صدمین سالگرد مردی که شاه را برای همیشه به مصر فرستاد

صدمین سالگرد مردی که شاه را برای همیشه به مصر

جیمی کارتر، سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا که دوران تصدی وی در کاخ سفید بیش از چهار سال طول نکشید و تحت تاثیر سیاست های منفی اقتصادی و همچنین انقلاب اسلامی و حوادث بعدی قرار گرفت، دیروز 100 ساله شد.


بهترین برای: جیمی کارتر، سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا که دوران تصدی وی در کاخ سفید بیش از چهار سال طول نکشید و تحت تاثیر سیاست های منفی اقتصادی و همچنین انقلاب اسلامی و حوادث بعدی قرار گرفت، دیروز 100 ساله شد. وی در سال های اخیر از بیماری های مختلفی از جمله تومور بدخیم پوستی رنج می برد.

در دوران انقلاب در ایران و بی‌ثباتی و درگیری‌ها در کشور، رسانه‌های آمریکایی به تریبونی تبدیل شدند که در مقابل انتقادات بین‌المللی از جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا حمایت کردند. در هفته دوم ژانویه 1979، تایم در گزارش کامل خود با عنوان “اولویت های پرزیدنت کارتر برای سال 1979” مشکلات پیش روی جیمی کارتر در سال جدید را در سیاست خارجی به ویژه در منطقه خاورمیانه برجسته کرد.

این گزارش که همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا به فرانسه برای شرکت در کنفرانس گوادلوپ (برای مقابله با بحران ایران و خاورمیانه) منتشر شده است، به شرح زیر است:

مسائلی که رئیس جمهور با آن مواجه است اغلب پیچیده است و تصمیمات باید سریع گرفته شود. ناآرامی در ایران و تهدید اتحاد جماهیر شوروی مسائل جزئی نیستند و مطمئناً بر سیاست های بلندمدت رئیس جمهور تأثیری نخواهد گذاشت. شاید به همین دلیل بود که کارتر از زبیگنیو برژینسکی، مشاور ارشد امنیت ملی خود خواست تا دیدگاه خود را در مورد مسائل پیش روی ایالات متحده در سال 1979 همراه با مروری کوتاه بر مسائل و مشکلات جهانی ارائه دهد. برژینسکی در پایان دسامبر پرونده سیاه را به رئیس جمهور تحویل داد. مشاور امنیت ملی رئیس جمهور تاکنون در مورد جزئیات این پرونده چیزی نگفته است. فقط می گوید: ما در تلاش هستیم تا چارچوبی کلی برای کمک هر چه بیشتر جامعه بین المللی آماده کنیم.

صدمین سالگرد مردی که شاه را برای همیشه به مصر فرستادصدمین سالگرد مردی که شاه را برای همیشه به مصر فرستاد

نگرانی کشورهای اروپایی از وضعیت کنونی باعث شد رئیس جمهور به گوادلوپ سفر کند و در کنفرانس مشترکی با حضور سران سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) وضعیت موجود را بررسی کند. هلموت اشمیت صدراعظم آلمان، جیمز کالاهان نخست وزیر بریتانیا و گیسکاردستن همتای فرانسوی رئیس جمهور در این کنفرانس حضور دارند. اگرچه مشاور امنیت ملی رئیس جمهور به محتوای گزارش خود اشاره ای نکرد، اما به نظر می رسد اولویت های کارتر برای گفتگو در سیاست خارجی کشور در کنفرانس گوادلوپ چه بوده است، قابل پیش بینی است.

اطلاعات ضعیف و عدم آگاهی از دیدگاه سیاسی ایران، آمریکا را با مشکلات روزافزونی مواجه کرده است. انتظار می رود محمدرضا شاه پهلوی هر لحظه سقوط کند. کارتر هنوز راهنمایی خاصی ارائه نکرده است اما به حمایت خصوصی از محمدرضا شاه ادامه می دهد. سرنگونی شاه ایران، همانطور که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند، معادله قدرت را از مصر و اتیوپی به منطقه شرقی تا پاکستان تغییر می‌دهد. اما در این میان، کمک نکردن آمریکا به مقامات ایرانی برای آرام کردن اوضاع این کشور، عربستان را نیز به وحشت انداخت. عربستان سعودی نگران ناتوانی خود در مقابله با نفوذ شوروی در منطقه است.

صدمین سالگرد مردی که شاه را برای همیشه به مصر فرستاد
عکسی از کنفرانس گوادلوپ در سال 1979

در 22 ژانویه 1979، تایم در گزارش خود با عنوان «سکوت عجیب کاخ سفید در زمان بحران در خارج از کشور» چنین نوشت:

آب و هوای گرم استوایی گوادلوپ همه را تنبل کرد. به نظر می رسد رئیس جمهور کارتر از این شکایت مصون نیست. کارتر پس از شرکت در کنفرانس گوادلوپ، مانند سایر مسافران این جزیره گرم، آخر هفته را در سواحل کارائیب گذراند. در اوج هرج و مرج و تنش در جهان، رئیس جمهور کاملا آرام و بی خیال عمل می کند. او از جمله افرادی است که در میان این هرج و مرج مرکز توجه است. این هفته برای افتتاحیه کنگره 96 حزب آماده می شود. اگر او افکار نو و تازه ای در حوزه سیاست خارجی آمریکا دارد، تنها کسی است که آنها را می شناسد. رئیس جمهور اظهار نظر خاصی نمی کند. کارتر تنها گفت: “ما بسیار خوشحال و راضی هستیم که روابط خود را با سایر کشورهای جهان به منظور تامین منافع کشور بهبود بخشیده ایم. ما با دشمنان سابق خود روابط دوستانه برقرار کرده ایم و سعی می کنیم به جای جنگ، راه حلی را از طریق مذاکره انتخاب کنیم. و درگیری

صدمین سالگرد مردی که شاه را برای همیشه به مصر فرستاد

کارتر که پس از بازگشت به واشنگتن از کنفرانس گوادلوپ تصمیم به شرکت در کنفرانس مطبوعاتی گرفت، نظر خود را تغییر داد. از سوی دیگر «سایروس ونس» وزیر امور خارجه با حضور در نشست خبری گفت: اتفاق خاصی نیفتاده است، شاه ایران در تعطیلات است و آمریکا صحت این خبر را تایید می کند. سپس «جودی پاول» سخنگوی کاخ سفید اطلاعات مختصری در مورد سیاست خارجی آمریکا در سال جاری در اختیار مطبوعات قرار داد. اما وقتی خبرنگاران از ونس پرسیدند، او گفت: ما خود را درگیر وضعیت فعلی ایران نکرده ایم. مقامات حتی توضیح ندادند که در گوادلوپ در مورد مشکلات ویتنام و چین چه می گذرد.

برژینسکی در خاطرات خود می نویسد: «کارتر از کسانی که می خواستند شاه را در آمریکا بپذیرند خشمگین بود. گروگان گرفته شده یا کشته شده است. وی گفت: پذیرش شاه برخلاف منافع آمریکاست و آخرین ارتباط با ایران انقلابی را قطع می کند و کارمندان سفارت ما در آن کشور را به خطر می اندازد. همیلتون جردن، وزیر خصوصی کاخ سفید، ادعای دیگری را مطرح کرد و گفت که اگر شاه که سال‌ها روابط نزدیکی با ایالات متحده داشته، به دلیل مخالفت ما در مکزیک بمیرد، جمهوری‌خواهان به رهبری کیسینجر دریافت بیشتری خواهند داشت. بهانه هایی برای حمله به شما؛ به خصوص که اشتباهات دمکرات های ما را عامل سقوط پهلوی می دانند.





نصب بهترین اپلیکیشن برای دسترسی سریع به آخرین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان.








ایمپلنت، ارتودنسی و کامپوزیت دندان

علاوه بر تضمین کیفیت و گارانتی

پرداخت اقساطی توسط متخصص مجرب

ایمپلنت با 15 سال گارانتی 8.9 میلیون تومان






به گزارش رسانه انتخابتو