصول در کرمان و همچنین در هرمزگان و اهواز کشت می شود.

سرزمین هل

گیاه هل از خانواده زنجبیل است و در مناطق کوهستانی و سایه درختان می روید، منشا اصلی آن آسیای جنوب شرقی و هند است. یکی دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان این گیاه کشور گواتمالا است.

هند اولین و قدیمی ترین نقطه در جهان برای برداشت هل است و پس از گواتمالا بهترین تنوع هل را دارد. آب و هوای همه مناطق ایران برای کشت و تولید هل مناسب نیست. شهرهایی که باد شدیدی ندارند و دمای آن بین 10 تا 35 درجه مناسب است، ممکن است گزینه مناسبی برای کاشت هل باشند. بنابراین باید در نظر گرفت که خاستگاه کشت هل کرمان است.

در کرمان هل بیشتر در گلخانه ها کشت می شود. مساحت گلخانه های جنوب کرمان بالغ بر 2500 هکتار است.

(تصاویر) شهر هل در ایران کجاست؟

چه کار کرده ای؟

دو سال پس از کاشت هل، این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و میوه می دهد. اولین گلها از اردیبهشت ظاهر می شوند و گلدهی تا مرداد و گاهی تا سپتامبر ادامه دارد.

15 تا 25 روز طول می کشد تا میوه های این گیاه رسیده و سبز شوند و سپس این گیاه را در خشک کن، در معرض آفتاب یا در کوره های مخصوص خشک می کنند. برای اینکه گیاه هل از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد باید زمانی برداشت شود که کاملاً بالغ شده و میوه آن کاملاً سبز باشد. وقتی کاملا بالغ شد به راحتی از شاخه جدا می شود. هل به دلیل قدرت آنتی اکسیدانی بالا شناخته شده است و در طب سنتی ایران کاربردهای فراوانی دارد.

طبق آمار

هر بوته هل به طور متوسط ​​200 گرم وزن میوه خشک در سال تولید می کند. همچنین عملکرد این گیاه بین 100 تا 170 کیلوگرم در هکتار است. با این حال، این مقدار متغیر است و ممکن است بسته به شرایط مختلف تغییر کند. میانگین قیمت هل سبز در بازار 3 میلیون و 300 هزار تومان است.

(تصاویر) شهر هل در ایران کجاست؟