عفونت های پنوموکوکی یکی از علل مرگ و میر کودکان زیر 2 سال است.

عفونت های پنوموکوکی یکی از علل مرگ و میر کودکان

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدسید محسن زهرایی با اشاره به واکسن ملی پنوموکوک برای کودکان زیر دو سال گفت: بیماری های بسیار خطرناک ناشی از عفونت های پنوموکوکی در گروه های سنی مختلف به ویژه در کودکان زیر دو سال قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: عفونت های پنوموکوکی یکی از عوامل مرگ و میر است میر کودکان زیر دو سال سرشماری می شوند، افزود: تلاش وزارت بهداشت برای بهره مندی بیشتر کودکان از حق سلامت موفقیت آمیز بوده و مراحل تولید و عرضه واکسن پنوموکوک به پایان رسیده و در 3 اردیبهشت ماه سال جاری، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، هفت استان بوشهر، خوزستان و ایلام مشمول واکسیناسیون پنوموکوک شدند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری واکسن وزارت بهداشت گفت: از روز شنبه 22 مرداد 1403 واکسن پنوموکوک کودکان دو ماهه در سراسر کشور عرضه شد. طبق برنامه ملی واکسیناسیون، واکسن پنوموکوک سه بار در دو ماهگی، چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی به نوزادان تزریق می شود.

زهرایی خاطرنشان کرد: مرگ و میر با واکسیناسیون سالانه پنوموکوک میر بین 1000 تا 1200 نوزاد و بیش از 55000 نوزاد در بیمارستان بستری شدند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون پنوموکوک در کاهش چشمگیر مصرف آنتی بیوتیک موثر است، افزود: این واکسیناسیون افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در بیماری های پنوموکوکی را کنترل می کند و به کاهش بار اقتصادی بر سیستم بهداشت و درمان کمک می کند.