علائم وسواس نظافت / کدام افراد دچار وسواس شستشو هستند؟

علائم وسواس نظافت کدام افراد دچار وسواس شستشو هستند؟

شقایق درویشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به علائم وسواس شستشو اشاره کرد و گفت: نظافت یکی از مسائلی است که برای همه افراد مهم و لذت بخش است اما گاهی این موضوع می تواند به یک اختلال و وسواس تبدیل شود. در واقع شناخته شده ترین علامت OCD، یعنی اختلال وسواس فکری اجباری، وسواس در شستشو، وسواس بیش از حد و اجباری در شستشو و نظافت است.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین علامت OCD شستشوی اجباری و زیاد است، افزود: افراد مبتلا به این نوع OCD دائماً به پاکسازی اجباری متوسل می شوند و ممکن است این اتفاق برای جلوگیری از آسیب رساندن به دیگران از طریق آسیب یا عفونت رخ دهد. افرادی هستند که پس از انجام این شستشو و تمیز کردن یا مالش دادن آن احساس ناراحتی و اضطراب می کنند.

یک دانشجوی دکترای روانشناسی و عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران گفت: برخی افراد ترس شدیدی از ابتلا به عفونت دارند که این ترس آنهاست. میکروب هراسی گفته می شود که این گونه افراد ممکن است از انتقال بیماری به دیگران نیز بیم داشته باشند; وسواس آلودگی می تواند منجر به اجبار به نظافت شود، در واقع این افراد معتقدند که با تمیز کردن اشیا به ترتیب خاصی می توانند از آلودگی جلوگیری کرده و خود و دیگران را نجات دهند.

درویشی با بیان اینکه افرادی که وسواس شستشو دارند برای انجام مراحل نظافت و انجام فعالیت ها با نظم خاصی به نظم خاصی فکر می کنند، ادامه داد: ترتیب انجام فعالیت های تمیز کردن یک سطح برای این افراد به قدری مهم است که اگر فراموش کنند. ، آنها فراموش می کنند که یکی را انجام دهند. هر یک از مراحل فرآیند را از ابتدا شروع می کند و به طور معمول این مراحل هر روز یا هر بار که از آن سطح استفاده می شود تکرار می شود.

وی با بیان اینکه افراد با ترس از آلودگی، شستشوی بیش از حد را انجام می دهند تا احساس تمیزی کنند و این عمل معمولاً شامل شستن زیاد یا مکرر دست ها و سطوح است، گفت: این گونه افراد پس از تمیز کردن دست ها، شیر آب را با احتیاط با شخص دیگری می بندند. برای جلوگیری از آلودگی مجدد دست ها باید از وسیله ای استفاده شود و این گونه افراد ممکن است در دوش گرفتن، مسواک زدن و خود تمیز کردن زیاده روی کنند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با اشاره به اینکه افراد مبتلا به این وسواس ممکن است برای جلوگیری از تماس با آلاینده ها به فعالیت هایی مانند باز کردن درها با استفاده از دستمال بپردازند، افزود: برخی از افراد به ویژه به دلیل نگرانی از آلاینده های احتمالی از مراجعه به برخی آلاینده ها اجتناب می کنند. مکان‌ها در طول روز و تعویض مکرر لباس‌ها، جلوگیری از ورود افراد به مکان‌هایی که تمیز می‌کنید، دوری از مکان‌ها یا افرادی که ممکن است کثیف شوند از دیگر علائم اختلال در شستشو هستند.

درویشی با بیان اینکه وسواس فکری یا احساسی غیرارادی و آزاردهنده است که میل به پاکیزگی را فعال می کند، اظهار داشت: اضطراب غیرقابل تحمل یکی از عوارضی است که وسواس شستشو در افراد به همراه دارد و این افراد برای رفع اضطراب به نظافت اجباری روی می آورند. آنها به این کار متوسل می شوند و ممکن است ژنتیک، ساختار مغز و عوامل محیطی از جمله دلایلی باشد که باعث می شود مردم نسبت به شستشو وسواس پیدا کنند.